L
Lesserwisser: [citat] Man har gjort en enorm undersökning, där man har studerat ett stort antal personer som fått lungcancer och en kontrollgrupp som inte fått det. Sen har man undersökt en massa levnadsförhållanden genom åren, bland annat radonhalten i de hus där man bott genom livet - och ibland bett kommunerna mäta i de fall (de flesta) där det inte funnits radonvärden. Sen har man räknat och
50 svar · 10,0k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Kan inte vara så lätt att sälja en fastighet innan man ens vet om man får stycka av. Kan inte vara många spekulanter. Kan gå riktigt fel, LM kanske tycker att det är olämpligt eller vill stycka av större eller mindre del. Kan också ta mycket längre tid, vet folk som fått vänta två år. Och man vet inte värdeutvecklingen. Och vad händer om ni upptäcker en massa fel på huset under
12 svar · 2,6k läst
J
jimbomas: [citat] Egen firma och den debiteringen så blir det en bra inkomst. Men det var mest lite ironiskt, som att tandläkaren käkar hummer till lunch. Men jag tycker faktiskt det är ett sju jäkla högt pris för det jobbet.
54 svar · 13,1k läst
Smelly
Smelly: [citat] Jag tog kontakt med bonden som äger marken och berättade att jag visste om att det låg på hans mark och frågade om vi kunde skriva någon form av arrendeavtal. Han ryckte på axlarna och sa att har de legat där i 60år så är det väl inget att bråka om.
21 svar · 11,7k läst
nino
nino: Swedbank säger att pantbreven är släppta, lm säger att dom inte finns i arkivet... 1 vecka har gått sen Swedbank sa att dom var klara
5 svar · 2,3k läst
Eraze
Eraze: [citat] Vi köpte ett annat hus. Dock även det med direkt el. Men vi kommer inte byta det utan ha luft värme pump tills vidare :)
22 svar · 4,9k läst
M
-MH-: Om arrendet inte är inskrivet, så gäller det inte mot nya ägaren. I alla fall jakträtten (som inte är ett rikigt arrende). Jordbruskarrendet har väl besittningsskydd, oavsett om det är inskrivet eller ej, så det gäller fortsatt. Dock kan säljaren få betala skadestånd. Så visst kan man se inskrivna arrenden och nyttjanderätter.
4 svar · 4,6k läst
N
NLindstrom: [citat] Var torkskåpet dolt? Glöm inte att du som köpare har undersökningsplikt så om det var enkelt att kolla om torkskåpet fungerar eller inte så har jag svårt att se att detta skulle kunna klassas som dolt fel.
120 svar · 35,6k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: TS är avstängd. Jag stänger därför tråden. /Moderator
16 svar · 2,0k läst
·
M
-MH-: Byggåret är när huset (senast) stod där, inte hur länge sedan fastigheten ombildades. Man kantex alldeles nyligen ha styckat av 100 ha skog som grannen ville ha och nu säljer resterna. Inte alls ovanligt.
17 svar · 12,7k läst
F
Frelli2: Det är en gammal detaljplan som föreskriver enbostadshus, men området är inte klassat som särskilt värdefullt, så då ska det ju gå att inreda en ytterligare bostad trots att det strider mot detaljplanen. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/inreda-ytterligare-en-bostad/ Vi ska ju inte behöva bygglov, men göra en
16 svar · 3,4k läst
Ingenjören
Ingenjören: Självklart skall du kräva att en öppning tas upp till krypgrunden om du är osäker på skicket. När vi köpte hus från 1868 som flyttats 1922 hade vi liknade förhållanden (lucka fanns från källaren men innanför luckan möttes man av jord nästan upp till bjälklaget.) För att få någon att våga lämna anbud satte ägaren sin fru på att gräva ut detta... Efter inspektion visade det
7 svar · 2,7k läst
Junkadunka
Junkadunka: Kan hälsa att det inte blev något köp. Besökte objektet idag och de hade lagt in nytt golv men vi upplevde att fortfarande kändes fuktigt i huset och ventilationen var inte bra
6 svar · 2,6k läst
J
Johanhansonlarsson: Hej Det kan ju finnas flera olika tankar med en besiktning. Genom att utföra en överlåtelsebesiktning så uppfyller man ju åtminstone delar av sin mycket långtgående undersökningsplikt som köpare.Det är ju ett ganska komplext ämne. Dessutom så brukar det ju vid en husbesiktning vara så att förutom det skriftliga protokollet så delar ju även besiktningsmannen med sig av mycket
48 svar · 5,8k läst
Gruvanna
Gruvanna: Det är 5 ha med en tomt på 4000 kvm som vi fått ok på med förhandsbesked. Men det går nog att klämma in 1-2 tomter till eller flera om man gör gemensamt reningsverk. Ligger vid sjö. Det jag vill är att sälja till ett byggföretag. Men jag vet inte var man hittar dem. Googlar man på "bygg+exploatering" får man upp massa icke-relevanta grejer.
