4 043 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
En person köpa hus, den andre ta lån till kontantinsats?
Hej
Nu är det såhär att jag och tjejen har hittat ett hus vi nog vill ha, men nu skall vi bara spekulera lite. För att göra lite bakgrundsfakta så har jag och tjejen umgåtts i över 2½ år men bara varit ihop offeciellt så att säga i 5 månader. Men vi vet att det är vi två som skall bilda familj och leva livet tillsammans. Nu är det såhär att hon bor 10 mil från mig och vi har inte flyttat ihop ännu. Vår första tanke var att flytta ihop för att spara ihop pengar till ett hus i lugn och ro. Nu har dock livet tagit sig en annan vändning eftersom vi har hittat ett hus som vi bägge verkligen vill ha. Problemet är då att vi inte ännu har sparat ihop till någon vidare kontantinsats.
Så nu undrar jag om det är teoretiskt möjligt att göra enligt följande. Min tanke är då att jag enbart köper huset och att hon tar ett privatlån till kontantinsatsen som hon då för över till mig. Fungerar det att göra så? Sedan att skriva över huset på oss bägge, av juridiska skäl. Går det sen att belåna huset mer och på så sätt lösa in det lånet som givetvis kommer bli ett i sammanhanget dyrt privatlån? Givetvis förstår jag att där måste vara utrymme i vad huset faktiskt är värt.
Lite mer bakgrundsfakta är att hon bor i en hyresrätt och att jag bor i en bostadsrätt. Min lägenhet kan generera ihop till kontantinsatsen men försäljningen kan likväl sluta på i stort sett +- noll. Har bland annat gjort om köket helt och hållet i lägenheten och ordnat ytskiten men som brukligt så är det svårt att sia om hur "budläget" blir. Minus lär jag i alla fall inte gå på mitt nuvarande boende när jag säljer det.
Våra inkomster är väl helt okej om än inte något astronomiska, vi drar in 49000:- brutto i månaden. Själva huset har ett utgångspris på strax över 700000:- så det är inget jätte dyrt hus. Snittpriserna i kommunen där jag bor ligger på över 2 miljoner. Men det här huset ligger lite i utkanten plus att utgångspriset kan tyckas ligga lite väl lågt.
Nu är det såhär att jag och tjejen har hittat ett hus vi nog vill ha, men nu skall vi bara spekulera lite. För att göra lite bakgrundsfakta så har jag och tjejen umgåtts i över 2½ år men bara varit ihop offeciellt så att säga i 5 månader. Men vi vet att det är vi två som skall bilda familj och leva livet tillsammans. Nu är det såhär att hon bor 10 mil från mig och vi har inte flyttat ihop ännu. Vår första tanke var att flytta ihop för att spara ihop pengar till ett hus i lugn och ro. Nu har dock livet tagit sig en annan vändning eftersom vi har hittat ett hus som vi bägge verkligen vill ha. Problemet är då att vi inte ännu har sparat ihop till någon vidare kontantinsats.
Så nu undrar jag om det är teoretiskt möjligt att göra enligt följande. Min tanke är då att jag enbart köper huset och att hon tar ett privatlån till kontantinsatsen som hon då för över till mig. Fungerar det att göra så? Sedan att skriva över huset på oss bägge, av juridiska skäl. Går det sen att belåna huset mer och på så sätt lösa in det lånet som givetvis kommer bli ett i sammanhanget dyrt privatlån? Givetvis förstår jag att där måste vara utrymme i vad huset faktiskt är värt.
Lite mer bakgrundsfakta är att hon bor i en hyresrätt och att jag bor i en bostadsrätt. Min lägenhet kan generera ihop till kontantinsatsen men försäljningen kan likväl sluta på i stort sett +- noll. Har bland annat gjort om köket helt och hållet i lägenheten och ordnat ytskiten men som brukligt så är det svårt att sia om hur "budläget" blir. Minus lär jag i alla fall inte gå på mitt nuvarande boende när jag säljer det.
Våra inkomster är väl helt okej om än inte något astronomiska, vi drar in 49000:- brutto i månaden. Själva huset har ett utgångspris på strax över 700000:- så det är inget jätte dyrt hus. Snittpriserna i kommunen där jag bor ligger på över 2 miljoner. Men det här huset ligger lite i utkanten plus att utgångspriset kan tyckas ligga lite väl lågt.
Flyttar ni ihop så sparar ni ju ihop till kontantinsatsen på ett några månader! Tro mig, det kommer alltid fler hus som man "verkligen vill ha". Då får ni dessutom pröva på att bo ihop.
Jag kan inte uttala mig om möjligheten att trixa sig förbi kravet på kontantinsats, men det låter i varje fall inte som en bra idé.
Jag kan inte uttala mig om möjligheten att trixa sig förbi kravet på kontantinsats, men det låter i varje fall inte som en bra idé.
Nyfniken skrev:Flyttar ni ihop så sparar ni ju ihop till kontantinsatsen på ett några månader! Tro mig, det kommer alltid fler hus som man "verkligen vill ha". Då får ni dessutom pröva på att bo ihop.
Jo, kontantinsatsen går snabbt att spara ihop till, vi kan rätt lugnt spara ihop 10000:- varje månad och då har jag ett realtivt dyrt boende redan.
Vi får väl se vad strategin blir i framtiden.
Om ni drar in 49000 i månaden och huset kostar 700000 kommer det inte vara några problem att låna till hela husköpet vid kontakt med rätt bank. Dom är otäckt givmilda när man ser vilka lån dom lånar ut till mina kollegor på jobbet som köper hus.
Jo, fast vill man ha en okej ränta på lånet och lite topplån så erfodrar det en del i insats. Med ett privatlån hos ena parten och med avbetalning på ett år så lever vi fortfarande billigare än vad vi gör nu. Med tanke på att ränteläget med all säkerhet inte kommer gå upp något markant det närmaste året om än säkerligen en del. Givetvis vet jag de extra konstnaderna ett hus medför i alla former då också. Även om det kanske svider lite extra det där första året om någon större skulle gå sönder / behöva lagas. Våra jobb är också ofantligt säkra då vi jobbar inom privatsektorn och med framgångsrika företag med en bra ekonomi.cem77 skrev:
Redigerat:
Lovar dig att har ni tillsvidareanställning och blir helkunder hos rätt bank är det inga problem med den inkomsten och det låga huspriset. Har du hört med någon bankman om hur mycket ni får låna och till vilka villkor eller sitter du bara och tror? Jag vet i detta fallet.Locos skrev:Jo, fast vill man ha en okej ränta på lånet och lite topplån så erfodrar det en del i insats. Med ett privatlån hos ena parten och med avbetalning på ett år så lever vi fortfarande billigare än vad vi gör nu. Med tanke på att ränteläget med all säkerhet inte kommer gå upp något markant det närmaste året om än säkerligen en del. Givetvis vet jag de extra konstnaderna ett hus medför i alla former då också. Även om det kanske svider lite extra det där första året om någon större skulle gå sönder / behöva lagas. Våra jobb är också ofantligt säkra då vi jobbar inom privatsektorn och med framgångsrika företag med en bra ekonomi.
Klicka här för att svara