14 743 läst ·
88 svar
15k läst
88 svar
Säljare har inte råd att sälja
Sida 1 av 6
Medlem
· västra götaland
· 139 inlägg
Hej. Har hamnat i en ganska otrevlig sits som verkar helt sjuk. Vi var på husvisning i början av december och bestämde oss för en kåk. Vi var de enda budgvarna så vi prutade ner huset 100000. Efter kontraktskrivning besiktigade vi huset och betalade sen in handpenningen till mäklarens klientmedelskonto. Tillträdet skulle vara första mars och vi träffades på banken nu in måndags. Väl på banken börjar problemet, säljarna har fått ut sin del av handpengen och har nu använt dom pengarna. Resterande del av köpesumman täcker inte deras lån så därför kan de inte sälja. De satt hela eftermiddagen igår tisdag hos banken för att försöka få ett lån blanco och det verkar som de kunde få det, vi måste bara vänta på att bankens jurist ger ett OK, och vi har fortfarande inte fått besked. Huset behöver lite renovering så jag har tagit ledigt och sitter nu hemma och ser min semester rulla iväg. Energideklarationen är fortfarande inte gjord och det ligger lite skräp kvar på garageuppfarten. Jag vill inte vara taskig mot dem för jag förstår att de har det jobbigt, men deras dåliga ekonomi förstör för mig och min familj. Någa råd?
Aj då.
Ni skulle förstås ha begärt att mäklaren inte betalade ut handpenningen. Men det är ju lätt att säga nu, och inget som alla tänker på då det sällan sker såna här saker.
Rådet är väl att vänta och hoppas att dom får ett blancolån, i annat fall återstår ju bara att stämma säljaren. Men det verkar ju tyvärr inte så lönsamt med tanke att det verkar saknas pengar. Kanske finns annat av värde än bara huset?
Lider med er.
Ni skulle förstås ha begärt att mäklaren inte betalade ut handpenningen. Men det är ju lätt att säga nu, och inget som alla tänker på då det sällan sker såna här saker.
Rådet är väl att vänta och hoppas att dom får ett blancolån, i annat fall återstår ju bara att stämma säljaren. Men det verkar ju tyvärr inte så lönsamt med tanke att det verkar saknas pengar. Kanske finns annat av värde än bara huset?
Lider med er.
Medlem
· västra götaland
· 139 inlägg
Nej, men priset minus pantbreven är 30000. sen tillkommer mäklaren på runt 40000, och sen ränteskillnadserättningen och energideklaration. sen har de redan använt deras del av handpenningen istället för att spara för att lösa lån, och det är ca 40000 till. tror det är ca 50000 totalt som saknas.
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
låter som att det inte är erat problem egentligen, försäljningen ska ju gå igenom ändå. Sen får dom fixa sin sits på valfri sätt, sms-lån eller vad somhelst. Men ett kontrakt är väl ett kontrakt?
Nej, det är vanligt att handpenningen betalas ut efter kontraktsskrivningen. Däremot brukar mäklaren dra av mäklarprovisionen redan i detta skede.agehall skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Detta är ett nytt exempel på det sjuka, att mäklaren tar sitt arvode så fort
affären är "juridiskt i hamn",
i stället för att vänta tills affären är klar och betalningen ordnad.
Det innebär ju att affärer, som är tveksamma (som den här aktuella) ändå
ger mäklaren en inkomst.
Detta system är sjukt!
Mäklaren skall inte ha några pengar förrän affären är klar!
//KoW
affären är "juridiskt i hamn",
i stället för att vänta tills affären är klar och betalningen ordnad.
Det innebär ju att affärer, som är tveksamma (som den här aktuella) ändå
ger mäklaren en inkomst.
Detta system är sjukt!
Mäklaren skall inte ha några pengar förrän affären är klar!
//KoW
Om pengarna täcker bankens kostnader så ser jag inte hur de kan försena affären. Banken måste ha pengar för att lösa lånen i samma veva som fastigheten byter ägare, men övriga fordringsägare får väl göra som alla andra? Dvs fakturera, inkasso och kronofogden.MrKarlsson skrev:
Med tanke på att ni (förhoppningsvis) har en skadeståndsklausul inskriven i kontrakten blir det ju bara dyrare för dem för varje dag som går. Det blir helt enkelt billigare att låta mäklare och besiktningsmän driva sina fordringar till inkasso och hoppas skramla fram pengar innan fogden kommer.
Inte hur eller när mäklaren får betalt, men hur och när handpenningen betalas till säljaren.-MH- skrev:
Som köpare måste eller bör man se till att dom pengar man betalar, hamnar hos mäklaren och INTE hos säljaren, förrän köpet är klart. Är man ordentligt noggrann så ser man till att kontraktet säger att ALLA pengarna tillhör köparen, tills dess att köpet är genomfört. Dvs, att mäklaren inte har rätt att ta ut sin förmedlingsprovision av "mina" pengar till dess att man gjort ett avslut.
Redigerat:
Det är en helt annan femma, mitt inlägg var svar på KnockOnWoods klagan.HusByggarTomten skrev:
Mäklaren tar alltid pengarna från säljaren, aldrig från köparen.
Redigerat:
Kolla in något fint hotell, på ett eller några rum med en standard som ni tycker motsvarar er brist på ett riktigt boende.
Så berättar ni för säljaren att ni bokar dessa rum från och med nu. Och detta får dom stå för.
Kolla dessutom vad shurgard tar för att hyra ut ett tillräckligt stort förråd, det ska dom också få betala, samt flyttfirma x 2 (till shurgard och sen från shurgard).
Antyd att det sen tillkommer mer kostnader i era krav (eller er stämning om dom inte betalar självmant), t.ex längre resor, garagehyror, dyrare levnadsomkostnader osv.
Dom måste fås att förstå att det är ooootroligt bråttom att ordna det hela, för deras egen skull.
Det är nästan bättre att dom rånar en Seven-eleven-butik än att förhindra ert tillträde.
Så berättar ni för säljaren att ni bokar dessa rum från och med nu. Och detta får dom stå för.
Kolla dessutom vad shurgard tar för att hyra ut ett tillräckligt stort förråd, det ska dom också få betala, samt flyttfirma x 2 (till shurgard och sen från shurgard).
Antyd att det sen tillkommer mer kostnader i era krav (eller er stämning om dom inte betalar självmant), t.ex längre resor, garagehyror, dyrare levnadsomkostnader osv.
Dom måste fås att förstå att det är ooootroligt bråttom att ordna det hela, för deras egen skull.
Det är nästan bättre att dom rånar en Seven-eleven-butik än att förhindra ert tillträde.
Absolut, men är det verkligen hela sanningen då? Vad händer om det som i detta fall inte blir någon affär. Betalar mäklaren tillbaka köparens pengar som sitter på mäklarens konto, dvs dom pengar som mäklaren tagit i förmedlingsprovision, om affären inte kommer i hamn?-MH- skrev:
Handpenningen i övrigt har ju (i detta och många andra fall) betalats till säljaren..
joflopp skrev:
Pengarna minus handpenning( som de redan har satt sprätt på) täcker inte det banken har lånat ut. Det är väl det som är haken...
nu är man intresserad av fortsättningen, hoppas att det löser sig...