19 449 läst ·
27 svar
19k läst
27 svar
Köpa fastighet anonymt?
Skicka någon närstående exempel vän att ropa hem det och betala handpenningen. Sedan skriver ni bara egna papper med en mäklare samma dag som din vän skrivit papperna. Då kan ni skriva att du ska betala tomten innan han har tillträde men att dit tillträde är senare än vännens. Gjort samma sak.materii skrev:
Jag är intresserad av att köpa min grannes fastighet som är till salu genom mäklare. Problemet är att jag och min granne inte har den bästa grannsämjan och grannen kommer inte sälja till mig om han/hon får reda på att jag har högsta budet utan hellre välja någon av de andra budgivarna.
Jag undrar därför om någon har en idé eller erfarenhet om att köpa en fastighet anonymt?
Lägga bud får man göra genom ombud och då registreras ombudet som budgivare men vid själva kontraktskrivningen blir situationen annorlunda. Mitt namn kommer behöva stå på köpekontraktet även om ett ombud kan representera mig vid kontraktsskrivning. Efter överlåtandet bryr jag mig inte om ifall grannen får reda på att jag är köparen.
Medlem
· Södermanland
· 115 inlägg
Mäklaren ska nog inte fråga så direkt, för då kanske säljaren "slår bakut" och blir misstänksam mot "alla". Jag hade en liknande situation för 25 år sedan. Jag insåg snabbt att min säljare inte ville ha någon "nysvensk" köpare, eftersom detta var ett familjehus sedan mer än 100 år och hans lojaliteter låg i linje med det som orsakat såväl december- som januariöverenskommelser. Jag ställde helt sonika frågan till honom hur han såg på en köpare som skulle föräras att få förvalta det som hans förfäder hade byggt och vårdat i snart 5 generationer. Det var som att trycka på den magiska knappen. Jag fick en mycket klargörande beskrivning av hur han INTE ville ha det. Ingå åsnor på tomten, Inga kameler i garaget. Inga bönemattor på altanen, Inga minaretutropningar som stör grannarna. Jag förklarade för honom att jag kommer att avsäga mig uppdraget om han förväntar sig att jag ska "porta" vissa utvalda besökare. Det var OK att släppa in dem tyckte han, men han ville ha koll på vilka som bjöd. Ett par visade sig stämma in på hans "icke önskvärda". När mannen visade intresse för huset så bad jag om ett samtal med honom dagen efter. Jag förklarade att om de verkligen vill ha det här huset, så måste lösa det här problemet på något sätt, vilket han gjorde. De vann dock inte budgivningen, varför jag också slapp undan den komplicerade övningen som låg framför mig. Sånt här är givetvis svårt, men jag kände direkt att den potentielle köparen var av sådan kvalité att han kunde diskutera det här problemet, utan att bli förbannad. Som han sa, -Det är ju huset jag vill ha, inte säljaren. Han var mycket tacksam för att jag hade gett honom möjligheten att vara med som budgivare. Han hade tidigare varit på visningar och blivit "satt på undantag" när det började komma till skarpa lägen. Utan förklaringar hade de inte godtagits som köpare.S svensktärbäst skrev:
Någon tycker säkert att jag gick bakom ryggen på säljaren. Men i realiteten så kunde ju vem som hest ha köpt huset, för att sex månader senare upptäcka att det är "fel" hus för dem. Följden hade sannolikt då blivit att en mäklare hade fått uppdraget utan inskränkningar i urvalet av köpare. Om jag hade fått uppdraget då, skulle jag då ta hänsyn till tidigare ägares selektering. Jag fick tidigt uppfattningen att den diskussionen hade varit meningslös med säljaren i detta fall.
Det var mycket om lite, men mäklaren -i detta fall- ska smyga sig på säljaren väldigt försiktigt här och dra information ur denne om hur han vill att fastigheten ska fortleva, vilka köpare som accepteras och inte. Därefter kan man gå vidare med lämplig strategi.
