Köpa & Sälja hus
daVinci: [citat] A) kan du berätta mer om vad som sas just då. Iom att du var närvarande så vet ju du i vilket sammanhang som priset nämndes. Var det materialkostnaden om de grävde själva som skulle kosta 400 k. Eller vad var det. B) Vad sa du under besiktningen när du hörde summan? Rimligen reagerade du då? C) varför inte bara ta in en prisuppgift från en entreprenör och visa köparen.
BirgitS: [citat] De uppstod som motsatsen i alla fall, att inte vara utelämnad till en illasinnad hyresvärd som gjorde allt för att få en vinst att stoppa i sina egna fickor. Utan att bli så dyrt att vanligt folk inte hade råd att köpa.
t4bb3: Vårt förra hus var från ca 1980 med en el-panna från samma år. Då vi köpte det under 2013 så uppdagades en fuktskada i tvättstugan. Samma rum som där pannan stod. Pannan fungerade alltså när vi skrev papper för då var byggfirman där och fixade tvättstugan på ägarens bekostnad. När de monterade tillbaka el-pannan fick de inte igång den ordentligt igen. Antagligen pga ålder
Berroni: [citat] Hej "Hempularen"! Tack för ett snabbt svar! Uppskattas :)
Karldanaxel: [citat] Det där tycker jag var fint! Visst kan man råka ut för negativa kommentarer som ”men har ni tagit bort farsans potatisland, det var väl synd”, men när man renoverat bort sunkigt 60-tal och kanske återställt 20-talshuset till sin forna glans med lite modern touch, så blir nog kommentarerna övervägande positiva. Egen erfarenhet! Och jag uppfattar inte din text som nedlåtande
Annika Markusbacka: Så, nästa hus som vi ska kika på. Det står så här i protokollet. Och det betyder då att det helt enkelt inte finns någon lucka upp för att se hur yttertaket ser ut på insidan. Korrekt? Hur gör man då? En får väl inte såga upp en lucka innan man äger huset, men det innebär ju samtidigt att det kan dyka upp obehagliga överraskningar när man gör en lucka. Hur kan man skydda sig i
Stickan56: Vid de besiktningar jag varit med om har det aldrig dragits fram några kylskåp. Det enda som kollats är om det finns droppskydd. Stickan
Byggglädje: Huvudsyftet med 2-årsbesiktingen är så att kolla att allt på slutbesiktningen har blivit åtgärdat. och ev sättningsskador. Har man inget som behöver åtgärdas eller tycker ytskicken ser ok ut så kan man fråga sig om det är värt de 6000-10000 kr en 2-årsbesiktning kostar. Så klart om ni målar ett rum kan entreprenören vara väldigt ointresserad att åtgärda sprickor osv. Har man
aries: [citat] Det var inte så krångligt förut heller. Man var tvungen att visa en eller ett par räkningar för att visa att man hade en bostadsadress i landet och inte bara var där på semester. Jag bodde där ett halvår för 20 år sedan och visade en räkning för fast telefoni, möjligen också en elräkning för att få öppna konto. Är det inte så att om man har kvar någon fast anknytning
Modig: Jag vill bara återkoppla och ge "slutet på historien" (peppar peppar). Mäklaren går nu med på att svärmor undertecknar på distans, med två vittnen som vidimerar. Köparen kommer att åka upp till mäklaren i Falun och underteckna där, vilket är förståeligt, de vill väl "flytta in" i stugan direkt på överlåtelsedagen. Tack igen för svaren!
JohanLun: Så här skriver tex IF, Jag har bytt mellan IF och TH och tror de var ganska lika här. Båda hade detta i sin stora villaförsäkring, och ingen av dem tog speciellt mkt för det... Utökat takläckage Detta gäller för skador på huvudbyggnaden som orsakats av att vatten oberäknat rinner in genom tak eller fasaden ovan mark. Du får inte ersättning för själva skadan på taket eller
hempularen: Det låter inte som det finns några pågående problem med grunden, möjligen kan det vara läge att kontrollera hur gammal avfuktaren är, och ta reda på vilken livslängd man kan förvänta sig av den, och vad det kostar att byta ut den när det blir dags. OM det är så att den är i slutet av sin förväntade tekniska livslängd, så är det ju bra om man håller en lite extra buffert för
ishmelish: Tack för svar! Dräneringen gjordes 2010. Yttertaket är omlagt 2012 (ny läkt och papp men inte takpannor).