3 svar · 3,0k läst
H
hempularen: [citat] Det är väl klart att har man eb familj på 4, så önskar man mer än 93 kvm. Men ekonomiska realiteter kan innebära att man får titta efter ett välplanerat mindre hus. En mer sannolik köpare har en mindre familj. Ex. ett par som flyttar till hus från en trång lägenhet, och ännu inte har barn, eller kanske nyligen fått sitt första. Flyttar man från 40 kvm med en baby, så är
32 svar · 26,8k läst
·
XACT
XACT: Tack för era synpunkter. Mäklaren ersätter oss för att minska risken för dålig publicitet verkar det som. Är man helt fyrkantig så får man läsa på vad gäller övertagande av garanti osv om man ska ta det längre. Over and out
12 svar · 1,5k läst
H
hempularen: [citat] Jo som sagt, en säljare får begära vilka villkor som helst. Men eftersom mäklaren enligt lag skall vara opartisk, så får mäklaren inte medverka till avtal med villkor som bryter mot god mäklarsed. Det primära är inte om mäklaren bryter mot villkor som mäklarsamfundet har ställt upp, det är bara en förening för inbördes beundran. Utan det finns en tillsynsmyndighet
28 svar · 5,2k läst
nino
nino: Har varit i kontakt med några, revisor och mäklare/jurist, och det blir gåva mot vederlag.
13 svar · 1,7k läst
K
klimt: Vill ni känna er mer säkra i er bedömning kan ni göra en fördjupad undersökning av plattan. I övrigt är det säkert en hel del som bör fixas till, förhoppningsvis inte akut, men inom ett antal år. Främst kanske yttertak och våtrum. Sedan behöver säkert elen en uppdatering, byta ut innertak etc, men det är inte lika kostsamt som yttertak och badrum
4 svar · 881 läst
Music Man
Music Man: Ber om ursäkt för sent svar. Jag fick efter mycket påstridighet från ena halvan till att jag erbjöd mig att kontakta Fastighetsbyrån och de rekommenderade inte att skriva in friskrivningsklausul i beskrivningen pga detta skulle eventuellt avskräcka en del intresserade. Fick betydligt större förstroende och de täckande en försäkring (6000:-billigare än SF) . Nu är allt i rullning
19 svar · 6,4k läst
Fairlane
Fairlane: Jag tolkar det inte som syllar utan precis som TS, att man har reglat väggen och satt gipsskivor på. Det är ganska vanligt att folk gjort så i källare och det kan fungera, även om det inte är en rekommenderad metod. Det går alldeles utmärkt att åtgärda själv. Det är bara att riva ut, vilket alla kan göra. Sen får man välja om man vill ha en ren betongvägg eller om man vill ha
3 svar · 1,3k läst
[SH]
[SH]: [citat] Vi får hoppas att TS löst sitt bodelningsproblem under de drygt fyra år som gått sedan tråden startades...
13 svar · 7,0k läst
E
eddiw: [citat] Jag hängde inte med alls här. Är det du eller din bekant som budade? Var det en bulvan utöver grannen som var granne till fastigheten som skulle säljas? Du skriver att "vi tog risken och slutade buda", men var det inte din bekant som budade? Många frågetecken här!
158 svar · 59,9k läst
·
magganzabka
magganzabka: [citat] [citat] [citat] [citat] Försök att få till snabbt tillträde så minskar du risken att din situation ändras.
9 svar · 5,8k läst
M
Myckling: [citat] Men att så många har synpunkter på mäklares beteenden och moral borde väl uppmuntra till självrannsakan bland er mäklare. Sen framkommer ju många exempel som är varken svepande eller generella utan konkreta exempel på det som ibland är direkt olagligt agerande. Jag har själv blandade erfarenheter, men tyvärr mest åt det negativa hållet.
38 svar · 13,1k läst
·
Tombrittberg
Tombrittberg: [citat] Absolut. Men foamen är ju i princip en isolering och betong kyler, så förstår dej. Men det kanske blivit ännu bättre med parkett? Själv hade jag parkett från 60-tal i vardagsrummet och lade laminatgolv i hall och kök. Kändes som att det var 5* kallare i hallen.
85 svar · 23,0k läst
·
L
Lins.s: [citat] Tack för mycket klok input! Värdefullt!
4 svar · 1,4k läst
S
Sir Duke: [citat] Ska förtydliga att det inte är jag som är TS. Håller med helt om din slutsats, låt ingen göra åverkan på något de inte äger. Angående lånet skriver TS så här i inlägg #33: "För att en fastighet som har lagfart på en avliden person ska kunna säljas vidare behöver lagfart vara registrerad på ett ”dödsbo”. Ansökan om dödsbolagfart tar lika lång tid som en vanlig
78 svar · 32,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.