D
Jag tycker som MathiasS. Det är väl en självklarhet att du tar på dig uppgiften att klippa gräset. Jag ser inte att säljaren har någon som helst plikt att klippa gräset och det är du som kommer att få överta trädgården sedan. Jag är ganska säker på att jordabalken inte säger något om att gräset skall vara klippt vid tillträdesdagen och en "naturlig" trädgård är inte ovanligt och inget som man kan se som ett fel. Dessutom har du ju fått indikation av säljaren om att det finns en sådan risk...

Att börja flytta in dina grejer i förtid innebär ju en risk för dig med, då du inte kan ställa samma krav på flyttstädning osv då. Möjligtvis om det finns något garage eller så...

Om det nu inte bor någon där, så kanske ni kan tidigarelägga inflyttningsdagen till relativt snart, och så är dödsboet av med sitt problem, och ni kan börja fixa med huset. Sedan finns det kanske någon gräsklippare, några trädgårdsmöbler, ett vedförråd och kanske lite andra saker som kan vara en del av förhandlingen om flyttstädning inte hinner utföras till fullo eller så.

Ibland får man försöka vara lite smidig med saker som går att rucka på, och så hålla hårt på det juridiska så att det inte blir några problem. Tillträdesdagen är en viktig grej för att hela fastighetsköpet skall bli rätt och processen med försäkringar, abonnemang och sådant skall rulla igång, så sätt den efter när man faktiskt tillträder.

Vi har kommit överens med säljaren om att vi sköter om gräset f o m nu. Vi har fått fria händer att fixa i trädgården bäst vi vill redan nu så allt har gått smärtfritt.
De ska lämna kvar lite "bra o ha saker" bla en stor snickarbänk, frysskåp osv. Vi kommer inte flytta in tidigare än avtalat datum p g a att vi har en 3 månaders uppsägningstid på våran lägenhet. Blir dyrt att stå med dubbla boendekostnader.

Tack för alla synpunkter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.