7 707 läst ·
12 svar
8k läst
12 svar
Hur montera skåp mot gips?
Bygger om köket samt tilläggsisolerar. Hur skall jag lämpligen regla upp väggen (vilket jag ändå måste göra för isoleringen) för att sedan kunna montera vägghängda skåp? Har sett lite trådar om att montera plywood men blir det verkligen tillräckligt starkt att fästa skåpen i? Hur göra :-/
Det verkar bra men blir det verkligen tillräckligt starkt? Vad för slags skruv skall användas? Behövs någon form av expanderande plugg? -- Om jag hänger skåpen, som kan bli rätt tunga fulla med porslin, så förefaller plyfan, som är rätt tunn att bli lite svag.
Har även sett uttrycket "ryssplyfa". Vad avses? Är det den typ av skiva som liknar spånplatta men verkar vara gjord av pressade hyvelspån, OSB-skiva?
Har även sett uttrycket "ryssplyfa". Vad avses? Är det den typ av skiva som liknar spånplatta men verkar vara gjord av pressade hyvelspån, OSB-skiva?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Montera med 6mm träskruv, lagom långa för att nå igenom skåpets baksida, gips och iegnom plyfan (eller OSB som också funkar bra).
Vad gäller plyfans hållfasthet. Tänk på att även om skåpet är lastat med mycket så blir det inte speciellt stor dragande kraft i skruvarna.
Vad gäller plyfans hållfasthet. Tänk på att även om skåpet är lastat med mycket så blir det inte speciellt stor dragande kraft i skruvarna.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Om du ripplar lite vanligt trälim mot skivan innan du sätter ditt några fixeringsskruvar så sitter den för all framtid. Lim är i regel det starkaste sättet att fästa ihop saker i alla sammanhang men ändå används det nästan aldrig utan det spikas och skruvas och används speciella beslag och jag vet inte vad...
Jo visst är det smidigt och starkt med lim - men inte alltid lika kul den dag man vill riva något för att göra om. Beror förstås på vad man limmar och hur men det kan vara värt att tänka på den aspekten innan man bestämmer sig för vilka saker man limmar ihop och inte. Just köksskåp hör till de saker som jag skulle tveka att limma.
Tjena!
Jag har använt 15 mm plywood på plåtreglar samt 13 mm gips utanpå det. Tänk på att träfibrerna ligger korsvis i plyfan - skruven drar nåt djävulskt i den, bara skruven kommer igenom en bit och det är gänga hela vägen. Dessutom kan du flytta skruven om du skulle måtta fel och skruva i den brevid igen utan att hållfastheten påverkas nämnvärt, det är svårt att göra med spånplatta, råspont eller OSB.
För att skruva skåpen har jag köpt 5x50 samt 5x60 mm, kullrig skruv, slät anläggningsyta (ej försänkt!) med gänga hela vägen. Det kan vara bra att ha lite olika längder ifall man behöver lägga emellan distanser för att skåpen skall ligga an på bästa sätt.
Jag har använt 15 mm plywood på plåtreglar samt 13 mm gips utanpå det. Tänk på att träfibrerna ligger korsvis i plyfan - skruven drar nåt djävulskt i den, bara skruven kommer igenom en bit och det är gänga hela vägen. Dessutom kan du flytta skruven om du skulle måtta fel och skruva i den brevid igen utan att hållfastheten påverkas nämnvärt, det är svårt att göra med spånplatta, råspont eller OSB.
För att skruva skåpen har jag köpt 5x50 samt 5x60 mm, kullrig skruv, slät anläggningsyta (ej försänkt!) med gänga hela vägen. Det kan vara bra att ha lite olika längder ifall man behöver lägga emellan distanser för att skåpen skall ligga an på bästa sätt.
Den här frågeställningen börjar bli aktuell för mig nu. Vad jag kan konstatera så är det plywood plus gips som gäller. Har gips i detta sammanhang någon annan funktion är att fästa kakel emot?
Duger det med 12 mm plywood?
