Byggahus.se

Frågor 40-talshus, besiktning

1. L
    Medlem · 559 inlägg

Låset

Medlem
    Hej!
    Jag ska och kika på ett trähus från 1940-talet.
    Det är egentligen två saker jag funderar på.

Taket.
    På vissa delar av taket (plåttak) har skruv/spik lossnat. Besiktningsman har noterat fuktmarkeringar i underlagstak. Ingen fuktmätning har skett.
    Jag tänkte själv gå upp på vinden och kika, men man ser ju bara så mycket man göra med blotta ögat. Skulle det bli så att jag köper huset så är det inte osannolikt att takbyte måste ske tids nog, och då vet man ju inte riktigt vad man finner där under. Eventuellt så går det kanske att täta skruv/spikhålen, men ja, det är svårt att säga då jag inte vet hur det ser ut.

Är det någon som har kloka råd kring detta? Anlita en egen besiktningsman innan kontraktsskrivning (om det går så lång dvs? Vad händer om det visar sig att det är så pass mycket fukt i underlagstak att det måste bytas?

Det andra frågan gäller krypgrund/torpargrunden, som ej är besiktad.
    Lite samma fundering här egentligen. Förhoppningsvis går det att inspektera den själv så gott det går och se hur virket ser ut, känna efter fukt/röta. Jag vill för allt i världen undvika att köpa ett hus där grunden är dålig och måste åtgärdas.

Synpunkter på ovanstående tas tacksamt emot.

Mvh

2. B
    Medlem · Stockholms län · 22 648 inlägg

BirgitS

Medlem
    Ja, och gör de fördjupade besiktningar som hen föreslår. Fast man gör det efter kontraktsskrivning med en besiktningsklausul som innebär att ni har ett par veckor på er att göra en besiktning och sen kan hoppa av köpet.

Då får du välja om du inte längre vill ha huset eller om du bara vill ha det till ett lägre pris.

3. H
    Moderator · Stockholm · 44 025 inlägg

hempularen

Moderator
    När det gäller taket, så låter det som det behöver bytas i reltiv nära tid. Bränn inga pengar på en fördjupad underöskning där. Utan lägg in i budgeten att du behöver byta tak.

Grunden är knivigare. Om det verkligen inte går att komma in någonstans, så kanske en besiktningsman kan provborra (man väljer då platser där borrhålen inte syns senare). Det förutsätter att säljaren accepterar borrning. Man kan då mäta fukthalter i borrhålen. Det blir ingen garanti för skicket, men ger en indikation.

OM du köper så skriv köpekontrakt med en öppen besiktningsklausul (det normala idag). Den ger dig i så fall ex. två veckor att besiktiga och ta ställning till om du vill gå vidare, eller häva köpet. Att det är en öppen bes. klausul ger dig rätt att häva köpet oavsett orsaker, det blir bara din bedömning som gäller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.