Köpa & Sälja hus
hempularen: Fast om man nu försöker hitta en snäll förklaring. Utan att veta något om detaljerna. Antag att det kanske inte alls var självklart att hemnet skulle kunna säljas med god vinst. Antag att de stora ägarna såg ett behov att köra hemnet i någon viss riktning, som innebar en högre risk än man dittills hade haft. Det talades om risk att medlemmarna skulle få stå för vissa ev.
etompau: En viss tröghet i dessa fall är nog ett måste. Det hade kunnat gå rejält snett om kommuner lättvindigt hade tagit över/rivit fastigheter efter en kort tid. Ofta ligger det personliga problem bakom dessa fall. Skulle säga att majortiteln av fastighetsägare sköter sig. Samma sak kan inträffa med båtar. Malmö kommun har haft långdragna fall med övergivna båtar där till slut kommunen
Gerd61: [citat] Det brukar gå att få muntliga värderingar gratis, för att sedan, om banken kräver det, betala för den värdering som är rimligast
Rookie89: [citat] Ok tack då förstår jag :) Jo det är husbygge. Men just nu bor vi i hyreslägenhet.
Shakula: Ta er en ordentlig funderare på om ni vill äga hus eller inte. Personligen älskar jag det, men alla passar inte i hus. Kolla om exempelvis en marklägenhet skulle vara ett bättre alternativ? Om ni vill fortsätta på hus spåret, så gå på ett par visningar för att få upp känslan av vad ni letar efter. Skriv en plus/minus lista och se vad ni vill. Lycka till!
Anna_H: [citat] Tack för tipset. Hon är förvånansvärt lydig när det kommer till sådant, om bara rätt person är med, för hon vill inte göra dem arga. Och hon är egentligen klar i huvudet men korttidsminnet är på ca 30 sekunder. så hon är övertygad om att kyl och frys är välfyllda eftersom hon var på Konsum igår, trots att hon inte varit utanför dörren på 5 år nu. För att återgå
elpaco: [citat] Eftersom du är dataingenjör skall du inte uttala dig om vad som borde göras. Det kan köparens besiktningsman göra. Håll dig till uttalande som de du precis skrev - att finishen är fin och ovanlig. Att du inte sett några tecken till fukt (OM köparen frågar, annars skulle jag bli orolig som köpare).
FRS05: Svarar mig själv, på kommunen fanns det givetvis en e-tjänst som jag missat som man skulle fylla i vid flytt.
Fulkemisten: Taket har nått sin tekniska livslängd. Källaren är uppenbarligen inredd. Från 1976. Souterrängplan? Vad är det för typ av grundläggning exakt? Det kan gå att gräva ur och isolera - eller inte... eller använda som klassisk källare. Mycket att ta ställning till. Fuktvärdena i källaren är rätt kritiska. Organiskt material bör i alla fall snarast rivas ur. Frågan är om andra
Husqvarna220Ac: [citat] Ingen alls är klart den bästa investeringen! Så länge den funkar.. Och när den pajjar, Värmepumpsberedare..ev nån form av sol hjälp..
Appendix: [citat] Det står inget om detta i TS första (och enda) inlägg. Det är något som andra gissat.
Modig: Kul att du uppdaterar! Blev det förresten vännernas bekanta som köpte?
