nikasp
nikasp: Vi tidigarelade tillträdet till fredagen så var det löst. Fick jobba som en tok men fick en ledig helg på köpet så det slutade bra.
18 svar · 12,5k läst
·
S
Sir Duke: Att folk spelar med pengar de inte har är att bluffa. Funkar inte vid pokerbordet men tyvärr vid husaffärer...
47 svar · 38,3k läst
M
-MH-: Det finns det ju oavsett vilket hus man köper, så det är som vilket hus som helst.
27 svar · 8,9k läst
G
Gabbe1: Denna affärside bygger väl inte enbart på att huspriserna går upp, jag tycker snarare att iden bygger på att man kan bygga ett hus i egen regi för ca 30-50% av marknadsvärdet, under förutsättning att man bygger i rätt område. Jag har själv finansierat nuvarande hus (som jag också byggde själv) med ett tidigare bygge som såldes.
19 svar · 29,9k läst
V
Vanbeasten: Som svar på din fråga: ja, det är du som är ansvarig. De nya ägarna riktar skadeståndskrav mot dig och du får sen vända dig till dom du köpte huset av, så länge det är inom deras tioåriga ansvarstid.
2 svar · 4,5k läst
K
Kapten_Haddock: Lade in en egen tråd ang frågan: http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/247444-hur-paverkar-hyresintakten-lanets-storlek.html#post2132703
26 svar · 8,2k läst
Huddingebo
Huddingebo: Tomter och hus nära till Tunnelbanan (som ju går dygnet runt) kommer inte att bli fler. Jag kan faktiskt förstå att de drar iväg i pris. Många vill renovera och göra om ändå och då spelar det ingen jättestor roll om det finns saker att göra. Sedan så tror jag att många ojjar sig i onödan över saker som "måste göras akut". Taket i det här huset räcker förmodligen med att byta
43 svar · 10,8k läst
Moving
Moving: [citat] http://www.dn.se/kultur-noje/maklarens-hemlighet-svulstiga-sprakpiruetter/ För att inte tala om slarvfel med stavningar.
0 svar · 1,5k läst
O
Odjuret: Fallet om motorossbanan som det hänvisas till i ett tidigare inlägg kan ge en bra fingervisning om hur domstolarna tänker angående säljarens upplysningsplikt....
21 svar · 5,6k läst
·
pelpet
pelpet: Det är kombinationen av rökning och radon som är extra farlig. En radonhalt på 800 Bq/m3 dubblar risken för lungcancer jämfört med en radonfri miljö. Att röka ett paket om dagen ökar risken att drabbas av lungcancer ca 20ggr. Röker man inte så är risken för lungcancer ca 0,5% i en radonfri miljö och ca 1% vid 800 Bq/m3. Röker man ett paket om dagen så är risken för lungcancer
38 svar · 6,7k läst
·
pelpet
pelpet: Utomhus är det knappast någon fara att bryta eternit. P3-filtermask på för säkerhets skull.
27 svar · 5,4k läst
·
H
hempularen: [citat] De villkorade bes. klausulerna skapade inte bara problem "på marginalen". En vanlig formulering var att om det hittades fel som skulle kosta mer än ex. 50 000 att åtgärda så hade köparen rätt att häva. OK, antag då att du köper ett hus, taket är 25 år gammalt. Vid besiktningen upptäcks det att det dels att underlagspappen är av undermålig kvalitet (inget direkt fel i sig),
33 svar · 13,1k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Hej och välkommen till Byggahus Alla faktiska kostnader ska dras ifrån försäljningspriset och det som blir över ska det skattas 22% på... Det finns en del ganska bra trådar om det här så sök och läs lite så kommer du nog få en klarare bild. Även Skatteverket ger ofta bra svar om du ringer.
1 svar · 1,6k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Det första ni måste göra är ju att konstatera vad fuktlukten beror på. Innan ni vet vad som är fel kan man ju inte avgöra om det är ett dolt fel eller om det är en felaktig konstruktion eller om något kanske gått sönder. Sen när ni fått reda på orsaken och en uppskattning, av ngn firma, vad det kostar att åtgärda så kan man börja driva ett case. Har föregående ägare gjort en
20 svar · 5,1k läst
F
fusion: Ok, lite högt kanske då städning knappast kan ha ingått då det skulle totalrenoveras från 60tals std. Tyvärr mycket som är dåligt skött av juristen, en stor post som tillkommit efter bouppteckningen där en bekant påstår sig ha jobbat åt den avlidne innan hen dog. Känns lite som det blir svart lön då? Har man nåt att sätt emot eller har juristen som handlägger testamentet
3 svar · 2,1k läst
P
Plåthuset: [citat] Köparen kommer kanske ur kontraktet på det sättet men jag är ganska övertygad om att köparen får betala skadestånd till säljaren för ett sånt tilltag, om inte annat så åtminstone med hänvisning till 33 § (strider mot tro och heder) och 36 § (oskälighet) avtalslagen.
