Köpa & Sälja hus
Lolle: En jordabalksundersökning är en djupare form av överlåtelsebesiktning. Allting som ingår i överlåtelsebesiktningen ingår även i jordabalksundersökningen med vissa tillägg I jordabalksundersökningen hos t.ex Densia (ser inte exakt likadan ut hos vissa enskilda besiktningsmän utan de kan ha egen tolkning) - besiktning av VVS - besiktning av el - mätning av radon¨ - enklare kontroll
Fein: [citat] Nej, det har du förvisso rätt i, lyckades nog inte formulera mig riktig rätt. Det jag menar är att det nog är svårt att få till ett dolt fel. Många vill ha allt möjligt till dolt fel och därför menar jag att det kan vara jobbigt om man säljer huset till nån som ringer och yrar varje gång det dyker upp nåt som är underhåll på ett hus. En nyrenoverad källare kanske inte
Hemmakatten: Även om tråden är gammal så är det säkert någon som har nytta av den.
Jan-Å: Renovera lite i taget, börja med nåt mindre och enklare så lär Ni er själva, ju mer Ni kan göra själva ju billigare blir det. Och bättre, eller i varje fall lika bra. Ska Ni köpa ett renoveringsobjekt och bo i det är det lika bra att göra jobbet själva, det blir en livshobby som är rolig och utvecklande, det mesta är inte svårare än att en normalhändig människa klarar av det.
Frodda: Min fru och jag har två helt ok jobb ut ungefär 40000:- efter skatt varje månad. Lån på ca 1,3 mille på huset. Vi båda gillar köra säkert, så vi tyckte att dyrare hus än så var inte aktuellt. Sen tillkommer anpassning så det blir exakt som ni vill ha det, om något går sönder?bilen?värmesystemet? Med den disponibla inkomsten ni/du verkar ha så tror jag inte och hoppas en seriös
magnu: Är det inte 10 års reklamationsrätt på hantverkararbeten? Borde täckas av ansvarsförsäkringen för firman som gjorde jobbet 2005!
LyckeKonsult: Om du gör en genomgång med A-mex på det utlåtande som de har gjort så har du det formella skyddet från besiktningsmannen... Det du inte får är kunskapen från en duktig besiktningsman om vad du kan vänta dig i övrigt och vad du skall prioritera vad avser renoveringar och andra frågor du kan ha. Den som ser denna typ av hus dagligen och kan bedöma dem utifrån vad man kan förvänta
para: Vi ska sälja och har haft 5mäklare hemma. Alla låg ganska lika. Utgångspris runt 2.9 och i vårt område strax utanför gbg brukar det inte bli nån direkt budgivning. Alla hade ca 2.4% till 2.6% i arvode. Ca 70-75tusen alltså. Skandiamäklaren föreslog 4.5% men för oss kunde han gå ner till 3.5%.... när vi sa att vi fått 2.5% av två andra räknade han lite och sa att han nog kunde gå
larka742: [citat] Tycker det känns som att råden här är väl hårda - de domar jag läst ger rätt god "kraft" bakom en del utfästelser. Men.. de måste ju vara tydliga förstås.
Prado: Hej! Är i behov av att fa en flyttstädning utförd i ett fritidshus nära Västeras. Nagon som har erfarenhet av och kan rekommendera nagon /nagra städfirma (or) i omradet? mvh
Nyfniken: [citat] Och hur skitit det är :D Det som har missats vid mina inflyttningar är golvbrunnar, vattenrör, ugn + plåtar, ventilationsgaller, förråd.
Ekberg: Hej ! Västkustvillan kommer ju med färdigbyggda väggelement som ställs upp på någon dag, sen kan man väl göra det invändiga själv tror jag, (takläggningen också kanske?). Grannen har ett Västkustvillan. Själv bygger jag ett fiskarhedenvillan. Jag har bara köpt materialet och gör allt arbete själv. Men på ett fiskarhedenvillan så kan du välja till "åtagande" alltså välja hur
anaitis: Ser jättefint ut! Grattis!!
lindqvist71: Det har jag ingen aning om för det var skattekvinnan som skickade mina papper vidared^_^b
Mr Handyman: Låser den här tråden tills vidare. Dels hör den knappast hemma under Byggnadsvård, och dels börjar den bli väldigt off topic. Har någon synpunkter på det går det bra att PM:a mig.
