A
alarsson11: [citat] Den ligger i Vättlefjäll.
8 svar · 3,3k läst
·
PellePeps
PellePeps: Ja, man får väl anta att det kan finnas lite vad som helst i marken. Som ni skriver är det nog ingen stor skillnad för värdet på huset. Jag tror inte heller att det blir några större problem eller kostnader för oss. Tack för hjälpen! Jag behövde nog mest lufta de här frågorna lite.
4 svar · 1,9k läst
H
hempularen: Vi får gratulera (och svälja förtretet att jag hade fel högre upp). Jag tror att mäklaren tar det här på goodwill kontot, kopplat med att han tydligen haft lite fel i informationen osv. Det är inte fel som på något sätt skulle gjort honom betalningsskyldig formellt, men han kanske vill undvika att få dåligt rykte.
15 svar · 2,9k läst
Nobbe_1
Nobbe_1: Ja absolut är det så :) Så du har helt rätt [citat]
29 svar · 7,8k läst
·
R
Rennoly: Jag vill bara meddela att kontraktet är påskrivet och klart :giggle: Känns riktigt spännande och vi ser fram emot alla renoveringar som kommer att ske framöver. Stort tack till alla som svarade!
22 svar · 7,4k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Känner du så, så prata med banken först. Så länge du är drägligt kreditvärdig så ska det dock inte vara några problem. Köpet kommer att kosta någon eller några tusenlappar i administrativ avgift till staten också, men det är bara ungefär en procent av priset.
6 svar · 11,2k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag stänger tråden för moderering. Osäkert om den kommer att öppnas igen. /Moderator
149 svar · 89,9k läst
·
L
Lottath: [citat] Sen kan jag tillägga att detta handlar inte om några stora summor men bankerna är petiga och vill hellre låna upp huset lite än att tömma buffert, är mycket smått som behöver åtgärdas men blir mycket pengar sammanlagt
31 svar · 10,4k läst
M
mafghan: [citat] Wow, inspirerande! Är inne på att göra samma sak så googlade lite och fann detta. Tack för att du delade med dig :-)
4 svar · 2,7k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Jag tror också att ”money talks”, men det skiljer ju normalt bara några tiotusenlappar, och då närmar sig kanske värdet av en snabb affär break even för fler. Knepigt läge, men jag skulle prata med fler banker om läget vore såhär. Fördelen med opersonliga bankaffärer är trots allt att man ofta kan gå vidare till nästa om den första trilskas.
13 svar · 1,9k läst
P
Pin: [citat] Om du bygger i ett plan blir det 10% mer yttervägg, 20% mer tak och platta. Obetydligt mer arbete. Sedan beror det på insidan, men en eller två innerväggar borde inte vara så dyrt. Vinklar och vrår blir dyrare, och bygga till efteråt mycket dyrare. Uppvärmning max 20%, samma som ökade volymen. Troligen mycket mindre då väggytan bara ökar 10%.
5 svar · 1,7k läst
S
Starmac: OK, för fasaden ser lite trist ut med alla spindelnät och skit som fastnat i det. Inte alls som på visningen i våras :) Jaja, borstar bort det värsta med en borste antar jag...
2 svar · 2,5k läst
C
carl fabian: Tack
2 svar · 1,7k läst
C
2 svar · 1,7k läst
Y
Yaken: Det finns ju inte något enväldigt svar på den frågan. Men ett gammalt hus är alltid ett gammalt hus, oavsett om det är renoverat eller inte. Det kan vara t ex ineffektiva planlösningar, dålig isolering med höga värmekostnader, gamla byggmaterial, dåliga grunder etc. Sådant är svårt att renovera bort. Dessutom är ju läget och tomtstorleken ofta omöjliga att hitta om man vill bygga
4 svar · 1,7k läst
harry73
harry73: Bra att det löste sig så bra för dig. Jag tror inte att det varit lönt att dra det till tinget, men bevisläget var bra i och med loggen ni hade och säljarens utlåtande att han inte kände till problemet. Det är ofta en ryggmärgsreflex att neka att något är eller var sönder, men just i dessa fall är det bättre att inte göra så. Säger man (som säljare) till exempel att man tyckte
10 svar · 3,0k läst
E
Evamargit: [citat] Ja så tänker jag, varför ska man annars ha en expert som synar...
