A
AKTIVERAMERA: Vet någon vart man får tag i en liten diskho, företrädelsevis rund?? ca 20 cm i diameter kanske. Kan tänka mig att sådanahär finns till båttillbehör, men har inte så stor koll vart dessa kan finnas. Vet någon så skriva gärna!!
0 svar · 3,5k läst
P
PeterF: Hade ni lagt ett trägolv skulle jag rekomendera att lägga fram till sockelbena bara, plastmatta hela vägen in.
3 svar · 850 läst
ginnfilt
ginnfilt: Tack Per_A för tipset! Vi har beställt Siemensprodukter rakt av så jag ska studera den pdf:en!
8 svar · 17,3k läst
M
Misse_o_Mojje: Riktiga bärselar är GULD värda! Vi har lånat flera gånger och sparat både ryggar och krafter med dem. /Ulle
6 svar · 21,8k läst
slaskman
slaskman: Har fått ett bra pris från Lagarostfria. Fler som handlat där ? Och hur var kvaliteten ?
0 svar · 2,5k läst
P
plf66: Idag var det induktionspremiär sen elektrikern varit här och kopplade. Snabbheten kan man inte klaga på. Det blir ofta tevatten värmt i mikron, och där brukar det ta 2-2½ min att värma vattnet i en mugg. Samma mängd vatten i min hittills enda induktionsgryta tog 1 min 30 sek på en av lillplattorna (små kokzonerna ;D ) med booster. Det är väl inte så illa. Kvällsmaten tillagades i
15 svar · 12,1k läst
ginnfilt
ginnfilt: Vi köpte ett skydd på Ikea men det åkte bort ganska snabbt, det blir flottigt och smutsigt och är ivägen hela tiden. Mitt råd är att skita helt i sådana lösningar och hålla ut tills fasen, som sagts, går över hos kidsen.
3 svar · 7,7k läst
P
peniklun: Hej allesammans, i dag fick jag så till sist ett bygglov på min sommarstuga, en Jörnträ tallåsen 75. Nu är det bråda dagar och det är mycket som ska göras och mycket att tänka på, framförallt så känns det som om det finns mycket man kan göra FEL. Om jag fattat processen rätt så är nu nästa steg byggsamråd,schaktning, samt grundsättning. Eftersom jag är enorm emot torpargrund
0 svar · 1,8k läst
D
Drogen: Jag har två rader med horisontella skåp på en vägg och "vanliga" skåp på väggen i vinkel. Det är IKEAs med en hylla i mitten och det funkar kanonbra. Dom övre skåpen är mest för "show" med vitrinluckor, medan dom undre innehåller glas och koppar i två plan. Med denna lösning kan alla skåp (undre raden samt vinkelväggen) stå öppna samtidigt utan att man riskerar att slå i
3 svar · 2,5k läst
TyraMyra
TyraMyra: Hej, vi handlar via en kontakt direkt fr E-lux. Hur mycket vi handlar har ej spelat någon roll, alltså, vi har ej fått någon "mängdrabatt". Dock bygger vi ju nytt, så det kändes viktigt att få med alla maskiner fr början. Vet att vi har fått bra pris gällande E-lux, men frågan gällde nog mer om man kan komma undan billigare med tex annat märke? Har ju egentligen inte kollat runt
11 svar · 3,8k läst
D
Drogen: Inloppsventil och slangar i plastmaterial, packningar i gummi m.m. Även om sannolikheten att något går sönder är liten så blir konsekvenserna ganska stora om det händer något på "fel" sida inloppsventilen. Jag skulle inte chansa...
3 svar · 3,8k läst
pinebar
pinebar: Håller med, borde fungera bra förutsatt att de inte hänger så att man slår huvudet i dem när man jobabr vid bänken. :D /pinebar
3 svar · 3,7k läst
Rolemodel
Rolemodel: [citat] Det är inte 10 års garanti! 5 år om man är IKEA family-medlem, annars 2 år. 10 års garanti gäller köket, stommar och luckor. /IKEA-anställd
6 svar · 3,4k läst
ByggPutte
ByggPutte: Har ni storkök? :D Hur mycket fukt får ni? Har rivit en del kök i jobbet inte sett några direkta problem med fukt från diskmaskin. Värre med skarv mellan diskbänk och bänkskivan. Mvh Putte
5 svar · 7,0k läst
ginnfilt
ginnfilt: Finns det fler tips om var man kan köpa snygga ventilationsgaller? Jag såg att Tretti.se hade bl a från E-lux men de visades ej på bild...
