Köpa & Sälja hus
Claes Sörmland: Med tanke på årtalet så har det nog ursprungligen legat en PVC-matta i duschutrymmet (eller målat golv). Finns, uppgifter om det ligger ett tätskikt i utrymmet idag? Fuktkänsligheten beror på vilka material som finns i utrymmet. Är det helt i betong/murverk så är det som hempularen skriver mycket fuktsäkert eftersom betong i möglar. Men är vissa av väggarna i gips med
BirgitS: Javisst En besiktning handlar inte om dolda fel utan om fel som går att se och ev. mäta sig fram till.
civilingenjören: Sidoöverenskommelse gör inte längre fastighetsköp ogiltigt.
BirgitS: Om det var jag som skulle sälja så hade jag gjort besiktningen därför att det minskar osäkerheten för presumtiva säljare och de blir mer intresserade av att lägga ett högre pris om de har papper på att allt är bra.
Nötegårdsgubben: Som @useless UG-länkar visar finns en risk att mäklarförmedlade besiktningsmän slarvar för att mäklaren, likt säljaren, har som primärt mål att få till ett avslut på affären. Så att som köpare hitta sin egen besiktningsman är bäst, därefter att anlita en på rekommendation av mäklaren och sämst är att köpa in sig på en besiktning gjord på uppdrag av säljaren. Det sista kan
hempularen: När det gäller taket, så låter det som det behöver bytas i reltiv nära tid. Bränn inga pengar på en fördjupad underöskning där. Utan lägg in i budgeten att du behöver byta tak. Grunden är knivigare. Om det verkligen inte går att komma in någonstans, så kanske en besiktningsman kan provborra (man väljer då platser där borrhålen inte syns senare). Det förutsätter att
De Stilj: Lägg ett bud strax över vad övriga spekulanter lagt. Säg till mäklaren att höra med säljaren hur de vill göra. Tala också om att ”om ni också drar er ur budgivningen så går priset tillbaka till vad det var innan ni la era bud” och att det priset dessutom förutsätter att den eller de spekulanterna fortfarande är intresserade.
ZipLock: [citat] Jo, precis som förutspåddes blev det fler objekt till salu från och med april. Dock tycker jag ändå att det känns som få hus är ute på marknaden. Om man gissar att folk bor i genomsnitt 20 år i sitt hus borde vart 20:e hus komma ut på marknaden varje år. Annars verkar min typ av objekt "hus i undre halvan av prisspannet i Uppsala" vara lättsålda. Det är sällan det blir
Spiken i kistan: Vet inte prisläget i Bjuv men mina okvalificerade uttalanden blir ungefär så här: Eternittaket kan man lägga nytt tak ovanpå om det behövs. Om besiktning visar att taket håller 100år till så kanske du kan måla taket, har sett utländska företag som pysslar med sånt, kanske finns här med? De renoveringar som är gjorda under åren ser lite hafsiga ut. Räkna med att få börja om
Thomas_Blekinge: El tycker jag är dyr om det är en nyinsatt LVVP. Men det beror mycket på vanor (innetemp, vv-användning mm). Kan också vara så att VP kör med mycket el-tillskott (fel inställning?). Jag ser att en del radiatorer saknar termostat.
hempularen: NU såg jag vilken användare som startade tråden. Jag har skrivit i ett par trådar om huset du verkade hålla på att köpa. Köp för guds skull inte det huset! Var glad att du hävt avtalet, gå vidare. Det var ett rivningsobjekt.
Robert-san01: Vad handlar det om för pengar och hur mycket billigare är huset än marknadsvärdet? Sedan kan man fråga sig hur det du inte ser är byggt när inte ens ytan är duglig.
