Hej

Vi är på väg att lägga handpenning på ett hus vi köper privat.

Säljarna har använt sig av sin revisor att skriva ett köpeavtal, i detta avtal så finns det en punkt gällande försäkring av huset.

Den lyder, att huset är fullvärdesförsäkrat fram till tillträdesdagen av säljaren och därefter av köparen.

Men... Om huset " Brinner ner " innan tillträdesdagen så åtar sig köparna att ändå köpa huset till överenskommen köpeskilling och får utnyttja säljarens försäkring.

Låter inte detta väldig dumt? Har någon sett en liknande klausul innan?

Mvh

Jag har inte personligen sett en sådan paragraf, men jag tror att det är en relativt vanlig lösning i det osannolika fallet att huset brinner. Vanlig kanske är ett starkt ord, men jag vet att lösningen förekommer. Man kan nog ifrågasätta om det är lämpligt att formuleringen finns i avtalet.

Kostnaderna för försäkringstagaren vid en försäkringsskada kan ju delas upp i 3 delar.

1 självrisken
2 åldersavdrag
3 Diverse kostnader som försäkringsbolag undantar, eller har konstig praxis mot att betala.

Om huset i ert fall brinner före tillträdesdagen så vore det ju väldigtr rimligt att självrisken skall tas av säljaren

Åldersavdrag är rimligt att du som köpare står för, huset får ju nya ytskikt.

Diversekostnaderna handlar om saker som bygglovskostnader, byggfelsförsäkringen, finns fler som jag inte kommer på just nu. Känns som att säljaren bör stå för, åtminstonde så länge de inte blir högre pga, ev. ändringar i återuppbyggnaden.

Just diversekostnaderna kan bli en kalldusch, det finns ingen logisk anledning till att bolaget skall vägra ersätta kostnaden för bygglov, eller obligatoriska försäkringar. En släkting råkade ut för just det, det är iofs relativt många år sedan, så reglerna kan ha ändrats. Han fick betala ca. 100 000 för bygglov och färdigställandeförsäkring. Bygglovskostnaden blev hög efterssom det befintliga huset stred mot detaljplanen som var mycket nyare än huset. Så det krävdes en planändring.

Att precisera på det viset gör paragrafen orimligt komplicerad. Försök få bort den helt.

En fundering till. Om ett hus brinner i normala fall, så får ju förs. bolaget bekosta boendet för försäkringstagaren till huset är återuppbyggt. Frågan är om bolaget kommer att stå för den kostnaden om det är ni som köpare som får ett fördyrat boende pga. brand. Betänk att en återuppbyggnad kan med upphandling bygglov etc. lätt ta både 2 och 3 år.

Tack Hemmapularen, det var nyttiga funderingar.

Risken att huset brinner ner är väl inte så stor, men om det gör det innan vi köper pga något som kunde undvikas om någon bodde i huset regelbundet.

Då känns det tarvligt att betala för ett hus som inte är detsamma vi gick in i affären för att köpa.

Snackar med säljarna ikväll, och får hopas på en bra lösning.

hempularen skrev:
Frågan är om bolaget kommer att stå för den kostnaden om det är ni som köpare som får ett fördyrat boende pga. brand. Betänk att en återuppbyggnad kan med upphandling bygglov etc. lätt ta både 2 och 3 år.
Och om säljaren är ensamstående och köparen är en familj med 7 barn...?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.