9 svar · 8,0k läst
·
D
Daniel 109: Jag har gått på totalt 4 visningar. Ett köpte min bror och två har vi köpt. En var bara för att titta på den typen av hus. Så 75% av husen köptes. Den typen av hus vi har nu är allt annat än vanlig. Vill man ha något som avviker från de vanliga villorna så kan man inte gå på mängder av visningar. I alls fall inte om man bara tittar på hus som man faktiskt överväger att köpa.
22 svar · 6,5k läst
T
tarevarg: [citat] Det är nog det jag menar, att det inte finns skillnad, för det förekommer i praktiken, bara att ingen erkänner det, varför skulle man göra det om man kan skatta mindre. Men det vore ju lätt för skatteverket att se om ägaren ägde bostaden bara kortare tid, om det är stor skillnad mellan köp- och försäljningspris och om ägaren hade jobbat med annat under perioden han ägde
13 svar · 3,5k läst
D
Dortmunder DAB: [citat] ”Försäljningen har skett privat mellan mig och säljare. Inga andra budgivare har varit inblandade utan det är jag och säljare som kommit överens om ett pris.” Ni har alltså köpt fastigheten för klart under? marknadsvärdet och nu har det uppdagats en iof allvarlig skada. Varför ville ni köpa just denna fastighet? Bra läge?
76 svar · 29,9k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] När mina föräldrar byggde stuga för länge, länge sedan var det torrdass och köks/tvättvatten ut i ett dike. Fungerade utmärkt då man var ganska sparsam med vattnet pga bristande tillgång. (De satte in en stor, lågt placerad rf utslagsvask i tvättrummet att göra nr 1 i) När en toalett sedan installerade, vakuum- eller nåtgot annat snålspolande, blev det en sluten tank. Men
13 svar · 2,2k läst
Appendix
Appendix: [citat] Mistänker dock att man itne kommer att få samma ränta som ett bostadslån utan en betydligt högre.
2 svar · 1,5k läst
H
hempularen: I huvudsak är ju de här "avgifterna" givetvis en ren skatt. Men staten tar ju även på sig ett ansvar när de utfärdar en lagfart eller ett pantbrev. Vid en lagfartskapning så blir staten skadeståndsansvarig för den felaktigt utfärdade lagfarten. På samma sätt kan staten bli skadeståndsansvarig om de utfärdar ett felaktigt pantbrev.
34 svar · 40,0k läst
A
Anders_Nilsson: Chilla och se om huset säljs. Oftast ingen direkt rusning efter den här typen av objekt. Jag hade bjudit 500k max. 10 mil utanför Göteborg får du schyssta 60-talsvillor för en miljon. Att dom vill ha friskrivning förstår jag, annars kan man inte stänga dödsboet, man vill ju inte ha saker som kan komma efter när dödsboet är avslutat. Men detta är inte ett lämpligt fritidshus utan
77 svar · 23,3k läst
·
M
-MH-: [citat] Lavan värmer samtidigt upp huset! (y)
169 svar · 45,8k läst
·
BirgitS
BirgitS: Man kan ringa anonymt till Skatteverket och fråga om frågetecken när det gäller deklarationer, de brukar svara både hjälpsamt och vänligt. Dessutom är det ju ett sätt att tala om att deras info på webben inte är så bra skriven så att de kan ändra så att andra slipper fundera.
3 svar · 2,7k läst
N
Nybyggarens: Jag sitter faktiskt i samma tankar (fast längre in i framtiden). I mitt fall så är tanken att hitta en gård eller ett hus med en jättestor gäststuga/attefallshus på tomten. Eller eventuellt att bygga ett attefallshus på tomten. I mitt fall så handlar det dock om att låta min mor bo hos oss när hon blir gammal.
12 svar · 3,6k läst
F
Fjällget: [citat] Tusen tack för ditt svar, tar med oss detta!
4 svar · 2,4k läst
H
Husgubbe: [citat] Gick bra till slut, besiktningen missade tex läckande tak och fuskbyggd bastu som de större grejerna. Men när dom inte fick till taket ringde jag bara högsta chefen hos husleverantören och sa att detta är inte ok...och allt slutade med att han tog in en riktig takläggare som gjorde om jobbet riktigt. Men det byggde mycket på att jag kan regelverket och bra på snacka för mig...
7 svar · 4,3k läst
yonna
yonna: Intressant att mäklararvodet gått ner så mycket de senaste åren. Jag sålde i centrala Malmö för 15 år sedan (tog in offerter från 3 byråer). Försäljningspris 2.2 milj. Mäklaren fick 91.000.
4 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.