Ofta läser man i tidningen vilka fastighetsaffärer som gjorts, där fastighetsbeteckning, säljare, köpare och köpeskilling framgår. Antar att tidningen begär ut/köper ett utdrag från Lantmäteriet. Finns det någon möjlighet att vara anonym och slippa skylta med namnet på liknande offentliga listor?

Man kan täcka sig för ett abonnemang hos ex. Metria. Vill man vara helt anonym kan man gå in på närmaste lantmäterikontor och söka på en dator som står uppställd där.

• Gilla
Piffidanne
  • Laddar…
Det kräver nog diverse skalbolags upplägg i så fall.

Läste frågan och missförstod den helt. Håller med @Daniel 109. Det är nämligen offentliga uppgifter.

Jag har köpt hus där jag bad mäklaren att inte publicera 2 ggr. Vet inte hur det fungerar men inget av husen har hamnat i lokaltidningens "Nya Lagfarter" sida eller på Hemnets slutpris flik. Uppgifterna finns så klart offentligt hos Lantmäteriet/Inskrivningsmynd. för den som verkligen vill veta.

Fråga mäklaren han/hon bör veta hur detta görs.

I InsidersUnited skrev:
Jag har köpt hus där jag bad mäklaren att inte publicera 2 ggr. Vet inte hur det fungerar men inget av husen har hamnat i lokaltidningens "Nya Lagfarter" sida eller på Hemnets slutpris flik. Uppgifterna finns så klart offentligt hos Lantmäteriet/Inskrivningsmynd. för den som verkligen vill veta.
Och dessutom bara en googling bort hos booli.se eftersom dom köper in lagfartsuppgifter från LantmäteriET.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.