4 862 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Sälja stuga på arrende tomt
Ursäkta om frågan redan finns besvarad i forumet.
Förutsättningar: Mindre och äldre stuga i dåligt skick på en arrende tomt. Ligger 10 meter från strandkanten vid en normalstor sjö. Grannen till tomten och stugan, som bor där permanent är intresserad av att köpa stugan.
De är samma arrendator till båda tomterna.
Hur gör vi för att sälja stugan rent praktiskt, om vi ska göra allt själva? Detta då värdet är lågt och vi kan inte betala en massa avgifter till mäklare osv.
Förutsättningar: Mindre och äldre stuga i dåligt skick på en arrende tomt. Ligger 10 meter från strandkanten vid en normalstor sjö. Grannen till tomten och stugan, som bor där permanent är intresserad av att köpa stugan.
De är samma arrendator till båda tomterna.
Hur gör vi för att sälja stugan rent praktiskt, om vi ska göra allt själva? Detta då värdet är lågt och vi kan inte betala en massa avgifter till mäklare osv.
Sälj med kontrakt upprättat er emellan i 3 ex. Glöm inte att lägga in en klausul om hembud, eftersom att markägaren har rätt att köpa arrendet av dig inom 30 dagar från kontraktsskrivning.
Skicka en förfrågan om hembud samt kontrakt till markägaren. Skriv något liknande: Jag frånsäger mig möjligheten att utnyttja hembudet.
Och sedan plats för markägarens underskrift.
Skicka i 2 ex och be om att få ett ex returnerat.
Skicka en förfrågan om hembud samt kontrakt till markägaren. Skriv något liknande: Jag frånsäger mig möjligheten att utnyttja hembudet.
Och sedan plats för markägarens underskrift.
Skicka i 2 ex och be om att få ett ex returnerat.
Klicka här för att svara