Undrar vad man ska tänka på vid val av mäklare, det är våran första försäljning och det står mellan två olika mäklare.

Mäklare A har det ganska lugnt med försäljningar ger ett bra intryck ingen erfarenhet från området vi bor på men känns "trygga". annonserar i hela europa. har ej hört ngt dåligt om dom...

Mäklare B har många pågående försäljningar, erfarenhet från området och känns "bra". annonserar endast i Sverige. Har hört mycket dåligt om mäklarbyrån...

Känner mej jätteförvirrad!!! något som kan ge mej lite stöd och funderingar, priset är lika.

Personligen tror jag iofs att kännedom om området är viktigt. Annonsering i "hela Europa" låter lite högtravande. Såvida det inte handlar om ett typiskt utlandsobjekt, typ sommarstuga i område med mycket tyskar osv. Annars tror jag att det är osannolikt med en utlandsaffär.

Att du har hört mycket dåligt om mäklare B låter ju inte bra. Dels kan det skrämma bort köpare, dels kan det innebära att han gör ett dåligt jobb, får ut för lite för huset.

Finns det inga andra lokalt förankrade mäklare att fråga?

Frågor som jag skulle ställa till en mäklare är hur ser marknadsplanen ut? När skall det visas, när startar budgivningen? Hur ser "plan B" ut, När sker andra omgången marknadsföring om det skulle behövas?

Ungefär hur kommer annonstexten att se ut? Om man jämför olika mäklares sätt att skapa marknadsföringen så ser man vem som har näsa för försäljning. Tidplanen är oerhört viktig, inte bra om visningen sker på en långhelg där många är bortresta, kolla att inte mäklaren tänker ta semester direkt efter visningen (kompisar råkade ut för det, budgivningen startade typ 2 veckor efter visningen). Dvs kontrollera att mäklaren har koll.

Kontrollera att det verkligen är den mäklare ni träffat och får en bra känsla för som skall sälja och komemr att vara med på visningen. Vissa mäklarfirmor har socialt välanpassade säljare som tar in uppdragen, sedan är det ngn. helt annan på kontoret som sköter försäljningen. Vissa av dem skulle man inte våga köpa ens en begagnade cykel av.

Är ett typiskt svenskt fritidshusområde i Dalarna med faluröda hus och vita knutar, nära till bad/fiskesjö och bondgård.... kanske ska satsa på "tyskar" mycket älgar i området....

I så fall skulle jag satsa på mäklare som kan sälja till just tyskar. Kan den kulturella biten. Be att få se annat marknadsföringsmaterial som han gjort. Fråga om fotograf och att det skall proffsfotograferas ingen hemma mäklarfotografering. Försök att kolla på liknande objekt som skall saluföras i eruropa hur de annonserna ser ut.

Samt det som det skrevs om tidigare kolla att det är mäklaren ni har kontakt med som skall sälja. I vissa avtal står det att annan mäklare kan ta över ....för jag tycker att det är personkemin som skal stämma.

Hej,

Har inte själv sålt hus ännu, men ska snart.
En annan sak som är viktig, godkänn inte för lång tid som mäklaren har ensamrätt till att sälja huset. Så inte mäklaren ger upp efter några annonseringar men håller på sin ensamrätt. Då kan det ju vara dags att låta nästa mäklare få försöka. (så ni inte har ett "livstidskontrakt" o inte kan låtaa en annan försöka)

(OBS att ev köpare som visat intresse redan under första mäklarens tid, kanske första mäklaren vill ha provision för, om det säljs av nästa mäklare?)

Gå på några visningar som de aktuella mäklarna har för att träffa dem i en försäljningssituation. Titta på hur de uppför sig och bemöter kunderna. När vi började titta på annat boende för ett par år sedan, så förde vi ganska noggranna anteckningar på hur vi bemöttes av mäklarna vilket sedan kom väl till pass när vi faktiskt stod i begrepp att sälja. Då var det helt solklart att en firma stod ut med enbart positiva omdömmen, oavsett vilken av deras mäklare vi träffat....

Hej.
Hur många mäklare kontaktar ni för offert/värdering inför en försäljning?
Vi ska ev sälja nu i vår och jag har kontaktat 5 olika mäklare.

Vi ska sälja nu och vi har kontaktat 2 stycken. Men då valde vi inte dessa 2 på måfå utan den ena är på rekommendation och den andra har vi sett på visningar.

Att fråga 5 eller fler tycker jag är överdrivet. Om man pratar med 3 och de låter rimligt vettiga så tycker jag det räcker. Om någon av de 3 inte ens begriper frågan när man diskuterar hur de skall marknadsföra (vilket jag varit med om) så kanske man bör fråga någon mer.

Ja 5 mäklare ka nvara lite överdrivet om man inte har mkt tid och behöver stärka självkänslan. För alla mäklare går runt och säger vad bra huset är :-) !

Och ett mäklarbesök tar ca 1,5-2 timmar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.