klaskarlsson
klaskarlsson: Annonsen kanske kan ligga ute även under sommaren - men med en visning i början av Aug ? Om vi inte får vårt hus sålt så funderar jag på att fråga om vi kan ha en visning på sommaren och sen/alt i mitten av Aug - men då är det en annan målgrupp än vad en stor villa har iof... /K
1 svar · 1,6k läst
H
Hubbe2: runt 2% blev vi erbjudna när vi sålde, dock lite billigare, borde gå att förhandla ner med tanke på prisnivån. De började på 2,25 men kröp neråt när de fattade att fler var tillfrågade. Dock så valde vi ett fastpris, utan annonseringar och öppen visning. Köpare ur mäklarens intresseregister. slutade på 1,02% i arvode.
1 svar · 5,1k läst
S
styrman1: Vi sålde en släktings lägenhet i nacka och använde Svensk fastighetsförmedling. De var mest vakna av de vi kollade med. Allting funkade klockrent. Skicka PM om du vill ha mäklarens namn.
1 svar · 1,2k läst
H
henein: Tack igen! Det är nog som kalubah säger. Jag ringde upp mäklaren under torsdagen och då säger mäklaren att det inte finns ngt bud eller ens någon som är intresserad i nuläget iaf. Nu har huset legat inne i 7 veckor vilket får ses som ganska länge. Jag meddelar mäklaren att vi är intresserade då huset vi tidigare tittade på sprang iväg i pris. Dock är inte intresserade till
22 svar · 9,2k läst
J
Jan-Å: Fuktfläckar vid takfönster skulle jag kolla upp, fuktfläckar behöver inte vara allvarligt men är aldrig nåt positivt uppenbarligen har det läckt in vatten eller så är det kondens pga av dålig isolering. Jag skulle låta nån mer kompetent än cimexarna kolla takfönstret och taket generellt i och med att det är fuktfläckar i ett rum till. Är taket från -79? i så fall kan det vara
6 svar · 6,9k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Fast skälet till att inte lägga för låg avgift är tt det då kan bli svårt/dyrt för de som köper att köpa sin andel. BRF kan också i många fall få mkt fördelaktigare lån, iof tveksamt om det tar ut ränteavdraget, men ändå.. Situationen vi har nu med så låga räntor och så generösa regler att de flesta får höga lån hålelr nog inte i sig för evigt... /K
10 svar · 1,9k läst
R
robsarve: Det är som sagt relativt normalt med lite påväxt. Men man bör se hur man kan minimera fortsatt påväxt.
5 svar · 8,6k läst
R
robsarve: Tveklöst. Väldigt många besiktningar sker idag extremt slarvigt, särskilt de som går igenom mäklarfirmor. Kikade på ett hus förra veckan där det fanns en tydlig fuktskada i putsen med fuktindikation inne på golvet i syllens förlängning. Stod inte ett ord i besikningsprotokollet om det och köper du det rakt upp och ned är du rökt eftersom det var fullt synligt. Undersökningsplikten
5 svar · 3,3k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Vi har köpt ett nybyggt hus av ett par som från början köpte det, men har ångrat sig. Vid besiktningen framkom en del fel. Inte jättemånga fel, och mestadels småfel, men några större - och vi vill förstås att entrepenören (EE) skall fixa till dessa fel. Besiktningsmannen satte en summa på 45 000 kr som köparen innehåller tills dess felen är avhjälpta. Problemen är två. 1. Vi
0 svar · 1,4k läst
H
hedde: Skall hjälpa till att sälja min mormors lägenhet på Hisingen i göteborg, och funderar på om vi inte skall använda oss av någon nätmäklare för att på så sätt slippa betala en massa till en mäklare? Vilka olika finns det att tillgå idag och finns det några som ni kan rekommendera framför någon annan? Vad skall man speciellt tänka på i sitt val av mäklare?
0 svar · 1,9k läst
T
Tjodjuret: Okej... Verkar inte vara något för oss då. Tack för ditt svar!!
