7 949 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Täckskiva på baksidan av skåpet
Bygg ihop skåpen som vanligt, med masonite eller hur det nu är gjort. Därefter sågar du till frisodorna/täcksidorna så de passar och skruvar dom uppe och nere i skåpens förstärkningar. Skruva från skåpets insida så slipper du fula synliga skruvskallar.
Tack för så snabbt svar!
Förutsatt att jag har förstått dig rätt.... Problemet är att det finns ingen som helst "förstärkningar" på Ikeas skåp. Det är bara en fyrkant, och masonit på hela bakstycket.....Det finns visseligen en metallvinkel med hål som används för att stabilisera skåpet mot väggen, kan man använda dem + små vinklar nertill också tro (vinklar fästa mot skåpets sidostycke)?
Förutsatt att jag har förstått dig rätt.... Problemet är att det finns ingen som helst "förstärkningar" på Ikeas skåp. Det är bara en fyrkant, och masonit på hela bakstycket.....Det finns visseligen en metallvinkel med hål som används för att stabilisera skåpet mot väggen, kan man använda dem + små vinklar nertill också tro (vinklar fästa mot skåpets sidostycke)?
Jag har monterat täcksidor på ikeaskåp som jag har i min köksö. Använde möbelvinklar som jag skruvade i skåpsidan och täcksidan inifrån. En skruv i spånskivestommen och en i täcksidan alltså.
De ser ut såhär:
http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=211333001
Finns på de flesta ställen som säljer skruv/beslag.
Köksön ser du lite av på:
http://www.datorkungen.se/boklok/slides/061001-2.html
Hade alltså täcksidor på både baksidan av skåpen och sen på sidan av ytterskåpen.
De ser ut såhär:
http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=211333001
Finns på de flesta ställen som säljer skruv/beslag.
Köksön ser du lite av på:
http://www.datorkungen.se/boklok/slides/061001-2.html
Hade alltså täcksidor på både baksidan av skåpen och sen på sidan av ytterskåpen.
Perfekt!
Beprövad billig lösning som bara kostar 15 kr!
Det blir en omväg via CO nu hem från jobbet.
Otroligt fint kök ni har, svart o vitt o rostfritt med mjuk belysning...jag blir så inspierad! Jag gillar tapeterna ni har också. Jag hade tänkt mera distinkt svart o vitt men jag tror jag ändrar mig nu när jag sett era bilder.
Beprövad billig lösning som bara kostar 15 kr!
Det blir en omväg via CO nu hem från jobbet.
Otroligt fint kök ni har, svart o vitt o rostfritt med mjuk belysning...jag blir så inspierad! Jag gillar tapeterna ni har också. Jag hade tänkt mera distinkt svart o vitt men jag tror jag ändrar mig nu när jag sett era bilder.
Klicka här för att svara