Vill du ha en som ser lika ut som diskhon eller? De flesta laminattillverkare har laminat som ser snarlika ut tex dfp. Dessa går att få fram på längder säkert rätt fort men att måttbeställa tar längre tid. Granit är ju att föredra.
 
Kanske lite out of topic men, men. Ska du verkligen sätta långa handtag till den luckan? Luckan känns lite gammaldags och långa handtag lite mer modernt. Jag tycker själv att långa handtag passar bättre till en helt slät lucka eller en med raka "spegelkanter" om du förstår vad jag menar.....

Detta handtaget är modernt men enligt mitt tycke passar till en sådan lucka.


Men det är ju ni som väljer och ska trivas med det så vill ni ha långa handtag så ska ni ju ha det..... det vara en liten parantes från mig ;) :)
 
  • 17750_PE102058_S3.jpg
Och själv hade jag gärna behållt den rostfria bänken. Dels för att jag är lite svag för rostfritt och dels för att det är riktigt praktiskt. Med ett snyggare kakel ovanför så får du bort lite av den tråkpräktiga känslan som bänken har lite nu.

Sen antar jag att du ska byta färg på luckorna också eller? För inte ska du väl sprutlackera dem bara för att de är penselmålade innan? Så vet man flera här som ratar sprutlackerade luckor och absolut ska ha penslade för att det ger mer levande luckor, vilket passar till den lite mer gammaldags luckan. Och jag kanske itne behöver säga att jag håller med liniz vad gäller handtagen...

Men för att ge ett lite mer konkret svar på frågan, tänk dig för innan du väljer vitt. Vi funderade på det men blev avrådda, en vit bänkskiva är halvt omöjlig att hålla ren. Möjligen om man har typ Corian där man kan slipa ner bänkskivan lite lätt när det blir bestående fläckar.
 
Cockaby skrev:
Och själv hade jag gärna behållt den rostfria bänken. Dels för att jag är lite svag för rostfritt och dels för att det är riktigt praktiskt. Med ett snyggare kakel ovanför så får du bort lite av den tråkpräktiga känslan som bänken har lite nu.

Sen antar jag att du ska byta färg på luckorna också eller? För inte ska du väl sprutlackera dem bara för att de är penselmålade innan? Så vet man flera här som ratar sprutlackerade luckor och absolut ska ha penslade för att det ger mer levande luckor, vilket passar till den lite mer gammaldags luckan. Och jag kanske itne behöver säga att jag håller med liniz vad gäller handtagen...

Men för att ge ett lite mer konkret svar på frågan, tänk dig för innan du väljer vitt. Vi funderade på det men blev avrådda, en vit bänkskiva är halvt omöjlig att hålla ren. Möjligen om man har typ Corian där man kan slipa ner bänkskivan lite lätt när det blir bestående fläckar.
men laminat suger inte åt sig massa sk*t eller?
 
Vill bara säga en sak, tänk er noga för innan ni byter till en diskho med en liten ho och en stor. Enligt mina erfarenheter helt VÄRDELÖST. Det skvätter vatten på golvet hela tiden så fort man vilja skölja något och jag får inte plats med någonting i diskon. Nä fy, jag svär varje dag i vårat kök och längtar tills vi förhoppningsvis ska bygga nytt hus och då blir det en riktig diskho med gott om platts.

 
trolltyg skrev:
Det skvätter vatten på golvet hela tiden så fort man vilja skölja något
;D samma erfarenheter här fast diskhoar var standard stora, montering - överlimat. Blöta fötter om bara lite vatten kom utanför den förhöjda diskhokanten och rann ner längst skåpsdörrar och in i strumporna >:(. Rev köket bara för att få en rostfri helltäckande diskbänk igen. Har man haft det bästa ( heltäckande rostfritt) en gång i livet så nöjer man sej inte med mindre i fortsättningen heller ;). Lycka till med att jaga tomatkärnor runt vaskkanten .... jag övade konsten att få dom och annat skräp in i diskhon på 2 varv runt kanten ;D. Irriterande till tusan.... Men, men alla ska få prova på dom nyaste moderniteter innan dom kommer till den slutsatsen själva ;). Kalla mej gammalmodig men rostfritt gör mest nytta i ett kök när den är i diskbänkform ;D
gaia
 
gaia skrev:
;D samma erfarenheter här fast diskhoar var standard stora,   montering - överlimat. Blöta fötter om bara lite vatten kom utanför den förhöjda diskhokanten och rann ner längst skåpsdörrar och in i strumporna >:(. Rev köket bara för att få en rostfri helltäckande diskbänk igen. Har man haft det bästa ( heltäckande rostfritt) en gång i livet så nöjer man sej inte med mindre i fortsättningen heller ;).  Lycka till med att jaga tomatkärnor runt vaskkanten .... jag övade konsten att få dom och annat skräp in i diskhon på 2 varv runt kanten ;D. Irriterande till tusan.... Men, men alla ska få prova på dom nyaste  moderniteter innan dom  kommer till den slutsatsen själva ;). Kalla mej gammalmodig men rostfritt gör mest nytta i ett kök när den är i diskbänkform ;D
gaia
Jag har exakt samma erfarenhet, rostfri diskbänk med två stora hoar är det som gäller.
 
2HOT4U skrev:
men laminat suger inte åt sig massa sk*t eller?
Suger åt sig gör det definitivt inte, men även laminat blir lite skitigt efterhand och får fläckar som inte går bort. Och det syns ju mycket mer på laminat. Nu har jag visserligen mest erfarenhet av vitt laminat från tråkiga kök i hyreslägenheter där folk kanske inte är som mest aktsamma.

Jag tror det kan vara riktigt snyggt med en vit bänkskiva, bara man är medveten om nackdelarna med det. Vi var själva på väg att välja vitt i form av en 12 mm kompaktlaminatskiva men valde bort det, dels pga smutsbeständigheten men även priset. En vanlig laminatskiva är ju i varje fall billigare att byta ut när den börjar se tråkig ut, och det tar ju förhoppningsvis många år innan dess.
 
Jag hade valt en svart granitskiva med en planlimmad Blanco Nova
Det ser riktigt snyggt ut tillsammans med vita luckor.
lätt att hålla rent och ingen kant vid vasken ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.