Hej ! Vad gäller ? Har bjudit på en lägenhet tillsammans med en annan spekulant. buden trissades upp motspekulantens bud låg högst då jag tänkte ge mig. Helt plötsligt hoppar motspekulanten av, mäklaren erbjuder mig lägenheten för mitt högsta bud. Luktar mygel ! Mitt högsta bud innan den avhoppade spekulanten borde ju gälla ?

H HYL skrev:
Hej ! Vad gäller ? Har bjudit på en lägenhet tillsammans med en annan spekulant. buden trissades upp motspekulantens bud låg högst då jag tänkte ge mig. Helt plötsligt hoppar motspekulanten av, mäklaren erbjuder mig lägenheten för mitt högsta bud. Luktar mygel ! Mitt högsta bud innan den avhoppade spekulanten borde ju gälla ?
Nej, du var ju beredd att betala upp till ditt maxbud. Men du är inte tvingad att köpa till det priset, du kan alltid säga att ”nej jag hoppar också av, om jag inte får den till utgångspriset”. Säljaren kan säga nej, och du får sen chansa på att det blir en ny visning och budgivaromgång och att ingen annan än du bjuder. Risken är förstås att det dyker upp en ny och att priset trissas upp ÄNNU högre.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Om du misstänker mygel, så är det väl bara att "hoppa av och hoppa på igen med utgångspriset" om du vill ha lägenheten ?

Finns inga regler, du bjuder vad du vill. Tycker du resonerar helt rätt när den högsta budgivaren hoppat av. Men säljaren måste ju inte sälja för det bud du lägger.

Jag personligen skulle fundera på hur gärna jag ville ha just den här lägenheten. Om det är en unik chans kanske det är bäst att säga ja till detta erbjudandet.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fick för mig att motspekulanten endast hade syfte att få upp priset.

H HYL skrev:
"Då är vi tillbaks på utgångspriset."
En klassiker.
Behöver inte vara nåt mygel, den andra spekulanten kanske hittade nåt roligare, fick nej av banken, kom på andra tankar eller hade helt enkelt inte tänkt efter.
Eller så var det en bulvan av något slag.
Lägg dig på utgångspriset och avvakta.
Eller kom överrens om nåt annat, om du hemskt gärna vill ha kåken.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Precis bara att backa till vad du nu önskar och beroende på hur desperat du är att avsluta affären.

Men du har ju redan avslöjat för säljaren hur högt du kan tänka dig att gå för affär så om jag skulle vara säljare så skulle jag vara kall och se till att affären avslutades i det häradet.

H HYL skrev:
Du kan dra tillbaka ditt bud och återgå till ditt tidigare bud. Du är på ingetvsätt bunden av ditt bud innan avtal skrives. Vid fastighetsköp gäller sk formalavtal.

Redigerat av moderator:
Ett problem så fort en budgivning har sabbats så här, är att nu vet mäklare och säljare var din gräns går, och därmed är det mycket lättare att på olika sätt förhandla upp budet till ungefär den nivån. Ex. mha. en ny fiktiv budgivare.

Enda sättet att undvika det är egentligen att hoppa av helt, och sedan när mäklaren visar bostaden igen, så har du en kompis som agerar köpare istället.

H HYL skrev:
Har den andra spekulanten tagit tillbaka sitt bud, då bjuder du utgångspris!
Eftersom den andra hoppat av så finns det ju ingen att bjuda emot.

Sen kan man undra varför säljaren ska sälja till dig för mindre än du är beredd att ge. Är du beredd att låta bli att köpa så kanske det kan gå, men risken är stor att det blir fler visningar och att nån annan spekulant hoppar på tåget.

Men som sagt det finns inga regler, du gör som du vill och säljaren gör som den vill.

Iom. att du visat vad du kan tänka dig att ge, så kommer säljaren inte att sälja för utgångsbud, såvida inte säljaren är väldigt desperat. Men man kan tänka sig en förhandling i stil med att säljaren/mäklaren menar att bostaden kommer att visas igen nästa helg, men om du är villig att betala utgångspriset + XX hundar tusen så säljer de före den visningen. Sedan har ni en förhandling.

För säljaren är det riskabelt, om den nya visningen ger noll spekulanter, så har han ingen chans att få upp priset, du har å andra sidan ett visst intresse att få köpa, utan risk för nya spekulanter, där finns en logisk punkt att mötas.

Lägg ett bud strax över vad övriga spekulanter lagt. Säg till mäklaren att höra med säljaren hur de vill göra. Tala också om att ”om ni också drar er ur budgivningen så går priset tillbaka till vad det var innan ni la era bud” och att det priset dessutom förutsätter att den eller de spekulanterna fortfarande är intresserade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.