Köpa & Sälja hus
MiaSthlm: De flesta bra mäklare fotar inte själva de använder proffs. Men sedan finns de som fotar själva. Inte bara att de gör fel de har ingen blick heller.
hempularen: Iofs så visar ju dte fallet att OM bostaden är belånad till ett belopp som ligger nära eller tom. över det belopp köparen skall betasla så finns dte all anledning att säkerställa att handpenningen inte kommer säljaren till del förrän vid tilträdet. Det finns då helt enkelt ingen säkerhet för pengarna. Vid mera normala affärer så är ju för det mesta bostaden värd mer än den
sofftis: Det blev som bestämt med ett tillägg. Utifall köparen hoppar av så får säljaren besiktningsprotokollet, kan ju vara bra att i så fall kunna sälja det som besiktigat. Tack så hemskt mycket för kommentarerna. Jag har förstått att det inte har varit så konstigt som det verkade och det känns riktigt skönt i magen. Jag kommer tillbaka och berättar om hur det gick om 41 dagar :-)
MiaSthlm: Bra att du håller med....sista ordet är inte sagt . Vi har olika lösningar på gång som vi kommer presentera. Skriver och berättar om resultatet. mest putt på mäklaren som sa något som hon inte kunde stå för
Momus: Renovera innan försäljning absolut, de flesta vill flytta in med färdiga/nyrenoverade badrum och kök.
daviden: Det är osannolikt att kommunen nekar bygglov på en avstyckad tomt i en by i dalarna. Ur den aspekten är nog tomten säker. Däremot är jag osäker på om en tomt i en by i dalarna innebär en säker värdestegring. Men allt beror på läget, ser ni siljan ? sjötomt ? Jag tror urbaniseringen är en trend som kommer hålla i sig och att det finns bättre investeringar. Fd dalmas.
Bezt: Rätt beslut tror jag, visst det kanske hade hållit, kanske inte men ni hade ju aldrig fått några pengar av försäkringsbolag vid ev skada samt att gå och oroa sig att det ska hålla verkar ingen rolig fritidssysselsättning heller.
ordain: Kom ihåg att du kan glömma allt vad ersättning för dolda fel heter för ett objekt som detta. Utgå från att allt är kasst och mögligt, tills du via noggrann undersökning kunnat konstatera att det inte är så.
Staffans2000: Jag har lackad träpanel i mitt tak, även över duschen. jag satte upp det för femton år sedan. det visar inga tecken på skada. Staffan långduscharen.
lob: Hej Byggår 58 är det väl förmodligen ett regelhus eller ? Plankhus byggdes väl mest på 30-40 tal. Kan ju kanske vara läge att kolla om det är lättbetong i grunden och isåfall vilket fabrikat. (helst inte Durox el. Ytong om jag fattat rätt, Siporex lite säkrare). / LOB
Troberg: Ja, de borde kollat, men folk gör inte det. I detta fallet var det dessutom invandrare som inte känner till detaljerna i det svenska rättssystemet (vilket iofs de flesta infödda svenskarna inte heller gör), så det är ännu svårare.
ordain: [citat] bovision är stora på hyresrätter, vilket booli och hemnet inte är.
Micke_vb: [citat] Skulle avråda dig att anlita Anticimex, finns andra mer kunniga och framförallt ansvarstagande besiktningsmän...
billy_baver: Många frågor på samma gång! 1. Att Sv Kyrkan just nu säljer många prästgårdar beror helt enkelt på att församlingarnas ekonomi är allt mera pressad. Sjunkande medlemsantal och ökande kostnader för prioriterad verksamhet. Prästgårdarna ligger inte där prästerna vill bo, och de är ofta otympliga kråkslott, vars marknadshyra inte täcker ägarens verkliga kostnad. 2. Priset för
Torkelsbo: Kul med lite svar, av era svar att döma får jag bilden att en mängd andra faktorer spelar in i prisbilden där läget, eller det störande bullret bara är en delfaktor. Vore spännande med ännu flera erfarenheter i temat. Frågan är ju egentligen hur högt värderas tystnaden...:)
Moribusken: Förstod att frågan skulle komma:rolleyes: Svårt att säga exakt, men jag skulle gissa på 30.