Sedan blir det väl 13 mm gips på det.
Duger det med 12 mm plywood?
Sedan blir det väl 13 mm gips på det.
Uppdaterar min fråga:
Tänkte alltså sätta plywoodskiva för att fästa skåpen i. Om vi också ska ha gips så bygger det förstås mer. Vi har ett korridorkök så varje millimeter räknas.
Kan man nöja sig med 12 mm plywood?
Kan man kakla direkt på plywoodskiva?
Tänkte alltså sätta plywoodskiva för att fästa skåpen i. Om vi också ska ha gips så bygger det förstås mer. Vi har ett korridorkök så varje millimeter räknas.
Kan man nöja sig med 12 mm plywood?
Kan man kakla direkt på plywoodskiva?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag har satt OSB och gips. OSB duger bra. Det som jag tror skiljer OSB från plyfa är att jag uppfattar det som att man skall vara lite försiktig med hur hårt man drar skruvarna i OSB, den är ju trots allt ett mellanting mellan plyfa och spånskiva. Men det håller helt klart för skåpen, med råge.
Du bör absolut inte sätta kakel direkt på plyfa eller något annat träbaserat material, men det räcker med 6mm gips. Tänk bara på att låta skivorna överlappa så att du inte har en gipsskarv rakt över en skarv i plyfan.
Om du har ont om utrymme så tjänar du på att använda OSB den är 11mm.
Skall du snåla riktigt mycket på utrymme så kan du ju välja att bara sätta gips där du skall kakla. Gipsa runt skåpen (går ju faktiskt i allra värsta fall att sätta skåpen direkt mot reglar i väggen utan skiva överhuvudtaget). Det man kanske skall fundera över om man inte har samma väggtjocklek bakom skåpen är hur det blir där du har spis eller ugn/häll. För jag är inte säker på att man får ha brännbart material bakom ugnen. Igentligen skall man inte ha gips där heller efterssom gips bryts ned och blir skört om det utsätts för långvarig värme.
Du bör absolut inte sätta kakel direkt på plyfa eller något annat träbaserat material, men det räcker med 6mm gips. Tänk bara på att låta skivorna överlappa så att du inte har en gipsskarv rakt över en skarv i plyfan.
Om du har ont om utrymme så tjänar du på att använda OSB den är 11mm.
Skall du snåla riktigt mycket på utrymme så kan du ju välja att bara sätta gips där du skall kakla. Gipsa runt skåpen (går ju faktiskt i allra värsta fall att sätta skåpen direkt mot reglar i väggen utan skiva överhuvudtaget). Det man kanske skall fundera över om man inte har samma väggtjocklek bakom skåpen är hur det blir där du har spis eller ugn/häll. För jag är inte säker på att man får ha brännbart material bakom ugnen. Igentligen skall man inte ha gips där heller efterssom gips bryts ned och blir skört om det utsätts för långvarig värme.
Tack för svaret! OSB (står för?) verkar bra, dessutom billigare!
Det värsta är att jag inte gillar 6 mm gipsen, tycker den är sladdrig och svårjobbad samt att jag inbillar mig att man lätt drar igenom den.
Nej, jag får inte ihop denna huvudverk utan att det bygger för mycket. Plywood/OSB samt 13 mm gips skulle jag vilja ha men då tappar jag 2,5 cm totalt i "korridoren".
Blir nog till att bara köra med 13 mm gips, som det är idag, och försöka få till kortlingar där väggskåpen ska upp.
Det värsta är att jag inte gillar 6 mm gipsen, tycker den är sladdrig och svårjobbad samt att jag inbillar mig att man lätt drar igenom den.
Nej, jag får inte ihop denna huvudverk utan att det bygger för mycket. Plywood/OSB samt 13 mm gips skulle jag vilja ha men då tappar jag 2,5 cm totalt i "korridoren".
Blir nog till att bara köra med 13 mm gips, som det är idag, och försöka få till kortlingar där väggskåpen ska upp.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
