Hej!
Vi har hittat en bostadsrätt som säljes privat! Det rör sig inte om överdrivna summor utan 200.000 kr! Är det ens lönt att fråga banken om bostadslån eller kan man över huvudtaget ta bostadslån vid privat köp?
Vi har till en kontantinsats om det skulle vara så! Hur funkar det med besiktningen, om det skulle varabrister eller fel?

Har ni erfarenhet av privatköp eller kan ni något om det, är vi väldigt tacksamma för all hjälp vi kan få i detta!:)

Självklart kan man ta lån även om det säljs utan inbladning av mäklare. Det är ju som om det inte skulle gå att ta billån bara för att bilen säljs på blocket och inte via "klasses bilar".

Fel och brister behandlas precis på samma sätt som vid köp genom mäklare: ni har ett stoooort ansvar att själva se till att lägenheten är i ok skick. Men byggnaden som bostadsrätten finns i ägs ju av föreningen så där gäller lite annat vad gäller fel på byggnade. Dvs det behöver ni inte vara så oroliga över.

Kan säga att jag sålde mitt hus "privat", dvs annons på blocket, skötte visningarna själv, men sen tog jag hjälp av mäklare för att skriva själva köpekontraktet. Mest för att jag inte orkade ta reda på allt som ska vara med iom att det var hus på arrenderad tomt. Kostade mig bara 5 tkr allt som allt.

Om ni ska ta lån eller inte beror ju helt på er privatekonomi. Just nu är det ju ganska fördelaktigt att låna, dvs på 200 tkr blir det knappt ingen ränta alls.

Kolla vad en egen mäklare tar för hjälpen att hjälpa er.

En sak du bör göra är att kontakta styrelsen i föreningen (orföranden), och dels kontrollera vem som är registrerad som ägare av bostadsrätten, dels vilka panförskrivningar som finns.

När man lånar med en bostadsrätt som säkerhet, så skickar banken ett dokument till föreningen om att bostadsrätten utgör pant för ett lån. Föreningen håller ett register över dessa pantförskrivningar. När lånet är återbetalat så skall banken skicka ett dokument som upphäver panten (slarvas väldigt mycket med det).

Det väsentliga för dig är att du måste kunna kontrollera att säljaren verkligen avvecklar alla ev. lån där bostadsrätten är säkerhet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.