89 svar · 40,4k läst
designtrollet
designtrollet: ska finnas någon film också på sidan. de sköter allt utom själva visningen. fotografer och allt annat ingår som en vanlig mäklare har.
13 svar · 11,1k läst
O
Odjuret: När det gäller huruvida mäklaren gör så stor skillnad i slutpris eller inte har tidigare diskuterats i en tråd. Jag vill tolka det som att det man kom fram till utan att egentligen komma fram till nått var att man inte kunde komma fram till någonting...
3 svar · 1,6k läst
H
hempularen: Som sagt. En del beror på vad som var fel. Kom vattnet från en vattenledning (obs skillnad på vatten eller avloppsledning, juridiskt), eller var det en läcka från taket, dålig dränering i marken osv? Som jag ser det så är det väl egentligen två saker som skulle kunna gå fel här. 1. Vattenskadan fortsätter, man har inte hittat grundfelet. Då måste man återigen kanske riva upp
2 svar · 3,2k läst
H
hempularen: Fast det är ju alltid en viss risk att borra efter vatten, svårt/omöjligt att veta om den nya brunnen ger tjänligt vatten i förväg.
8 svar · 3,0k läst
N
Nerre: Vad förväntar du dig att kunna få från säljaren? Hade ni betalat mindre för huset om ni vetat om att avgiften varit högre?
8 svar · 3,6k läst
P
Plåthuset: Ofta brukar ju bankerna ställa krav på att låntagarna har ett undertecknat säljkontrakt av det gamla objektet vid tillträdet av det nya objektet. Men om detta inte är tillräckligt för de banker de har frågat och eftersom de har svårt att få lån till så (förhållandevis) små belopp det handlar om här kanske de ska ta sig en funderare på om de verkligen har ekonomi att klara av
7 svar · 8,1k läst
V
Vanbeasten: [citat] Aha. Problematiken är trots allt den samma; som säljare vill man ha ut minst marknadsvärdet av huset och köparen vill komma så billigt undan som möjligt. Och helt klart är att man inte kan minska värdet på huset motsvarande kostnaden för de renoveringar man behöver /vill göra! Det är många fler faktorer som spelar in.
14 svar · 3,3k läst
H
Hudik: jag skall kolla hur det ser ut med röret, om det är ett dräneringsrör eller inte. Om det är ett, så byter jag ut det och sedan avvaktar till nästa större regn och ser om det fortfarande blir blött. //markus
28 svar · 5,4k läst
·
fremax
fremax: Det enda jag reagerade på var - oj det var inte igår man såg en tjock-tv .... Och att mjukfogningen i badrummet golv/vägg såg ut att vara nylagd av glad amatör , dvs extra uppmärksamhet på fukt.. Mvh fremax
12 svar · 2,1k läst
C
cpalm: [citat] Avgiften kan tas ut så länge andrahandsuthyrningen fortgår. Kolla: https://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/20140319.pdf Det var för övrigt SFS 2014:319, inte 336 som jag skrev. My bad...
21 svar · 4,4k läst
Thomas59
Thomas59: [citat] När begäran om återgång senast skall ske är ju inte reglerat i avtalet så med en strikt avtalstolkning skulle TS kunna vänta till dagen för tillträdet. Hur en domstol skulle bedöma fråga kan jag inte svara på. Det beror lite på vem som utformat avtalet, avtalstexten i övrigt osv. Rimligtvis "tjänar" TS inget på att hemlighålla att lgh:en inte sålts så det är ju lite av
26 svar · 6,6k läst
O
Odjuret: Eller så anger man var siffrorna kommer ifrån, då har man också friskrivit sig.... Eller har jag fel?
9 svar · 2,7k läst
nino
nino: Ok här hemma så har dom skaplig kolla iaf, visste exakt hur mycket vatten som försvann varje dygn. Men det beror säkert på storleken på nätet också
37 svar · 28,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.