Det beror ju på hur man bygger yttertaket också. Ekofiber är ingen magisk produkt som löser alla fuktproblem.

D Daniel 109 skrev:
Det beror ju på hur man bygger yttertaket också. Ekofiber är ingen magisk produkt som löser alla fuktproblem.
Låt gå för det. Jag har varken sett eller besökt huset.

Jag tycker att många råd verkar vara tveksamma.

- Varför byta taket? Om det är tegel på spåntak så borde det räcka att byta dåliga spån, skadade pannor, dålig plåt och se över genomföringar. Tegel på spån kan hålla i hundratals år. Man kan köpa en spånhyvel och hyvla egna spån eller köpa färdiga. Troligen funkar det att såga ut bitar av masonit också.

- Pruta hur mycket du vill. Budet på huset läggs utifrån den information man har just då. På besiktningen tar man fram ytterligare information. Efter det kan man förhandla om priset igen. Det är i allmänhet inte en moralisk fråga som vissa tycks anse. Som köpare så innebär besiktningen ett finansiellt åtagande och det handlar inte om öppet köp eller förhandlingsteknik.

- Gamka uttorkade fuktskador är i allmänhet enbart en estetisk fråga.

- Som många påpekar behöver man inte ha ångspärr om man bygger diffusionsöppet. Ekofiber kan användas i sådan byggteknik.

- Har man problem med hög värmekostnad kan man ofta lösa det ekonomiska problemet med en värmepump.

• Gilla
  • Älska
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Hur känns huset för er, ser er själva bo där resten av livet eller känns det som att "det duger ett par år"?
Värdera en känsla kan vara enormt svårt men ändå del av helheten, om ni ser er bo där 20 år blir kostnaden för renovering försumlig per år/dag men om ni bor där bara några år behöver ni få ut kostnaden av renoveringen när ni säljer.

Hur mycket har andra hus i området sålts för, och hur mycket kan värdet på huset öka av renoveringen?

Samla fakta, skriv ner fördelar och nackdelar. När ni har allt på bordet och kommer fram till att ni för att känna er säkra på köpet behöver dra av X kronor starta en förhandling men var beredda på att säljaren säger nej.

Om kontraktet tillåter er hoppa av och det är det ni landar i är det inte fel, säljaren kan tycka annorlunda men trots allt har han/hon accepterat kontraktet så det är inom spelreglerna.

Om ni däremot är mer ute för att kunna pruta så mycket som möjligt bara för att ni kan, då tycker iaf jag ni är lite fel ute och ni borde prutat innan kontraktskrivning

Ser att fler tycker ni borde förväntat er den renoveringen, tycker att andra sidan av det myntet är att säljaren borde sett till sitt hus för att undvika vattenskadan så situationen aldrig uppstått.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Den som tycker att man borde ha förväntat sig den renoveringen har helt missat att detta huvudsakligen handlar om skador inuti i huset, inte att lägga om taket. Förutom att det då är helt irrelevant i frågan om prutning.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi har bestämt oss för att inte pruta. Vi tog det som det va och är medvetna om att vi kommer lägga ner mycket tid och pengar men hoppas det blir bra när vi är klara. Återkommer när vi ska lägga om taket med tips hur vi gör det bäst med ångspärr eller inte.

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Förstår hur du tänker. Men priset var lågt, huset var från 1935. Inte mkt att säga. Lycka till/Fredrik

J
Bra, på ett gammalt hus måste man räkna med både gammal konstuktion (vilket inte behöver vara dåligt, snarare tvärtom) men även att allt är gammalt och det finns vissa skador. Ett läckage som inte står år efter år i ett gammalt hus blir ofta bara fuktfläckar och inte mögel och röta som i moderna hus med plast. Men samtidigt är energikostnaden högre, men med bergvärme spelar det oftast inte så stor roll då det ofta inte blir höga kostnader för uppvärmning...

A Anna.Min skrev:
Jag och min man har skrivit kontrakt på ett hus. Köptes för 1 050 000 kronor. Vi vet att vi måste ordna badrum och ett nytt tak. Det visste vi skrev kontraktet. Nu efter en besiktning så fanns det massa småfel som egentligen inte är en så stor grej. Min man är snickare så det kan vi ordna själv utan några stora utgifter.

När besiktningsmannen kom till att titta på ovanvåningen så ser han att taket som är original från byggnadsåret 1935 har läckt in en del på vindsutrymmet och på den inredda ovanvåningen. Ovanvåningen är delvis inred och delvis vindsutrymme. Det som är inrett där cirka 60 kvadrat. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska förklara vad besiktningsmannen sa men när vi byter tak till dagens standard vilket bör görs snarast så måste vi dra ut hela ovanvåningen och sätta in nytt. Något med hur tak var byggt och gör vi nytt tak måste vi sätta ångspärr och ska de då bli ordentligt måste de göras ner till hammarbanden och då måste allt rivas.

Detta är något vi inte alls räknade med och då tänker jag om vi vill köpa huset ändå. byta tak och dra ut hela ovanvåningen vad skulle vara skäligt att pruta i pris? Att dra ut en ovanvåning och göra om är en svindyr historia.
Håll inte på och dutta med ångspärr i ett gammalt hus. Det ör i princip omöjligt att skapa ett korrekt tätskikt åt alla håll i en befinlig byggnad. Fysikens lagar säger att luftfuktighet alltid strävar efter utjämning mellan utrymmen och misslyckas man med ångspärren kommer denna utjämning koncentreras till den fläcken där det eventuellt läcker. Så supertäta hus bör dessutom kompletteras med ett ventilationssystem värt namnet. Jag tycker man skall hålla isär de senaste rönen inom byggteknik för nybyggen av moderna passivhus från renovering av hus som byggdes för kanske 100år sedan.
Allt det jag sagt ovan är inte bara sagt efter rosevin och har taskigt med vetenskapligt understöd utan tenderar att förlita sig till sunt förnuft.

• Gilla
Nygamla hus och 2 till
  • Laddar…
K Kim Kula skrev:
Hej! Känns som att jag varit där du är och har lärt mig efter massa husletande och två besiktningar, och ett husköp av hus från -39, att om taket är så gammalt så ert ska man tänka att funktionen inte finns där. Ett tak har ofta en teknisk livslängd på 30år så att funktionen skulle finns kvar från 1935 skulle vara väldigt imponerande. Har för övrigt lärt mig att väldigt mycket på hus har en teknisk livslängd på ca 30år.

Lycka till! Handy att ha en snickareman. :)
När har livslängden på tegelpannor minskat till 30 år?
Eller har jag miss tolkat något att detta inte rör sig om tegelpannor?

Cheesen
N nissenhj skrev:
När har livslängden på tegelpannor minskat till 30 år?
Eller har jag miss tolkat något att detta inte rör sig om tegelpannor?
Tegelpannorna håller nog men inte underlaget....

Cheesen Cheesen skrev:
Tegelpannorna håller nog men inte underlaget....
Så även ett sticketak om det inte skadas av yttre åverkan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.