Köpa & Sälja hus
Lolle: [citat] Har samma åsikt men får inte ventilera den alltför intensivt pga av vad jag jobbar med och var jag jobbar. De som läser frekvent här kan nog gissa mitt yrke övriga får spekulera men är mycket i kontakt med besiktningar och exempelvis Anticimex. Det som är med anticimex är att vi pratar om ett rikstäckande stort bolag med ganska spridd kompetens beroende på vilken ort och i
Swetrot: Om man redan som ni bokat in hela flytten en viss dag så tycker inte jag att man får en dålig relation med säljaren för att man tackar nej. Det är ett oherrans jobb att börja rodda i en flyttplanering. Om man däremot hade tänkt flytta in två veckor senare så blir ju läget lite annorlunda, då kan man väl vara "snäll" och mot en god middag eller så skjuta på processen en vecka
VillaVovveVolvo: Ska sälja ett hus i Kävlinge kommun och undrar om någon har ett bra tips på mäklare. En husförsäljning är ju inget man gör så ofta (inte jag i alla fall) och det känns viktigt att hitta en mäklare som är seriös. Tacksam för tips och gärna en motivering.
klaskarlsson: Jag vet inte hur det är söderut - men hus som är från början-mitten av 60-talet är oftast rätt bra här i Stockholm iaf- det var innan miljonprogrammen drog igång på allvar och man började massproducera lägenheter och även radhus... Som ett exempel pratade jag med en äldre snickare och han sade att har man fönster från 60-talet så brukar dessa innehålla riktigt bra kärnträ i
klaskarlsson: [citat] Just nikotinet kommer troligtvis behöva en sanering. Ofta ngn speciell färg innan man målar/tapetserar. Man kan också behöva sanera mellan skåp (i tex köket osv) - jag har för mig att man kan ta in en firma som sprutar ngt neutraliserande där... Budget: Omöjligt att säga om man inte vet vad du skall göra och hur stor lägenheten är samt om du gör allt själv eller lejer ut
delux: Vi har kommit överens med säljaren om att vi sköter om gräset f o m nu. Vi har fått fria händer att fixa i trädgården bäst vi vill redan nu så allt har gått smärtfritt. De ska lämna kvar lite "bra o ha saker" bla en stor snickarbänk, frysskåp osv. Vi kommer inte flytta in tidigare än avtalat datum p g a att vi har en 3 månaders uppsägningstid på våran lägenhet. Blir dyrt att
rancor: Hej. Är det normalt att man utför energideklarationen efter besiktningen men innan tillträdelsedagen? Står följane i kontraktet [citat] Detta innebär att besiktningsmannen inte får möjlighet att ta del av detta protokoll för att kunna avgöra om det är rimligt eller inte. // rancor
anaitis: [citat] Från den tiden kan det både vara timmer och plank. Du ser lättast vilket genom att mäta väggens tjocklek vid ett fönster. Timmerväggar är grövre. Ofta runt 15 - 20 cm. Plank kanske 8 - 12 cm. Ibland kan man se att det är en timmervägg på insidan, de är ibland inte helt jämna. Utanpå brukar man ha jämnat ut med putsen.
hempularen: Men som sagt även överbryggningslån kan ta lite tid att skaka fram, så gå till banken bums.
Moltas: Hur gick det? Blev det något husköp? Vi köpte vårt hus (gård) privat. Såg en liten annons i tidningen och ringde. Jättemånga var intresserade, men för säljarna var det viktigt att det var "rätt" personer. Vi vet inte alla bud, men vi vet att säljarna ratade flera högre bud eftersom de kom från "fel" personer. Tillslut hade säljarna valt ut vilka som fick bjuda på huset (vi och ett
Nyfniken: [citat] Och om säljaren är ensamstående och köparen är en familj med 7 barn...?
zingo: Oj... tack för värdefull information. Denna ska jag ha i bakfickan när jag tänker vidare.
John J: Vill du verkligen ha ett hus där det läckt under 10 år? Enligt mig är det svårt att få bort lukten som ofta återkommer när det blir fuktigt ute.
mr_marbles: Det du skriver låter rimligt. Jag hittar ingenting i försäkringsvillkoren om detta, men jag förstår att det är så bolagen agerar. Desto viktigare då att dokumentera allting noggrant imorgon. Tack för info! Prisuppgiften jag fick låg på strax under 10k ink moms för en överlåtelsebesiktning. Dvs okulärbesiktning av 45 kvm och fuktmätning. Det får mig att tro att jag kanske valt fel
hempularen: En sak du bör göra är att kontakta styrelsen i föreningen (orföranden), och dels kontrollera vem som är registrerad som ägare av bostadsrätten, dels vilka panförskrivningar som finns. När man lånar med en bostadsrätt som säkerhet, så skickar banken ett dokument till föreningen om att bostadsrätten utgör pant för ett lån. Föreningen håller ett register över dessa
bränski: inte ofta det går under utgångspriset i malmö/lunda området... typ aldrig.. hela öresundsregionen är ju sådan.
