Amanda - du har ju redan en tråd om detta!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Magnus E K
Eternittak, usch! Sån där eternit ser dessutom svårare ut att demontera på ett säkert sätt än korrugerad.

Tittar man noga på första bilden finns ett skumt torn i bakgrunden också. Vad är det? Om det är ett vindkraftverk (under uppförande?) är det ytterligare en anledning att hålla sig borta från detta hus. (Däremot var huset ju förvånansvärt fint inuti.)

Finns det källare?

Magnus E K Magnus E K skrev:
Eternittak, usch! Sån där eternit ser dessutom svårare ut att demontera på ett säkert sätt än korrugerad.

Tittar man noga på första bilden finns ett skumt torn i bakgrunden också. Vad är det? Om det är ett vindkraftverk (under uppförande?) är det ytterligare en anledning att hålla sig borta från detta hus. (Däremot var huset ju förvånansvärt fint inuti.)
Finns det bara nackdelar med eternittak eller finns det något positivt med det?

Tornet i bakgrunden är en skorsten från Isoler-fabriken en bit bort.

T Thomas_Blekinge skrev:
Finns det källare?
Ja det finns delviskällare. Delad i 2 är den. Till den lilla delen av källaren (som bara va ett litet rum) va ingången genom en lucka i golvet i hallen som låg precis bredvid tvättstugan. Jag va nere och kollade, kände ingen konstig lukt, såg inga spår av fukt, sen är jag absolut inte proffs så kan ha missat något. Där va ett bra hål öppet så man hade kunnat krypa in i torpargrunden. Lös in med ficklampan på mobilen och tittade på trät under ifrån och det såg fint ut i min mening. Inga fläckar utan helt torrt där jag kunde se. Inga små hål i trät heller.

Till den andra delen av källaren kom man ner genom en trappa på utsidan av på den andra kortsidan av huset. Här nere fanns det en lukt, vet inte hur jag ska beskriva den, om det bara va ”källarlukt” eller om det va en dålig lukt vet jag inte. Luft/värmepumpen stod här nere och i ett annat rum fanns en trappa som va igensatt. Gissar på att den leder upp nånstans vid hallen i mitten av huset.

Eternittak är i princip outslitliga, när man sedan vill byta takbeklädnad sätter man "reglar" uppe på eterniten som man fäster det nya taket i, man behöver alltså inte riva bort eterniten.

De eternittak jag har stött på har varit mer eller mindre söndervittrade, så helt outslitliga är dom inte.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…

Bästa svaret

Vet inte prisläget i Bjuv men mina okvalificerade uttalanden blir ungefär så här:
Eternittaket kan man lägga nytt tak ovanpå om det behövs. Om besiktning visar att taket håller 100år till så kanske du kan måla taket, har sett utländska företag som pysslar med sånt, kanske finns här med?
De renoveringar som är gjorda under åren ser lite hafsiga ut. Räkna med att få börja om från början med kablar och vatten tex när du vill renovera själv.
Själv ser jag två års renovering framför dig. Jag skulle vilja se vinden och hur det ser ut under mattor/klinker i kök och badrum. Kanelfärgat mögel i källare/badrum/kök = gasmask på/eller spring där ifrån. Google it.
Tips är att använda näsan vid husköp, det ska lukta hem och inte hembakat, fränt, unket osv. Luktar det hemtrevligt är man halvvägs. Samma gäller känslan för huset, känns det bra så är det en indikator också.
När du sniffat klart och känner att du gillar kåken, ta för fasen dit en lokal besiktningsman eller bekant snickare och få ett avancerat utlåtande. Glöm försäkringsbolagsbesiktningar eller mäklarbesikningar (?), de tar inget ansvar över huvud taget.
Kliv runt lite på tomten och leta efter vattensamlingar eller vattenväxter, försök få en uppfattning om huset står i en lerpöl eller ej. Kolla sprickor i grunden, det avslöjar om marken är ok eller sank.
Åter igen, frågar du här om husköp indikerar det på att du behöver bli kompis med en besiktningsman som vet vad han pysslar med/bryr sig om din framtid som husägare.

Lycka till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.