Kök
alacs: Snart dags att göra slutliga planeringen inför beställning - är det någon som har input? Vore jättetacksam!!! /alacs
Bullmamman: Vi letar en 90cm bred spis (elhäll, ej gas), bla för att få stor ugnsvolym men även för stilen. Tycker att Ilve är för dyra och tittar på några andra alternativ. Har tittat bla på SMEG (ca 19000kr), Ariston (11000kr) och Frigor (15000kr). SMEG känner jag till, men är det någon som vet något om de andra märkena? Har dessutom sett att bla Frigor är mycket billigare i Danmark, vet ni
jessica: Jag ska höra med en kompis som jobbar med kök på Ikea.Det är ju så att den som tillverkade en grej åt Ikea förra året kanske inte gör det i år då det hela tiden byts till den som kan göra det billigast."Förr" för ca 10-20 år sedan vill jag minnas att Marbodal gjorde stommarna.Vissa luckor tror jag då kom i från en fírma i Nybro. Om det sen är riktigt vet jag inte. Men det har
ankan35: Kan du inte köpa en begagnad mekanisk våg, har för mig att de klarade upp till 12 kg. Eller en badrumsvåg.
ga22: Epoq.se har ett! Har just ritat ett Ikea-kök och är imponerad av den låga kostnaden! Håller dessutom på att montera ett sådant hos kompis - och måste säga att jag är imponerad. Titta på lådor och annat - JAG är impad
ankan35: Vi har köpt allt genom Invita så därför vet vi inte riktigt var vitvarorna gick på, samma sak med täckskivan, det är de som har beställt den.
nimhed: Bandslip kan också vara lite farlig, speciellt om du kör med 60-papper. Det går undan då, så va försiktig. Känner du att du har tid för det borde du klara dig med en vanlig skakig slipmaskin. Köp inte en mus när du ska slipa stora plana ytor. Kör en maskin som klarar vanligt standarslippapper (utan karlborre och annan dynga, kostar multum)
msFalke: Jag hade samma problem i mitt kök, och hittade en kakellist i aluminium. Stod mellan valet av en platt list och en välvd, och det slutade med en platt list avsedd för golv egentligen. Mycket snyggt och diskret blir det! /Maria
Anv.namn: Hej, jag en fundering kring kakelplattor där varje platta ser ut som flera ihopsatta plattor. De jag vill ha har vit "fog". Och så till min fråga. Kan man såga i sär dessa redan "ihopfogade" plattor i fogen och få det att se snyggt ut?
jessicaodanne: Tyvärr så är det inte ett speciellt högt pris för en fläkt :(. Visst finns det fläktar för ett par tusenlappar, men många märkesfläktar börjar på runt 10tkr och kan sen kosta hur mkt som helst, lätt uppemot 30-40tkr. Så det är egentligen inget speciellt med den fläkten du hittat, det är bara så att fläktar är dyra. Vi tittade på en fläkt som visade sig va höj och sänkbar
carren: Köp ett putsmedel som är till för hällar på en vitvaruaffär. Då får du garanterat tillbaka glansen. Medel för hällar som man köper på typ ICA är inte alls lika bra, ytan blir mattare av dem. Vet inte vad som skiljer men det är väl något i putsmedlet som ger glans. Silikon som någon sa? Vim eller linande får väl bort matresterna men gör inte att ytan blir blank och snygg igen.
hempularen: Titta på Stala (www.stala.se) vi beställde måttbeställd hel diskbänk från dom (via Culimar). Deras prislista finns på Culimars hemsida. Tyckte det var bra pris. Det är dock inte i IKEA klass prismässigt.
Linska: Du kan ju välja en integrerad maskin med rostfri lucka som t ex: [bild] http://www.tretti.se/dm_43_rf_avh [bild] http://www.tretti.se/ld-2263thu
Mikael_S: Jag undrar preics samma sak. Förslaget med hylla fungerar inte för mig eftersom jag vill slippa se den fula saken. ;) Min bör få plats i ett IKEA-överskåp.
ParkaKungen: Inga problem. Jag antar att det är ett IKEAkök? Tycker jag känner igen det. Har precis själv skruvat ihop ett sådant. Fick såga bort 2st trärslå av det slaget som gått isönder för dig pga att jag annars inte fått ner vasken!! Sätt små vinkeljärn mot bänkskivan sen när den kommer på plats så ordnar det sig.
morsan: Finns en sådan tråd, men kanske utan priser ;) http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted3
grossa: vi valde stora gråa plattor mot vår fläkt... personligen tycker jag att det vart kanon... lika nöjd varje gång jag kommer in i köket... det känns alltid stilrent å vill jag piffa upp det köper jag några snygga ljuslyktor å ställer bredvid... :)
grossa: Det bästa är riktigt snygga plafonder som allmän belysning. Ger absolut bästa ljus .. ja förutom lysrör :) visst det funkar med spotlights skena men det brukar bli ganska mycket skuggor om man bara kör sånt i hela köket.. så ett par schysst plafonder å sen en snygg skena ovanför arbetsbänken skulle jag välja..... men det e jag det ;D finns lite att titta på... typ www.belid.se
Datorgumman: [citat] Likadana "fetfläckar" hamnar även på vreden - skillnaden är bara att på touchknapp syns dom bättre, och därmed kanske man torkar av oftare ;)
Skogsbananen: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=8898/15 finns bilder på min lösning. Jag har 330 i tak så jag har ganska mycket höjd att ta av... [bild]
rolv: Vill ha vitt slätt kök med vitt kakel och lång, tjock rostfri bänk med infälld häll. Egentligen är jag ute efter lite "japansk/skandinavisk" stil. Dvs kombination av vitt, sand, grått och svart. Hjälp mig med synpunkter på: * Infälld häll i rostfri bänk (för- nackdelar?) * Jag gillar i o f s avskalad stil, men är ändå lite orolig för allt det vita mot rostfria bänken. Blir det
Misse_o_Mojje: Vi trivs med vår från Siemens, men teleskoputdragen klarar inte pyrolys och finns därför inte som fast installation i dessa ugnar (finns alltså till konventionella ugnar). Vi har en lös teleskopanordning som måste tas ut när man rengör ugnen. Men OJ vad fin den är sedan, som ny!! /U
Harrieth: Har man ett grovkök med golvbrunn kan man ha ben. Då kan man spola med en vattenslang precis som man gör i ett restaurangkök. Är det i vanliga köket är det mer praktiskt att ha golvsockel.
ginnfilt: Är det någon som har en idé om vad vi ska göra med murstocken längs in till vänster? [bild] Jag vill bara sätta kakel på "långsidan" över bänken och inget på sidorna. Vad ska vi sätta på murstocken - både mot bänk och andra sidan av den, vid altandörren? Alternativ: täckskiva, måla, tapet, kakel?
tab: åsså en annan vinkel... (vilket meck det var att få in bilderna... pust)
snurran: Hej ! Vi letar efter en rostfri fläkt för montage i ett hörn! Förut hade IKEA en sådan, stor & maffig hörnfläkt, men nu verkar det som att den inte finns kvar. Vet Ni någon annan som har en ?