Hej alla husälskare!

Vi är två lägenhetsråttor som just ska ge oss in i vår livs första budgivning.

:-)

Huset säljs privat och säljaren tillämpar en så kallad öppen budgivning. Vi kommer alltså löpande att få buden via sms. Efter att kontraktet är skrivet kommer vi också att få se vilka fler som har lagt bud. Låter det som ett okej upplägg?

Budgivningen pågår mellan 18/4 kl 12.00 till onsdagen 21/4 kl 12.00. Jag frågade säljaren om man då kan göra som på Tradera och lägga in en "slutstöt" precis en minut i tolv och han sa att det var okej. Är det så budgivningar brukar gå till?

Vilka fallgropar ser ni med det här förfarandet? Tips och råd emottages med största tacksamhet.

:-)

Vi kommer så klart att vid ett vinnande bud ta med klausul om överlåtelsebesiktning samt radonundersökning.

/Björn

Jag har dålig erfarenhet av att köpa privat med budgivning. Det gällde en lägenhet till min dotter och där var inte säljaren ärlig. I detta fall kan det i och med att ni får se budgivningen efteråt gå rätt till. Det jag däremot reagerar på är att man satt en sluttid för budgivningen. Jag tycker den tiden borde ge sig själv varefter budgivarna faller ifrån. Till slut är det bara en kvar, han som vunnit. Kolla med säljaren så du inte missuppfattat tillvägagångssättet. Själv har jag köpt två stora lägenheter genom budgivning och sett hur folk spänner musklerna och tvärhöjer (ofta ett sista desperat försök) för att sedan lägga sig. Jag skulle råda dig att bara höja med minsta summan oavsett hur mycket de andra höjer. Finns ingen anledning att hjälpa säljaren få bra betalt. Det kan vara du som i slutändan skall slanta upp. Kör med utmattningstekniken. För mig har det fungerat jättebra.
Vid sista lägenhetsköpet, fick alla veta hur många budgivare som var med och varje en fick ett nummer. Sedan började mäklaren ringa till den förste och sedan runt till alla. Man fick veta vad var och en lagt för bud och vilka som lagt sig. I och med detta kunde man följa med i budgivningen, ungefär som om man var på en auktion. När mäklaren kom tillbaka efter en runda hade budet ökat rejält, men eftersom budgivarna klev av vartefter så lugnade det ner sig. Märkte dock att många så att säga satte in en stöt när de började nå taket för vad de ville betala. Man satte tydligen allt på ett kort. Att då inte ryckas med utan bara höja minsta möjliga direkt man fick chansen upplevde jag som mycket effektivt. Det måste vara frustrerande för en motpart som behövt betänketid att direkt han lämnat sitt bud få höra mäklarens röst i telefon igen att budet ökat.
Ta det lugnt, bestäm dig för vad du max vill betala och låt de andra driva upp priset. Lycka till!

Jag vet inte riktigt vad det skulle vara för vits med att få reda på vilka de andra är efter att kontraktet skrivits på. Då är det ändå försent att backa ur om det visar sig att buden var falska.

Tack för bra tips.

Nä, jag håller med hempularen. Man vill ju se före, speciellt vid en privatförsäljing som här. Men det verkar inte vara självklart hos mäklare. Kolla här:

http://www.fragaoss.se/oppen-budgivning/

Jo men med mäklare har man ju åtminstone någon opartisk (nåja, hehe) som skall ha koll på budgivningen och inte säljaren själv. Denna någon är dessutom underställd en nämnd och riskerar vid fusk att förlora sin behörighet att utöva sitt yrke.

En privat säljare som ska administrera en stängd budgivning är för mig "sådär" måste jag säga. Känns lite som en aktion blandat med rysk roulette...

Men men då är jag nitisk av både yrke och privat :)

/Lorant

Bjud tills ni inte vill ha huset längre! Om det är en fiktiv budgivare i andra änden har ingen betydelse. Känns det bättre rent psykologiskt så förutsätt att det är säljaren själv ni bjuder mot.

Man måste vara rationell vid husköp!

Hej
Tänk också på att vissa långivare, t ex SBAB, kräver att affären görs med mäklare för att lånet ska beviljas.

I övrigt håller jag med de andra svaren du fått.

Wila

Hej alla - tack för input.

Jag har tänkt efter och kommer begära att få reda på vilka fler som budat innan jag skriver på - vägrar säljaren lämna ut denna info skriver jag inget kontrakt. Jag menar varför skulle han vägra en sådan sak om det inte finns ugglor i mossen...?

Ingen annan som har handlat hus privat och som kan dela med sig av sina erfarenheter här på forumet?

Om jag inte minns fel så har säljaren eller definitivt mäklaren skyldighet att redovisa budgivningen. När vi sålde så fick vi en lista på budgivningen, deta är ju intressant i ett säljarperspektiv då den tilltänkte köparen hoppar av och man måste ta nummer två.

injonil skrev:
Bjud tills ni inte vill ha huset längre! Om det är en fiktiv budgivare i andra änden har ingen betydelse. Känns det bättre rent psykologiskt så förutsätt att det är säljaren själv ni bjuder mot.

Man måste vara rationell vid husköp!
Precis så, man måste veta hur mycket pengar man har och hur mycket man är beredd att betala för just det här objektet. Man vill förstås inte bli lurad men man kan ändå aldrig vara helt säker så bättre att bestämma sej för sina egna gränser för dom kan man påverka.

Havsutsikt skrev:
Om jag inte minns fel så har säljaren eller definitivt mäklaren skyldighet att redovisa budgivningen.
Nej, men jag tror mäklarföreningen rekommenderar att man gör det. Och eftersom det är privatsålt utan mäklare, så finns det ingen sådan skyldighet i detta fall.

Det enda märkliga med denna försäljning är väl att det finns ett slutdatum för "auktionen". Det kommer ju medföra att ingen bjuder förrens det börjar närma sig slutet och att det då blir väldigt hektiskt.

Ja, det lär bli som en sluten budgivning. Inget fel i det, vanligt vid försäljning av tex skogsfastigheter. Och i sådana fall är inte att "precis bjuda över" en bra taktik. :)

Undrar vad säljaren gör om han får ett bud 10% högre en timme efter att budgivningen är avgjord...

...eller slutförs budgivningen på plats med kontraktskrivning 12:01? :x

Vad händer om exempelvis ni leder budgivningen 11.50 och både du och din partner för ett viktigt kundmöte på jobbet under slutminuterna och någon hinner bjuda över er? Eller att det blir fördjöjning i meddelander som han skickar er?

Nu tror jag visserligen inte säljaren är så benhård utan det lär fungera som en vanlig försäljning. Lägger ni, eller en annan köpare för den delen med, ett bud vid 13.00 som är betydligt högre än den som egentligen vann så lär han sälja till denne. Det som är värt att tänka på är väl att få till stånd ett köpekontrakt så snabbt som möjligt om ni nu vinner budgivningen.

Jag skulle nog inte själv varit så hederlig även om jag lovat på telefon att ett par skulle få köpa mitt hus och där sedan kommer in ett bud som ligger 100000:- över, av en annan spekulant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.