8 940 läst ·
17 svar
9k läst
17 svar
Budgivning vid privatförsäljning
Ja, det är väl alltid så att inget är säkert förrän kontrakten är påskrivet. Jag bjöd en gång på en bostadsrätt och blev kontaktad av mäklaren som sade "grattis, du vann budgivningen, kan du komma i morgon och skriva kontrakt?", bara för att ett par timmar innan skrivningstiden ringa igen och meddela att någon annan dykt upp och lagt ett högre bud, som jag inte hade råd att matcha...
Blir ju väldigt konstigt att ha budgivning med slutdatum, vad är vinsten med det? Antingen väntar man på den som bjuder högst eller så lägger alla ett bud och högsta vinner.
Man får väl bjuda så högt som man kan direkt då, kanske det är ett sätt att tvinga folk att lägga sina slutbud snabbare?
Vi deltog vid ett tillfälle i en budgivning där mäklaren sa att den som först bjuder xxx tusen kommer att få köpa för säljaren har sagt att det priset räcker för dom. Den nämnda summan var 100 000 över begärt pris men inte alls oskäligt sett till marknadsvärdet.
Man får väl bjuda så högt som man kan direkt då, kanske det är ett sätt att tvinga folk att lägga sina slutbud snabbare?
Vi deltog vid ett tillfälle i en budgivning där mäklaren sa att den som först bjuder xxx tusen kommer att få köpa för säljaren har sagt att det priset räcker för dom. Den nämnda summan var 100 000 över begärt pris men inte alls oskäligt sett till marknadsvärdet.
Hur gick det? Blev det något husköp?
Vi köpte vårt hus (gård) privat. Såg en liten annons i tidningen och ringde. Jättemånga var intresserade, men för säljarna var det viktigt att det var "rätt" personer. Vi vet inte alla bud, men vi vet att säljarna ratade flera högre bud eftersom de kom från "fel" personer. Tillslut hade säljarna valt ut vilka som fick bjuda på huset (vi och ett par till) och hade precis som era säljare en budgivning med fast sluttid. Detta blev vår livs affär! Vi fick köpa gården för 1250000. Granngården (nästan likvärdig) såldes året innan för en bit över 2 mille. Vi har inte ångrat oss en sekund och nu har vi bott där i tre år!
Vi köpte vårt hus (gård) privat. Såg en liten annons i tidningen och ringde. Jättemånga var intresserade, men för säljarna var det viktigt att det var "rätt" personer. Vi vet inte alla bud, men vi vet att säljarna ratade flera högre bud eftersom de kom från "fel" personer. Tillslut hade säljarna valt ut vilka som fick bjuda på huset (vi och ett par till) och hade precis som era säljare en budgivning med fast sluttid. Detta blev vår livs affär! Vi fick köpa gården för 1250000. Granngården (nästan likvärdig) såldes året innan för en bit över 2 mille. Vi har inte ångrat oss en sekund och nu har vi bott där i tre år!
Klicka här för att svara