Köpa & Sälja hus
Batte_: Var inne hos banken tidigare och det var inga problem att låna 100%. Dock hade vi tur, bara för två veckor sen kom finansinspektionen med hårdare krav om 15% kontantinsats tydligen. Vårt lånelöfte var äldre:D Hoppas äffären går i lås nu barad^_^b
Staffans2000: [citat] Kan inte annat än att hålla med. Mina varningsklockor skulle ringa på samma vis som om jag var spekulant på en begagnad bil med nytvättad motor. Men frugan skulle sagt: o vilken fin färg! Staffan
sasssyy: Köpet är avslutat och huset är även borta från Hemnet och mäklarens hemsida..varför vet vi inte men ....tja.. man anar ju. Vi håller koll på kronofogdens Auktionstorg och tror att vi nog ser huset där inom kort
Deven: [citat] Vad mäklaren säger ska man aldrig lita på, de är bara ute efter att bli av med objeketet så snabbt som möjligt och ett till ett så bra pris som möjligt. Efter vad du skriver så tycker jag att besiktningen visar att skicket på taket var klart sämre än vad som förespeglades så om det är möjligt hade jag gjort som du skriver dvs antingen fått ner priset rejält pga skicket
hempularen: Det låter som ni redan gjort en del renovering, det är nog framförallt det ni gjort som ev. skulle kunna innehålla fel. Fel som en köpare ev. rätt eller fel tycker är dolda fel. Det ni har renoverat har köparen anledning att tro är korrekt gjort. Skulle då något vara fel där så kanske eventuellt köparen har ett case för dolt fel.
Lolle: Nej det är inte kategoriskt så att du kan räkna med att försäkringen gäller i fem år. Jag har skrivit det tidigare och citerar mig själv igen "Men har du en säljare som ändå flyttar utomlands så kan det för en gångs skull vara en fördel med dolt fel försäkring. Kolla bara att du får rikta krav direkt mot försäkringsbolaget (detta kollar du MED försäkringsbolaget, inte med
Jan-Å: Efter att ha byggt om och ut ett 1800-talshus en gång kan jag nog säga att det är enklare och förmodligen billigare att riva och bygga nytt. Fördelen med att bygga om och ut är att man får ett helt eget hus som ingen annan har. Och det faktum att man har en timmerstomme att utgå ifrån skapar spännande prång och vinklar i det nya huset. Men det tar längre tid än att riva och bygga
cust3000: lite mer bakgrundsinfo önskas av TS......
Nybygge 2010: Hej, Vi har köpt ett hus av Skanska nya hem i ett nybyggt småhusområde utanför Göteborg. Vill gärna få lite info från andra som köpt hus från dem eller som anlitat Mårtensson & Hansson Byggrådgivare. 1) Vad funkade bra / dåligt med Skanska? (Tex att alla tillval är extremt dyra var bland det första vi noterade :( ) 2) Anlitade ni egen besiktningsman eller använde ni den Skanska
Nyfniken: [citat] Man kan kontakta en eller flera värderingsmän. Den lata varianten är att man kollar på K/T-värde hos mäklarstatistik och multiplicerar det med taxeringsvärdet, men det kan slå väldigt fel. Finns det syskon med i bilden och man vill ha ett marknadspris så är enligt mig det enda rätta att lämna huset till en mäklare för försäljning och sen vara med i budgivningen som alla
zingo: Bra att du frågar först. Har precis fått extremt dålig erfarenhet av besiktingsman som inte kunde ett skvatt om hur hus fungerar. Helt obegripligt att tomten hade legitimation från SBR. Se till att få tag på någon som nå'n rekommenderat. Annars kastar du flera tusenlappar i sjön.
white_cheese: Trist att det är så... Nå, tack så mycket för svar!
carlbanan: Komunen har ju alla uppgifter om du har adress eller fastighetsbetäckning... Här är det iaf gratis att hämta sån info...