Vännen och personen som ska köpa går till en egen mäklare inte samma mäklare som säljaren.N Nygamla hus skrev:Mäklaren ska nog inte fråga så direkt, för då kanske säljaren "slår bakut" och blir misstänksam mot "alla". Jag hade en liknande situation för 25 år sedan. Jag insåg snabbt att min säljare inte ville ha någon "nysvensk" köpare, eftersom detta var ett familjehus sedan mer än 100 år och hans lojaliteter låg i linje med det som orsakat såväl december- som januariöverenskommelser. Jag ställde helt sonika frågan till honom hur han såg på en köpare som skulle föräras att få förvalta det som hans förfäder hade byggt och vårdat i snart 5 generationer. Det var som att trycka på den magiska knappen. Jag fick en mycket klargörande beskrivning av hur han INTE ville ha det. Ingå åsnor på tomten, Inga kameler i garaget. Inga bönemattor på altanen, Inga minaretutropningar som stör grannarna. Jag förklarade för honom att jag kommer att avsäga mig uppdraget om han förväntar sig att jag ska "porta" vissa utvalda besökare. Det var OK att släppa in dem tyckte han, men han ville ha koll på vilka som bjöd. Ett par visade sig stämma in på hans "icke önskvärda". När mannen visade intresse för huset så bad jag om ett samtal med honom dagen efter. Jag förklarade att om de verkligen vill ha det här huset, så måste lösa det här problemet på något sätt, vilket han gjorde. De vann dock inte budgivningen, varför jag också slapp undan den komplicerade övningen som låg framför mig. Sånt här är givetvis svårt, men jag kände direkt att den potentielle köparen var av sådan kvalité att han kunde diskutera det här problemet, utan att bli förbannad. Som han sa, -Det är ju huset jag vill ha, inte säljaren. Han var mycket tacksam för att jag hade gett honom möjligheten att vara med som budgivare. Han hade tidigare varit på visningar och blivit "satt på undantag" när det började komma till skarpa lägen. Utan förklaringar hade de inte godtagits som köpare.
Någon tycker säkert att jag gick bakom ryggen på säljaren. Men i realiteten så kunde ju vem som hest ha köpt huset, för att sex månader senare upptäcka att det är "fel" hus för dem. Följden hade sannolikt då blivit att en mäklare hade fått uppdraget utan inskränkningar i urvalet av köpare. Om jag hade fått uppdraget då, skulle jag då ta hänsyn till tidigare ägares selektering. Jag fick tidigt uppfattningen att den diskussionen hade varit meningslös med säljaren i detta fall.
Det var mycket om lite, men mäklaren -i detta fall- ska smyga sig på säljaren väldigt försiktigt här och dra information ur denne om hur han vill att fastigheten ska fortleva, vilka köpare som accepteras och inte. Därefter kan man gå vidare med lämplig strategi.
Mitt tips kontakta en mäklare som du känner.
Knalla över till grannen och säg att du slantar en del under bordet så han slipper/sänker sin reavinst.materii skrev:
Jag är intresserad av att köpa min grannes fastighet som är till salu genom mäklare. Problemet är att jag och min granne inte har den bästa grannsämjan och grannen kommer inte sälja till mig om han/hon får reda på att jag har högsta budet utan hellre välja någon av de andra budgivarna.
Jag undrar därför om någon har en idé eller erfarenhet om att köpa en fastighet anonymt?
Lägga bud får man göra genom ombud och då registreras ombudet som budgivare men vid själva kontraktskrivningen blir situationen annorlunda. Mitt namn kommer behöva stå på köpekontraktet även om ett ombud kan representera mig vid kontraktsskrivning. Efter överlåtandet bryr jag mig inte om ifall grannen får reda på att jag är köparen.
Money talks
Det kan göra köpet ogiltigt, inget jag skulle göra med en säljare som inte gillar mig.K KTK skrev:
Desutom kommer du att höja din framtida rwavinstskatt med samma belopp grannens minskar.
Ogiltigt? Han skriver under och får slantarna efteråt mellan fyra ögon.harry73 skrev:
Visst höjer du din reavinst om du säljer men köper du för att behålla kan det vara värt det
Som harry73 skrev, stor risk att säljaren sätter dit dig om ni inte är BFF och så blir du portad från mäklaren ifråga och hej då till huset...K KTK skrev:
Medlem
· Södermanland
· 115 inlägg
harry73 skrev:
Om han står "med ena foten i graven" så skiter han nog i svartpengar i alla fall. Om han dessutom ogillar dig kanske han använder det emot dig på något sättK KTK skrev:
Medlem
· Södermanland
· 115 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Om han väl har skrivit under, varför skulle han få några svarta pengar då?K KTK skrev:
Som sagt svarta pengar är extremt dumt när du köper en fastighet. Om säljaren kan bevis att han tagit emot svarta pengar (ex. en dold kamera). Så kan han komma och kräva tillbaka sin fastighet många år senare. Du blir aldrig ägare,
Knalla över till grannen och erbjuda svarta pengar är nog det sämsta man kan göra i ett läge där man vill vara anonym. Det är också dumt att ställa en fråga man redan vet svaret på och blotta informationen att man är intresserad av fastigheten, något som idag är okänt för säljaren.K KTK skrev:
Bra mäklarkontakt har jag tillgång till men utveckla gärna hur det hjälper mig bevara anonymiteten? Fastighetsaffär är väldigt enkelt om köpare och säljare är överrens på förhand så det är väl i första hand en bankman jag behöver om en vän köper fastigheten för att sedan sälja vidare till mig?O Oskaj skrev:
Klicka här för att svara