Rickard Ohlin: Idag finns det skuldsanering, det fanns inte på 90-talet när det kraschade.. 2008 ändrades även reglerna så att bankerna inte kan tvangslosa lånet om säkerheten minskat i värde så mycket att lånet överskrider detta. Så länge du sköter ränte och amoteringsbetalningar kan inte banken göra något. Så detta med att folk tvingas från hem av bankerna kommer nog inte ske. Men det är
tinatorn23: Jisses va detta skenade iväg. Var tydligen en het potatis detta med flyttstädning. I mitt fall så la jag ner väldigt många timmar på mitt nästan 180 kvadrat stora hus med förråd inne i huset och ett ute förråd plus en dubbelcarport. Att jag gjorde det själv kan jag tycka så här i efterhand var rent idiotiskt men började städa allt eftersom jag plockade ur rummen så jag bara
Disktrasan: [citat] Jag tror du har rätt även om det inte låter helt vettigt i mina öron.
hordak: Haha, sant, om inte stampat jordgolv ;) Men det blir en lång fukttransport till träsyllarna upp genom källarväggar av Lecablock..
Fairlane: Nja, jag lämnar godkännande innan budgivningsstart och sen när jag inte längre vill vara med i budgivningen så återtar jag mitt medgivande... Det skulle inte vara så lyckats. Man bör nog hänga det på mäklarlagen istället som trumfar GDPR, dvs det finns lagrum som gör att man inte behöver medgivande.
Tut: Har sådana sprickor* i huset vi ska köpa och besiktningsmannen tipsade bara om olika sätt att dölja det på. Han var tydlig med att det inte var något att oroa sig för överhuvudtaget. *i vardagsrum och något annat rum - inte i badrummen som blivit renoverade efter att huset byggdes.
Madelenh: [citat] Tack! Får kika om man kan kolla på huset ännu en gång. Vi har inte köpt de än :) Dom som bor där nu har bott i huset i 53år så om de klarat den tiden plus tiden innan kanske de klarar sig i några år till?
etompau: Hör med grannarna. Har för mig att husen är av samma typ inom detta området så skulle där vara problem med syllarna så finns det kanske info att hämta från grannarna.
Henrik_U: Vi byggde för 12 år sedan och för ett år sedan tog jag tag i att få till slutbeviset. Eftersom vi byggde mycket själva så flyttade vi in innan alla rum var helt klara, och innan dom var klara så kunde vi ju inte få ett slutbevis, tanken var givetvis inte att det skulle dröja så länge. För ett år sedan kontaktade jag vår kvalitetsansvarige och vi tittade över vad vi hade och vad vi
Demmpa: @OlssonX tråden är sedan oktober/november 2016, alltså ca 26 månader gammal.
Workingclasshero: [citat] Vi vet inte det, köparen kan ha missat tydliga skrivelser och bara "trott", ungefär som jag bara tror just nu. Det är helt uppenbart att vi behöver mer info för att gå vidare.
Anonymiserad 168520: Allt kan hända. Det som är dumt är att köpa utan riktigt detaljerad/utförlig besiktning
klimt: Ni har väl redan fått svaret i förra inlägget. Den här typen av klausuler i avtal är knepiga. Som redan sagts, det är mycket bättre att ni köper huset i befintligt skick och begär en prisreduktion för att fixa problem av något slag. Annars blir det nog så att säljaren löser detta till lägsta kostnad. Som det är nu har ju säljaren fixat problemet, så då får ni nog acceptera
kindvall: Med tanke på att det är något som framkommit vid er undersökning är det rimligt att ni kan begära prisavdrag. Hur mycket beror ju lite på hur gammal anläggningen är. Om den är mycket gammal kan den ju anses vara känt att den kan vara uttjänad. Man bör ju i alla fall kunna få säljaren att gå med på en nedsättning som motsvarar de inledande åtgärderna, rensa/rengöra/täta