Challan: Sälj med kontrakt upprättat er emellan i 3 ex. Glöm inte att lägga in en klausul om hembud, eftersom att markägaren har rätt att köpa arrendet av dig inom 30 dagar från kontraktsskrivning. Skicka en förfrågan om hembud samt kontrakt till markägaren. Skriv något liknande: Jag frånsäger mig möjligheten att utnyttja hembudet. Och sedan plats för markägarens underskrift. Skicka i 2
Huruvida: I 7 kap. 11 § jordabalken framgår att en säljare är skyldig att göra ett förbehåll gentemot en köpare om det finns en oinskriven rättighet. Köparen kan vara i ond eller god tro avseende en oinskriven rättighet, 7 kap. 14 § jordabalken. Den bestämmelsen gäller även för servitut som tillkommit innan jordabalkens införande (då t.ex. kravet på skriftlighet inte fanns) genom 36 §
Anders7474: [citat] Har jag fel om jag säger att det nästan borde vara som lägst nu med tanke på att sommaren inte kommit igång?
hakan_o: [citat] Det känns inte som jag tjänar in ett halvt mäklararvode på att bo kvar. Ja, för stunden gör jag det. Men jag får ju ta hela mäklararvodet ensam nästa gång huset säljs. Det är ju bara en uppskjuten kostnad för mig som kommer längre fram istället och då får jag ta hela mäklararvodet ensam plus att jag fick betala henne halva mäklararvodet nu genom ett 50 000 kr högre
kallebunka: Nja. Lånelöftet är ju efter ens ekonomi och tänkt kontantinstans som skall vara minst 15% av priset. Lånelöftet anger dock bostadens maxpris.
heimlaga: Att byta syll är relativt enkelt timmermansarbete men om knutarna är ruttna är det värre. Frågan är hur illa det är. Är det verkligen ruttet ända in i timmerknutarna eller är det bara skivorna och gamla brädslåningen som är ruttna? Man kan renovera ett gammalt timmerhus väldigt billigt om man gör det lågkvalificerade arbetet själv och lejer bra hantverkare till de kvalificerade
Yaken: [citat] Och dessutom bara en googling bort hos booli.se eftersom dom köper in lagfartsuppgifter från LantmäteriET.
hempularen: [citat] Det där handlade om fel i ett nybyggt hus. Klanten som hade byggt det tror jag faktiskt senare var med i "fuskbyggarna" men inte för det huset. Så även försäkringsbolaget för byggfelsförsäkringen hade tydligen givit upp att försöka få den byggaren att åtgärda sina fel. Som jag uppfattar det så är det relativt vanligt att besiktningsmännens ansvarsförsäkringar får
Hallerudsbo: De vill säkert byta tapeter osv. Så enkelt att spara några kronor till det är att pruta.
harry73: Så allvarligt lät det inte. Fukt kan bli problem. Syllorna är lite tveksamt. I ena hålet ses de vara obehandlade i det andra impregnerade. Extra undersökning kan vara bra där. Även brunnen i badrummet nere skulle jag kolla extra noggrant. Annars är mycket vanligt slitage. Om ni köper huset, gör det med egen besiktningsman och se till att han kan just dom områden ni vill veta mer om.
Kim Kula: [citat] Nej, generell livslängd. Sen håller saker ändå men... hittade detta: https://byggmentor.se/renovera/sa-lange-haller-huset-livslangd/
Marlen Eskilsson: Jag har raderat off topic och stänger tråden. /Moderator
Krille4: Jag tror inte att ni behöver bry er så mycket faktiskt. De flesta köpare förstår nog ganska snabbt att de inte ska bry sig om den gamla ägaren. På visningarna av vårt tidigare hus dök det upp en spekulant som hittade på både vattenskador och problem med fasaden. Mäklaren tyckte inte det var något att bry sig om då ingen av de andra spekulanterna brydde sig om det utan snarare
lunarayo: [citat] Hur har det gått?
billy_baver: [citat] Uppgiften betvivlas. Bör dubbelkollas. Kan vara totalrenoverat 1930 - med hänsyn till den äldre tvättmaskinen i källaren.
mino: [citat] Det här har jag inte alls upplevt när vi pratat med bankerna. Det beror möjligen på hur ekonomin som helhet ser ut med priset på nya bostaden plus var man säljer. Men det har inte varit något som helst snack om att man inte skulle få brygglån.
Engineer: Jag hade personligen aldrig köpt ett hus som jag viste var byggt med blåbetong eftersom den innhåller relativt höga halter av uran, vilket avger gammastrålning. Mitt tips är att googla på blåbetong och läsa på vad det innebär.
nikasp: Nu råkade det slumpa sig som så att den besiktningsman jag grävt fram var exakt den som besiktat i förväg för säljarens räkning/nattro. Tror vi kom undan med 8000 men jag skulle inte tveka att lägga 15-20000 ocm man lägger flera miljoner på huset.