dapa: Hej! Vad gäller efter slutbesiktningen om vi har hittat fler fel än vad besiktningsmannen upptäckte? Ska vi vänta på garantibesiktningen? Vi tänker påpeka felen för att sedan påpeka att de ändå måste åtgärda felen om cirka 1 1/2 år. Tacksam för svar!
andersmc: Om huset är så dåligt att det måste rivas måste man kunnat se angreppen. Det låter som om det skulle vara väldigt svårt att få det till ett dolt fel.
MiaSthlm: Vi skall sälja vårt radhus med visining nästa helg och har ännu inte gjort någon energideklaration. Hur tvunget är det att ha någon vet att köparen kan utföra en och låta oss betala . Vet att det finns energideklarationer och enerigdeklarationer visa som görs på distans. Finns det någon här som kan tipsa mig om en "billig" energideklarerare i Södra stockholm.
hempularen: Ang kvitton. De kostnader man tar upp där kvitton saknas bör man påpeka under allmäna upplysningar på deklarationen att kvitton saknas för ex. 50 000 av de yrkade avdragen. Om du då blir anmodad att komma in med kvitton så kan de iofs underkänna ditt avdrag, men så länge du varit öppen om att kvitton saknas så blir det inget skattetillägg (alltså ingen straffskatt). Under
mullemeck70: Vi har ett köpekontrakt för vårt hus och letar nu efter ett "billigare" hus. Fråga... 1. Om man idag har rörligt ränta på hela lånet kan man då göra ett säkerhetsbyte och flytta lånet till ett billigare husköp? 2. Gör banken en ny kreditprövning vid säkerhetsbyte? 3. När lönar det sig med säkerhetsbyte vs vad är nackdelarna med ett säkerhetsbyte? 4. Måste man då har ett
p.lundgren: [citat] Ja, problemet är att även Brf kan tappa bort saker. Förra året letade jag själv i våra arkiv efter en överlåtelse åt ett dödsbo som skulle avslutas, jag har fortfarande inte hittat handlingen. Problemet är att det är många inblandade genom åren, och ibland blir det fel. Så be om en kopia redan nu om så att du har den i din ägo. // Patrik
JJ1: Om det inte finns något inskrivet i avtalet brukar köparen få stå för till kommande kostander till säljaren, för att kunna genomföra en ny försäljning. Det är inte som i bilaffärer att säljaren behåller hela handpenningen, om köpet inte fullgörs. Men som sagt kolla vad som står i avtalet, det är det som gäller.
Troberg: Jag är en anhängare av att tokamortera. Har man lån är man inte fri, så jag gör mig av med lånen så kvickt jag kan. Mitt förra hus hade jag en ambition att amortera av på cirka 15 år, men istället så blev det så att jag, när jag sålde det, kunde utnyttja att jag hade amorterat av mycket till att köpa ett betydligt dyrare hus än vad jag annars skulle haft råd med, mitt drömhus.
Nyfniken: [citat] Nja, ur just den aspekten är det ett lysande exempel på något som köparen har all rätt att gnälla om. Jag tror min poäng gick dig helt förbi. (Efter att ha läst tråden FredrikR hänvisade till kan jag bara konstatera att TS har fått bra råd.)
andersmc: Tja, i reklamen påstår de också att det finns schampo som ger ditt hår liv och att det finns färg som gör ögonfransarna tre gånger så långa. Vi vet ju att det är lögn det också, så varför skulle just reklamen för mäklare vara sann?
-MH-: [citat] De gånger jag har köpt hus har handpenningen betalats ut från klientmedelskontot vid tillträdet. Är det annorlunda i Skåne nuförtiden? [citat] Det var skatteskulderna som köparen ville att mäklanre skulle ha berättat om. Jo, tjena... Var huset i Malmö utmätt när kontraktet skrevs? Det framgick inte heller.