Lolle: Tyvärr är det ju som folk påpekat detta inte något dolt fel utan ni hade genom att uppfylla eran undersökningsplikt ha upptäckt detta. Om jag förstår dig rätt är jag precis som hempularen tveksam om det är ens ett fel ur fastighetsrättslig synpunkt. Det kan ha varit som du säger icke uppvärmda rum och därför kompletterats med radiator. Om så radiatorn inte fungerar är inte
espace: [quote="alcapwn, post: 1034673"] "Fasad: Torrsprickor/färgläpp i/från fasadpanel samt fasadpanel med röta i nedre del noteras."
hempularen: Det vore interessant att se var det kravet fanns skrivet före 2005, vilket är den första gång jag sett det skrivet i BKR reglerna. Alla reglerna, även historiska finns att ladda ned på bkr.se. Jag misstänker (men kan ha fel) att dina experter kan behöva läsa på. Nu vet jag inte riktigt hur du menade med "det är gulligt att du svarade", men det kan tolkas som en ganska nedlåtande
HusByggarTomten: Och för att upprepa tidigare konstaterande så motsvarar det man skjuter upp (reavinsten) 3,25% bankränta på motsvarande skattat belopp. 1.000.000 i uppskov kostar 5000:- per år. 220.000 i lån hos kostar 5005:- (efter avdrag) vid 3,25% ränta.
bibliotekarien: Var med om en liknande situation nyligen. Fuktskada och besiktningsklausul samt radhus. Fuktskadan var gammal och inte 'pågående'. Jag gav ett nytt och lägre bud. Säljaren accepterade. Jag fick mer pengar till renovering och säljaren en såld bostad. Alla glada. Med andra ord. Ge ett motbud med din nyvunna kunskap. Allt är en förhandlingsfråga och ni är säkerligen båda intresserade av
loffes: Nya hus sätter sig mer än äldre. Trähus mer än betong/cement hus.
dipiuio: Hej alla, vi är ett italienskt par som nyligen flyttat till Sverige. Nu tänker vi bygga vårt eget hus i Norrköping. Vi överväger bygga med Eksjöhus. Finns det någon av Er som har erfarenhet med denna leverantör ? Vi har läst något om dett forum, men dessa kommentarer är ganska gamla (2004-5). Sjalvklart behöver vi tänka också på ett bra bolån, så att Era tipsar är hjärtligt
Paddy: Nu fanns det ingen inspektionslucka till grunden. När jag senare gjorde om ett sovrum till tvättstuga fick låta en kille gräva ett c:a 1,7 m djupt hål vid ytterväggen för att komma åt att krypa in under kanten på grunden. Väl inne är grunden dessutom uppdelad i olika kamrar som var och en kräver grävning av krypgångar för att komma in i. När jag säljer ska det iaf finnas en lucka
Kowalsky: Såg nu att jag kanske borde lagt denna i: Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. Moderator får gärna flytta om det passar bättre där...
SA1: Någon som vill dela med sig om erfarenheter av förfrågningsunderlag vid nybyggnation av kataloghus? Kan detta vara till fördel som bilaga till entreprenadkontrakt? Någon som provat detta?
Jucismacker: [citat] Tack för svar! Det är en kompis kompis till oss som budat 2,2 miljoner men säljarna godtog inte det. Det är därför vi vet det :D Ikväll ska vi träffa säljaren och mäklaren och jag kan skriva här sen hur vi beslutade oss att göra. men vi kommer säkert inte att buda.
Tossegubbe: Oj jag ick intrycket att fastigheten var värd nga hundra tusen totalt och inte att det var ngt man ökade budet med nga hundra och ändå inte fick :P Hoppas det är ett slott vi pratar om då ;) [citat]
Jan-Å: Vi har alltid köpt först och sålt sen. Det gjorde ju egentligen KnockOnWood också, tomten fanns redan. Att först sälja sin bostad och sen ha 2-4 mån på sej att hitta ett nytt boende riskerar att leda till att man bor sämre än förut. Vad säger att det finns en passande bostad till salu ens inom ett kvartal? än mindre talar för att vi som sålt vårt boende är just dom som kommer att