AndersS: [citat] Ja, då hade man en jäkla tur när vi backad upp terrängbilen mot matsalens lastintag och roffade åt oss vad som fanns av ätbart i förråden före veckoövningar i fält. Kex var perfekt med olika former av bredbart i alu-burkar, det enda misslyckade var några kuttingar svagdricka och när vi fick lämna en vagn med glass jagade av matmor;) Låter som det skulle blivit krigsrätt
ing0065: [citat] Ja, vi hade frågat om besiktning, och fick svaret att det skulle bli en "take it, or leave it"-klausul, dvs inget utrymme för prisförhandling efteråt, mer än över närmsta lägre bud. Det var vi med på, det sura nu är det gick så snabbt. Budgivningen kom igång och stannade av i onsdags, då ledde vi. Sen la de andra över på torsdag förmiddag, vi la åter högsta budet på
Husgubbe: [citat] Vore osmart av mig att på ett publikt forum att lägga ut liknade uppgifter, man vill inte hamna i en förtals tvist... Hursomhelst så besiktigade jag själv och husfirman köpte allt jag påpekade, det var bara uppenbara och förväntade saker på ytskikt och småsaker och dom årgärdar allt jag påpekade. Det är inte raket forskning att ta ett protokoll och sen läsa på nätet hur
Linusonline: [citat] Ok, Ne men det besiktigades okt 2017. Det mesta är bytt, tak/kök/panna. :) Badrum ska vi göra iordning ol något år eller 2.
hempularen: Men som sagt, om man gör det via bodelning så blir det ingen reavinsskatt, nu. Oavsett värdet i förhållande till taxeringsvärde, och det blir ingen stämpelskatt (=lagfartsavgift). Observera att vid bodelningen så delar ni helt enkelt över fastigheten på dig, och en lämplig summa pengar till henne. Gör man det på något annat sätt än vid en bodelning, så kan det räknas som ett
Hemmakatten: Och vi som tittade på hus i Bromma och Ängby för femton år sedan och tyckte de var lite dyra. Nånting på 2 milj var det då.
Rogero: Trappa eller inte? Om man har bra koll på värderingen i ett specifikt område kan det vara okay (för säljaren) med trappa. Som det sett ut under ganska många år har det varit svårt att bestämma ”rätt” pris och då kan det vara mer tveksamt att gå med på en trappa. Den senaste tiden när det funnits väldigt många objekt ute, kan man anta att prisökningarna har stoppats upp. I
svensktärbäst: [citat] Jag skulle höjt priset och sen sagt att ni lämnar en rabatt för de saker som ni tror behöver åtgärds. I annat fall kommer det att dröja innan alt är perfekt. Ni kan också be mäklaren att läna namn på lämpliga flretag som kan åtgörda det. Köparen vill säket änra på saker och ting själva änå.
Husbyggarnovis: Tack för ditt utförliga svaret! Jättebra input.
Appendix: [citat] Det är tillochmed så i denna marknad att folk fortfarande får lånelöfte. Men ett löfte är inget löfte utan banken kommer kanske vilja: Se objektbeskrivning och göra en egen värdering (utifrån området) Kräva besiktning Se att boendekostnader är rimliga Kräva större andel kontantinsats. Bara för att man har bra ekonomi och "inte har varit med om" så innebär det inte att
sinuslinus: Ja, så länge det uppfyller kraven för förbättringar. https://skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsaljningavbostad/forbattringsutgifter.4.6d02084411db6e252fe80009228.html
Juristjavisst: [citat] Mycket klokt. Du undersökte säkert själv också, för att säkert uppfylla undersökningsplikten. Det är alltid skönt att veta att det är en själv som är ansvarig, och då samtidigt någotsånär i kontroll över skeendet.
Thomas': Näe men då gäller inte ert bud längre. Problem solved!
Maestrono: Tack för svar alla. Huset är nu sålt. Budgivingen var helt galen. Trots vi gick upp 500.000/20% så var där någon annan som budade högre... Dolt...
MagHam: [citat] Vi kommer förr eller senare dithän att alla måste leva på gränsen hela tiden och ifrågasätta varje konsumtion. Det är vad som krävs om jorden ska orka. (jag är en stor syndare själv också)
kallebunka: Hej Tack för svaren. Nytt tak 2010, ny luft/vattenvärmepump 2017. 3-glasfönster 2017. El/elcentral lär jag kolla liksom avlopp. Obesiktat så lär ta in en besikningsman om vi beslutar oss för att ev lägga något bud. Hur kan man se om det är blåbetong? Väggarna i källaren är målade och eller kacklade. Golven kacklat eller parkett lagd, gissar på direkt på plattan. Uttagen ser