Hus på min tomt

23k läst  84 svar

1. M
    Medlem Nivå 3
    Vi har köpt ett sommarställe för några år sedan. Grannen bakom har ägt sitt ställe i 15 år. Grannen har ett kombinerat utedass & förråd som är byggt med ryggen mot vår fastighet. Det aktuella uthuset står på vår tomt och vi vill nu få bort huset. Det finns inga dokument där lov har givits men tidigare ägare har har aldrig heller brytt sig. En högre häck gränsar mellan uthuset och den yta vi i dag använder men den tänker vi flytta så den står där tomtgränsen är i verkligheten.
    Kan vi kräva att dom river uthuset? Kan vi riva det? Hur bör vi gå tillväga?

Redigerat 5 maj 11:22
  2. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Ni måste ge dom chansen att flytta huset själva. Annars har ni rätt att flytta det. Se till att komma överens med grannen var han vill att det ska stå innan bara.

3. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Jag förstår inte kartan. Vad är din tomt, vad är grannens tomt och var är förrådrt/utedass.

• Laddar…
  4. M
    Medlem Nivå 3
    Grannens tomt börjar där min slutar ovanför ringen. Kartan är lite knepig då den är gjord på 70 talet då delar var samfällighet.

• Laddar…
  5. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Vad jag ser är tomt A och tomt B mez däremellan en samfäld väg som leder till en yta som ägs av en samfällighet.

Det finns även några ytor som är numrerade 1 till 5 och det finns 10 numrerade gränspunkter.

Om jag nu förstår dig rätt, säger du att den sträckade linjen som går genom boden, är gränsen mellan din och grannens tomt.
    Då ligger boden där redan sedan 70talet och blir det besvärligt för dig att flytta den.
    Men jag känner inte igen den sträckade linjen som tomtgräns. Det finns ingel längdangivelse där och den korsar andra tomtgränser utan gränspunkt.
    Finns det bättre fastighetskartor?

6. M
    Medlem Nivå 3
    1 tillhör sedan 1973 4 därav ligger boden på vår tomt helt och hållet.

7. N
    Husägare · Nivå 5
    Är inte det en dagvatten/avlopps ledning? Markerad med X för spolpunkt?

• Laddar…
  8. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Och hur kan grannen styrka att han äger boden?
    Ser ut att den tillhör fastighet A (1+4)

9. M
    Medlem Nivå 3
    Nej. Finns inget avlopp

• Laddar…
  10. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Jag fattar. Det är gamla gränsen. Därav genomstruken

• Laddar…
  11. M
    Medlem Nivå 3
    Dess dörrar är vända mot hans tomt och innehåller dennes cyklar och utedass.

12. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Jag vill hävda att boden sedan förrättningen i 1973 tillhör er fastighet.

13. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Då er det kanske dags att säga upp hyran?

• Laddar…
  14. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Sedan kan grannen såklart ha byggt en ny bod på samma plats. Då är boden grannens, men då är det ett svartbygge.

• Laddar…
  15. M
    Medlem Nivå 3
    Så då kan jag tillställa nyttjaren av boden, som också har byggt den, ett brev där jag ger tidsfrist för när den skall vara borta samt att om den ej tömts övergår innehåll till oss?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: