Hej
Mäklaren ringde igår och berättade att säljaren har fått problem med tillträdet till sitt nya boende - och undrar om vi kan tänka oss att skjuta fram tillträdet till det hus vi köper. "Varje dag ni kan tänka er att skjuta fram tillträdet är en bonus" sade han. Och det förstår jag ju att det är - för säljaren!

För oss är det ju inte riktigt samma läge. Vad bör vi tänka på innan vi eventuellt börjar ens diskutera detta??? (till saken hör att vi skulle kunna skjuta upp tillträdet några dagar - det är ingen som flyttar in här exakt samma dag)

Några saker jag spontant tänker:
- Kontraktet måste skrivas om
- Den planerade semestern måste flyttas
- De abonnemang av t ex el, bredband, larm etc som vi flyttat behöver göras om
- Flyttbilen måste bokas om liksom flytthjälp

Något jag glömt?

Det är egentligen inga stora katastrofer - men jag tycker att det bör vara förenat med någon typ av konsekvens för säljaren om vi går med på detta. Någon typ av ekonomisk konsekvens... om vi går med på detta slipper ju säljaren ta in på hotell med sin familj t ex....

Erfarenheter och goda råd mottages tacksamt och snart - vi måste väl lämna nån typ av besked t mäklaren imorgon.

Hälsn Wila

Jag har inga råd, men två tankar:

Å ena sidan: Någon vill bo i ert hus. Självklart ska ni kompenseras ekonomiskt.
Å andra sidan: Det kan i många fall vara nyttigt att ha en god relation till säljaren. Det kan straffa sig att försöka pungslå dem på pengar om det inte är några större problem för er.

Och som du skriver: Det är viktigt att att tillträdet sker i samband med att ni köper huset (i stället för att säljaren bor kvar i huset ni har köpt).

Du måste nog först och främst veta om det ens är möjligt att ändra för dig, och vad det kostar dig... flyttbilen kanske inte ens kan ändra flyttdatum tex.
Du måste ha telefoni/bredband pga jobbet osv osv...

Visserligen är det förstås vettigt att ha en bra relation till säljaren, men man behöver ju verkligen vara för snäll och ge bort pengar och tid. Risken är ju ändå att du inte ens får ett tack för det, och om det sen blir nåt annat fel så är det ju i värsta fall inte värt ett enda dugg.

Tydlig och rättvis, vad som kostar och ställer till det... så blir det nog bra.

Vad har ni för relation till säljaren? Jag personligen skulle inte gå med på det om det inte gav mig stora ekonomiska fördelar.

Svara att ert eget boende finns inte kvar efter ett visst datum och därför måste ni ha huset på utsatt tid.

Om man redan som ni bokat in hela flytten en viss dag så tycker inte jag att man får en dålig relation med säljaren för att man tackar nej. Det är ett oherrans jobb att börja rodda i en flyttplanering. Om man däremot hade tänkt flytta in två veckor senare så blir ju läget lite annorlunda, då kan man väl vara "snäll" och mot en god middag eller så skjuta på processen en vecka eller två.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.