hempularen: Det är troligen svårt/omöjligt att fullt ut ta reda på markförhållande, men om man ex. ser klippor sticka upp väldigt nära så är det rimligt att tro att en omdränering blir komplicerad. Om man däremot ser en fin sprängkant på rimligt avstånd från huset, så borde man kunna räkna med att de sprängt ordentligt, dvs. med vettigt avstånd till väggen. Har man ändå sprängt så
hempularen: men obeservera att en besiktningsklausul kan se ut hur som helst. En formulering i enlighet med det injonil nämner är idag vanlig, och jag har för mig att någon av mäklarnas branschorganisationer rekomenderar en sådan öppen kkausul, men det är inte en bindande rekomendation. Förr var det vanligt att det fanns begränsningar i stil med att bara fel som kostar mer än 50 000 att åtgärda
Tväråna: Nej, hade för dålig koll på marknaden visade det sig. Det rusade iväg.
klaskarlsson: Fixa så att man kan inspektera vinden. Om ni inte skall bo i källaren så är det troligen inte akut, men det låter som ni får räkna med en omdränering (det antar jag att säljaren inte gör - inte minst för att detkan ta ett tag). Badrummet har ni ju redan kommit överens om - även om jag persnligen nog troligen hade velat ha ett prisavdrag och fixat det själv. Annars lät det ju inte
gadu^: Jo, håller med jan. Det är lite som att bilförsäljaren ber en mek på samma firma hävda att bilen man vill köpa är ok. Skulle alla vara ärliga så hade inte M-testerna funnits. :)
klaskarlsson: [citat] Det har jag svårt att tro om dom får lika bra betalt som vid försäljning. @Akvist: Men i Usa kostar ju en köpmäklare lika mkt till som en säljmäklare. Just nu betalar vi ju bara ett arvode här - brukar ligga på ca 2 -3 % för en normal villa i Sthlm - så om man vill ah köpmäklare så får man lägga till lika mkt till - och då blir det ju lika dyrt som i Usa.... /K
Sjörre: Här kom jag visst av mig, tänkte berätta vad som hände: - Vi fick en värdering på vårt hus till "varför inte 2,8 miljoner" - Banken beviljade lån till oss, under förutsättning att vi hade fått vårt hus sålt. Vi hoppade av hela kalaset eftersom sambon blev gravid igen, det blev helt enkelt för mäktigt att ta på sig ett hus med en omfattande renovering förestående. För ett par
gaia: [citat] Att det finns fukt i en inredd källare från 70-talet är mer regel än undantag så det börde inte vara en överraskning för den som köper. Ofta räcker det att riva ut och låta utrymmen torka och sen renovera som din kompis sagt. Dräneringen behöver inte vara ett akut behov om fukten torkar snabbt efter rivningen men det får du veta först efteråt. Fukt i badrummet är en mer
styrman1: [citat] ' Japp men vilken administration det är när vi ska låna pengar... Det gås igenom noga kan jag säga! Det ska automatiskt godkännas av en grupp höga tjänstemän.
valter53: Har ett likadant tak från 1982 och masoniten håller fortfarande tätt. Det är inte vanlig masonit, utan en bordskiva som är c:a 6 mm tjock. Den hänger ner lite mellan taktstolarna så fuktproblemet är minimalt. Dock finns det också hos oss några fuktutslag på skivorna, men det kommer nog att hålla länge till.
hallonkräm: varför inte göra ett försök att själv sälja lägenhetern under sommaren, för att sälja en lgh behöver man inte vara raketforskare. du å köparen kan ju splitta mäklararvodet 50/50, skulle det visa sig att det är svårt att få ut det du tänkt dig kan du anlita en mäklare i slutet av sommaren, tror inte att du har så mycket att förlora, en annons i GP å en på locket...
Hubbe2: Jag anlitade en snickare, köpte en vindslucka och lät installera i det hus vi skulle köpa, för att kunna besikta vinden. Inte fasligt dyrt, 1700 för luckan och 1250 för snickarn.
lavin: det går ju att göra en utökad undersökning, med fuktmätning och borrprov för att se om där är mögel. Fukten torkar ju ut, problemet är om det är röta i virket. Köp inte grisen i säcken om den inte är så billig att du har råd att betala för en ansiktslyftning.