3 079 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Skilsmässa
En snabb fråga. Vi ska förmodligen skiljas. Jag har en lägenhet bokad som är klar först i januari. Prövotid på skilsmässan börjar löpa nu. Kan han tvinga mig att sälja huset nu om jag inte har råd att köpa ut honom eller gäller prövotiden och barnens trygghet och möjlighet att få bo kvar före de ekonomiska aspekterna?
Min tanke är att bo kvar i huset tills lägenheten är klar, men jag vet inte om jag har råd att köpa ut honom. Dessutom är säljläget bättre efter sommaren.
Min tanke är att bo kvar i huset tills lägenheten är klar, men jag vet inte om jag har råd att köpa ut honom. Dessutom är säljläget bättre efter sommaren.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Har ni köpt huset tillsammans kan han kräva att du löser ut honom eller att huset ska säljas.
Det låter som du inte pratat med honom om huset.
Börja prata med honom om hur ni ska göra med huset och hör hur han vill göra.
Kan ha fel men jag tror man får bättre betalt för ett hus nu än till hösten
Det låter som du inte pratat med honom om huset.
Börja prata med honom om hur ni ska göra med huset och hör hur han vill göra.
Kan ha fel men jag tror man får bättre betalt för ett hus nu än till hösten
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Troligen gäller lagen om samägande som i rpincip stipulerar att om man är flera delägare så kan en delägare begära att fastigheten skall säljas på auktion. Detta vill man troligen undvika, och kommer därför övverens om en mer ordnad försäljning.
När det gäller skillsmässa så finns det en massa "specialregler" som jag gudskelov aldrig behövt sätta mig in i.
Men även om ditt ex. skulle sätta igång en process om tvångsförsäljning, så tar det tid. Jag gissar att man genom allmänt strulande och överklagande kan fördröja processen i ett antal månader , kanske ett halvår.
När det gäller skillsmässa så finns det en massa "specialregler" som jag gudskelov aldrig behövt sätta mig in i.
Men även om ditt ex. skulle sätta igång en process om tvångsförsäljning, så tar det tid. Jag gissar att man genom allmänt strulande och överklagande kan fördröja processen i ett antal månader , kanske ett halvår.
Redigerat:
Barnens trygghet och välfärd går före när det gäller vem som får huset.
Om du blir vårdnadshavare får du huset om detta gynnar barnen. Sedan kan du om du vill sälja huset (eventuellt till ditt Ex) och flytta till lägenheten.
Detta kräver givetvis att du har råd att lösa ut din make. Vill han bo kvar i villan i framtiden ligger det givetvis i ert bådas intresse att ni diskuterar saken och hittar en bra lösning.
Sätt barnens bästa i fokus under hela processen så blir det både bättre och lättare.
Råd från en som aldrig skiljt sig, men sett mycket elände..
Om du blir vårdnadshavare får du huset om detta gynnar barnen. Sedan kan du om du vill sälja huset (eventuellt till ditt Ex) och flytta till lägenheten.
Detta kräver givetvis att du har råd att lösa ut din make. Vill han bo kvar i villan i framtiden ligger det givetvis i ert bådas intresse att ni diskuterar saken och hittar en bra lösning.
Sätt barnens bästa i fokus under hela processen så blir det både bättre och lättare.
Råd från en som aldrig skiljt sig, men sett mycket elände..
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Kunde inte sagt det bättre själv.mycke_nu skrev:
Barnen kommer alltid i första hand.
Ni måste sätta er ner och gå igenom hur ni ska göra med barnen, huset och allt annat praktist.
Detta bör ni göra så fort som möjligt så allt är klart den dagen ni ska skiljas om det nu blir så.
Börjar man ta tag i det den dagen man ska gå skilda vägar blir det svårare och mer panik artat vilket kan leda till onödiga komflikter och bråk.
Klicka här för att svara