Ripley: Det är bra att få input från andra, och det ni skriver stämmer rätt bra med hur jag själv resonerar. Som flera skriver är det ju ett spel med pengarna, man vet inte förräns efteråt om man får tillbaka dem. De flesta som köper hus vill nog också sjäva välja hur kök, badrum etc ska se ut. Det blir nog lätt en halvmesyr om man ska försöka göra det neutralt så att det ska passa
cizzzi: Hej! Vill bara helet enkelt fråga om det är någon som har erfarenhet från västkuststugan? runt omkring 80-talet! Bra som dåliga erfarenheter efterfrågas!:D
cem77: [citat] Lovar dig att har ni tillsvidareanställning och blir helkunder hos rätt bank är det inga problem med den inkomsten och det låga huspriset. Har du hört med någon bankman om hur mycket ni får låna och till vilka villkor eller sitter du bara och tror? Jag vet i detta fallet. ;)
LyckeKonsult: Du skall fråga hur lång tid en besiktning tar och be att få ett referensutlåtande så att du vet vad du kan förvänta dig av innehållet!
Trädgårdsmästaren: Hmm. Tack för svaret. Ja, jag ska ringa Densia imorgon. Någon gång måste jag ju komma fram till ett svar :)
Göran.W: [citat] Kunde inte sagt det bättre själv. Barnen kommer alltid i första hand. Ni måste sätta er ner och gå igenom hur ni ska göra med barnen, huset och allt annat praktist. Detta bör ni göra så fort som möjligt så allt är klart den dagen ni ska skiljas om det nu blir så. Börjar man ta tag i det den dagen man ska gå skilda vägar blir det svårare och mer panik artat vilket kan
hilife: Som någon redan har skrivit. Det kommer in 100 lök på kontot och då måste de brännas direkt? Sånt folk är inte kul att ha att göra med. Jag menar inte att alla ska ha 5 årslöner på banken och kan ta vilka ekonomiska smällar som helst men ärligt talat tycker jag väldigt många idag har NOLL respekt för pengar och summor. Om jag skulle SPARA ihop 100 tusen skulle det ta minst 5 år
hempularen: I huvudfrågan för tråden så skulle jag nog säga att försök stanna kvar i det mer "centrala" läget. Om ekonomin är väldigt ansträngd, och kanske ger upphov till konflikter osv, OK då kan det vara värt att byta ner sig kostnadsmässigt. Min erfarenhet är att de småbarnsår ni verkar befinna er i är de tuffaste ekonomiskt, ekonomin blir bättre efter några år.
hempularen: Du har som sagt rätt till ganska saftiga skadestånd om köparen drar sig ur. Om det nu är så att köparen har prtoblem att finansiera sin affär så är det inte troligt att ni kan räkna med att få ut något större skadestånd, det hjälper inte att ha en dom om inte den dömde kan betala. Som jag ser det så har ni 2 vägar, antingen satsar ni på att köparen skall klara situationen,
Hubbe2: Rekommenderar också att villkora ert bud. Budet gäller tills vsningsdagen, blir det visning så lägg ett lägre bud till att börja med.
hempularen: Som sagt en utfästelse skall vara trovärdig och specifik. Säger säljaren att rören inte läcker så är ju första frågan: Hur vet han det? Vilka rör är det som inte läcker, är det precis alla byggnadsdelar som är rörformade, varmvatten, radiatorrör, avloppsrör? Räknas hängrännorna dit? Kommer du senare och hävdar att det kallvattenröret till diskbänken läcker, så kanske
MiaSthlm: Ja 5 mäklare ka nvara lite överdrivet om man inte har mkt tid och behöver stärka självkänslan. För alla mäklare går runt och säger vad bra huset är :-) ! Och ett mäklarbesök tar ca 1,5-2 timmar.
Havsutsikt: Skulle inte tagit dit en besiktningsman om radhuset inte är ombyggt invändigt, kolla hos grannarna hur det ser ut inne och jämför. Annars svaga punkter som bör kollas upp är: -Våtrum, golvbrunnar -Under diskbänk, diskmaskin. -Ev "smarta hemmasnickrade lösningar " - Tillskaravd el för att man behövde ett uttag till gjort med tunna förlängningssladdar. - Fönster, både drag och skick,
jhenrikj: [citat] I mitt fall är det precis så iallafall....observera att du betalar bara lagfart för tomten, inte för hela huset, det står ju troligen inget hus på tomten när du betalar för den. Drömmen är väl om man kunde haft nån släkting som äger mark längs med västkusten med havsutsikt. Kunde man då fått stycka av sig en tomt utan att betala något för själva marken så har man ju