6 svar · 23,4k läst
ginnfilt
ginnfilt: Kolla på Epoqs sortiment, deras stommar är identiska med Ikeas. Kolla även in Epoqs lucka "Edge" i ek, samma stuk som Nexus och i mitt tycke bättre. Epoq har också träfärgade stommar till skillnad från Ikea. Träfärgade stommar är enligt mig ett måste i ett kök med träluckor. Ta det bästa från respektive tillverkare/leverantör (Epoq/Ikea) är mitt tips!
5 svar · 6,9k läst
ginnfilt
ginnfilt: Idé: Köp lämpliga luckor ("rena" i sin design) på Ikea och montera profilhandtag: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=9049 Det bökiga kan bli att få till gångjärnen...
3 svar · 16,2k läst
P
Paraglider: Hej, Här kommer bild på den platta ur Look serien vi har valt. Storleken på plattan är 44.5x44.5 cm. Ovanför kommer vi att lägga de enfärgade plattorna.
6 svar · 4,7k läst
·
yonna
yonna: [citat] alacs - jag köper också min hos Landskrona Rostfria. Tänk på att de har en kraftigare plåt än många andra specialleverantörer - prisjämför med Franckes dyraste kvalité. För min egen del 2400 lång med en stor ho och uttag för spishäll inkl lock för hon och ingen droppnos. Går på cirkus 11'.
7 svar · 4,4k läst
M
Micke65: Vi har problem med våra Ädelluckor. Folien krymper/slämper på lådorna bredvid spisen pga värmen. Så byt spis om ni har en sådan som släpper ut varm luft i sidled från utrymmet mellan inre och yttre glaset. Den typen av spiskonstruktion är väldigt vanlig om inte dominerande. /Micke
5 svar · 3,2k läst
E
erikoesterberg: Jag tror att IKEAs ugnar är av standardmått men att deras micro är lite lägre än standard. Vi har dock monterat en annan ugn och micro i IKEA högskåp. Det finns gott om mmarginal för att ha en högre micro men du får såga till en passbit själv.
1 svar · 1,5k läst
T
tank77: Hos Kvik kan man välja om man vill ha färdigmonterade stommar eller platta paket, kostar 200 kr per enhet att få monterat. Själv valde jag platta paket, går lätt och snabbt att sätta ihop + att man sparar in en hel del pengar som man kan köpa annat kul för till köket!
3 svar · 1,9k läst
Linska
Linska: Ikea har! [bild] rulle http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15576&catalogId=10103&storeId=2&productId=25720&langId=-11&categoryId=15739&chosenPartNumber=20032571 måttanpassad
1 svar · 2,8k läst
H
halloy: Tja, i vårat kök är det ofta så att en plockar in eller ur diskmaskinen medan den andra lagar mat (=rör sig mellan spis och diskho). Även om inte luckan är nedfälld hela tiden så är den i vägen när den är det vilket jag efter inte ens ett år är döless på.
14 svar · 3,0k läst
·
B
Barea: Bra idé det där med fyndlucka!
3 svar · 2,2k läst
ginnfilt
ginnfilt: Mitt intryck av Epoq som kommunikationspart är enbart positivt. Jag har dock hållt mig till e-post än så länge. Jag har stundtals överröst dem med frågor och alltid fått väldigt snabba och informativa svar. Vad gäller priser så kan jag inte uttala mig om "påslag" (vi har inte beställt något än), det enda jag noterat är att frakt tillkommer. I övrigt förstår jag inte vad det
6 svar · 3,4k läst
T
thol0500: [citat] Det skulle fungera, problemet är att vi kan inte flytta fläkten, den måste vara där den är, vattnet kan vi flytta som vi vill.
10 svar · 5,9k läst
mmonika77
mmonika77: Har nu varit i kontakt med epoq. fick prata med en jätteotrevlig människa 0 i medmänsklighet hade hon. Först och främst ifrågasatte hon och trodde inte jag kunde mäta och efter att jag sagt att vi vill ha ett mellanrum där så säger hon varför ska ni göra det som ni har det nu. Jag menar vi gör ju om det vi inte trivs med och behåller det vi trivs med. Förstod inte vad hon menade en
11 svar · 12,0k läst
·
H
hempularen: Det du behöver tänka på är att se till att det finns inspektionsluckor vid varje krök. och att röret skall vara brandisolerat i hela sin längd (även ned genom taket till köket). Efterssom det skall gå i ett kallt utrymme så måste du fundera över kondens. Jag skulle tro att brandisoleringen löser det samtidigt. Enligt vad jag har hört så måste röret dessutom vara ett "riktigt"
6 svar · 5,3k läst
mmonika77
mmonika77: Nu har jag tusen funderingar. Hur har ni gjort där fläkten slutar? Har ni satt kaklet ända upp till taket? Har ni någon list som avslutar? Hur har ni gjort? De flesta bilderna på forumet är ju avklippta :-/ Hoppas ni kan hjälpa mig med idéer.
0 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.