2 svar · 1,9k läst
T
Total0koll: Att fastigheten saknar taxeringsvärde beror på att den i skrivande stund inte existerar. När fastighetsbildningsprocessen är avslutad kommer styckningslotten att tilldelas ett taxeringsvärde, oavsett vilket ändamål fastigheten här, bostad, jord- eller skogsbruk m.m. :) Mvh / Total0koll
3 svar · 1,8k läst
L
Luvis: Jag och min man har just vunnit budgivningen på en lägenhet. Jag har tidigare varit med om att man upptäckt vattenskador i en lägenhet som jag köpt och därför vill jag anlita en besiktningsman även denna gång. Jag tar tacksamt emot alla tips på prisvärda besiktningsmän i Stockholm, kanske i söderförort. Gärna även prisuppgifter då jag inte kunnat hitta sådana på t.ex. Anticimex
0 svar · 1,1k läst
S
Szture: Den här hade jag han var OK och inte så dyr - begär offert innan. http://www.lokaldelen.se/foretag/DANDERYD/945894/Ekbarken+AB/
1 svar · 2,0k läst
R
rebmic: Hej igen. Jag sa till mäklaren att jag inte godtar en besiktning efter fristen slut. Hon skulle framföra detta till köparen nu ikväll, så jag antar att jag får höra svaret imorgon. Mvh,
4 svar · 1,4k läst
nikasp
nikasp: Tackar för tipsen! Jag har kontaktat kommunen förra veckan och vet att inget är på gång att byggas nära inpå. Motionsspår och naturreservat på ena sidan och söder om ligger en 70-väg. För mig som gått från att under 12 år ha bott på Kungsholmen och jobbat i city till att bo i Södertälje och ha 4 mil in så blir det snäppet bättre för mig. Det är sambon som får såpass
13 svar · 3,2k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Jag har precis köpt nytt hus och skall sälja radhuset - så jag hoppas att det är all-time high ;) Men egentligen spelar det mindre roll tror jag. Säljer du nu och köper i höst så är frågan om inte en bättre/sämre budgivning spelar mer roll än det generella prisläget...dvs har du lite tur så kanske det just den söndagen inte dök upp ngn som ville ha det där radhuset lika mkt som
3 svar · 1,9k läst
M
MiaSthlm: Det stämmer varan gick i sönder innan visningen och t o m innan huset var ute till försäljning. Och när jag skrev listan med årgångar på de olika vitvarorna så tog jag naturligtvis det år som vi satte dit den nya varan. Tack för alla tips !
6 svar · 3,2k läst
A
art_vandalay: Hej, tack så mycket för era svar. Verkligen kanon att få lite fakta om vad det som står i protokollet verkligen kan innebära. Nu har vi varit på visningen och vi kan bara hålla med om att det verkligen är en totalrenovering som måste göras och det är mer än vad vi orkar med. Huset går säkert få hur fint som helst men då krävs det mer tid och pengar än vad vi är beredda på just
4 svar · 3,5k läst
M
MagicFingers: [citat] som har skett på det gamla huset som han sålt .
8 svar · 8,9k läst
T
Tjodjuret: Ok, Micke, nu får du hjälpa mig här lite... Om jag använder detta formulär, ska det skickas nånstans eller bara ett ex var? Vem fixar det hela medmyndigheter? Köparens bank? Hur gör man med deklaration? Är det något jag tar när vanliga kommer och fixar man det själv? Och vad menas med "reversen"? Som sagt tidigare... Har lite problem med blanketter...
11 svar · 2,5k läst
L
lukewalker: Handpenning fixad idag till det andra huset. Vi tackade mäklaren för hans engagemang och tålamod med oss samma dag som vi bestämde oss för det andra huset. Det första huset finns inte kvar på hemnet, har svårt att tro att det blivit sålt så de har väl dragit tillbaks det från marknaden, för att försöka lite senare.
50 svar · 17,5k läst
O
osterblom: Hej Det var det jag anade men ville kolla av det med er som har erfarenhet. /Daniel
4 svar · 1,2k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Jag tycker också det var lite okklart - även på skatteverkets sida. En altan är ju definitivt "värdehöjande" , iaf om den inte ersätter en bef sådan. Sen är frågan om denna utbyggnad måste gjorts inom 5 år - jag tolkar det inte så, men jag vet inte /K
2 svar · 1,0k läst
AXS
AXS: Förresten fanns toa på övervåning. :D
6 svar · 1,4k läst
H
hempularen: Man blir som sagt misstänksam om det är för nymålat. Vi var en gång på en visning av ett suteränghus. Huset som sådant var en trist rektangulär låda som täckte 95% av tomten. Men de hade byggt ett stort inglasat uterum, där hade de även en jacuzzi modell halvstor. Enl mäklaren så blev det så varmt i uterummet att bananträden som stod i krukor där fick fram riktiga bananer.
11 svar · 1,5k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: Som sagt, skicka dom dokument som styrker att du betalt 2295' för den. Glöm inte heller övriga kostnader så som för mäklaren etc...
2 svar · 5,9k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Inga problem, ni får låna så mycket som ni kan och banken tycker funkar, finns inga lagar vad jag vet mot det. Så det beror helt på er ekonomi och relation med bankerna. Men om ni inte kan gå in med majoriteten av byggpengarna kontant och bara har en inkomst så skulle jag nog som bank dra öronen åt mig rätt kraftigt - det kan ta ett bra tag att färdigställa hus när man bygger
1 svar · 3,0k läst
yonna
yonna: [citat] Det här gäller dessutom en bostadsrätt där regelverket för dolda fel inte är tillämpligt.
5 svar · 2,2k läst
Lolle
Lolle: [citat] Boverkets text antyder inte att den går att avtala bort och på vilket sätt tycker du att alla spekulerar. Fortfarande är det så att energideklarationen är lagstadgad och indispositiv. Däremot finns det en kort avskrivningstid för anmälan. En klausul där man försöker avtala bort energideklarationen är i sig ogiltig vilket innebär att köparen kan återkomma till säljaren och
18 svar · 8,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.