7 958 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Byta gips ovan diskbänk?
Hej?
Jag har precis försökt ta ner kaklet mellan diskbänk och väggskåp, men
gipset bakom följde med och nu är jag tvungen att byta det.
Min fråga är om det är ok att "bara" byta den remsa ca 500mm högt och
ca 3700mm brett mellan bänk och skåp som är trasigt? eller är jag tvungen att
riva hela väggen och sätta dit nya skivor.
Väggen bakom är reglad med 400cc liggande reglar om det har någon betydelse.
Vore väldigt tacksam för snabbt svar, då mitt kök just nu är helt ur funktion och
har min sambo som börjar bli lite orolig över när hon ska få tillbaka sitt kök ;D ;D
/Rkn
Väggen bakom är reglad med 400cc liggande reglar om det har någon betydelse.
Vore väldigt tacksam för snabbt svar, då mitt kök just nu är helt ur funktion och
har min sambo som börjar bli lite orolig över när hon ska få tillbaka sitt kök ;D ;D
/Rkn
Vad är det under? Enligt dagens rekommendationer skall man ha dubbla gipsskivor men du har kanske bara reglarna under?Rkn skrev:Hej?
r min sambo som börjar bli lite orolig över när hon ska få tillbaka sitt kök ;D ;D
/Rkn
Kan du få det snyggt med att bara ta bort det gipset och lägga i nytt gips bara där så borde det väl inte vara några problem. Kanske blir ljudisoleringen inte optimal.
I köket behöver man inte ha dubbla gips inte....
Det går säkerligen utmärkt att göra som ni tänkt.
Om gipsen är väldigt trasig kanske det är enklast att skära bort allt gips där kaklet ska sitta och lägga i en ny skiva mellan väggskåp och bänk. Om skivan är hyfsat ok men för ojämn för att kakla på kanske en renoveringsgips (6mm) är fullt tillräcklig. I det senare fallet behöver ni fundera på hur ni hanterar eventuella öppna ändar på kaklet, där det ju blir en höjdskillnad. Slutar kaklet mot en vägg eller skåpsida är ju inte detta ett problem.
Om ni får en gipsskarv, sätt gärna en målarremsa som ni spacklar in där (eller pappersremsa).
Det går säkerligen utmärkt att göra som ni tänkt.
Om gipsen är väldigt trasig kanske det är enklast att skära bort allt gips där kaklet ska sitta och lägga i en ny skiva mellan väggskåp och bänk. Om skivan är hyfsat ok men för ojämn för att kakla på kanske en renoveringsgips (6mm) är fullt tillräcklig. I det senare fallet behöver ni fundera på hur ni hanterar eventuella öppna ändar på kaklet, där det ju blir en höjdskillnad. Slutar kaklet mot en vägg eller skåpsida är ju inte detta ett problem.
Om ni får en gipsskarv, sätt gärna en målarremsa som ni spacklar in där (eller pappersremsa).
Hej!
Det är bara reglar under, inte dubbla gips (huset är ca 14år) jag vill bara
försäkra mig om att det är ok så att inte väggskåpen ramlar ner en dag
vilket de inte borde göra...
Eller att kaklingen spricker i fogar pga att det är skarvar under kaklet.
Eller hur gör ni alla andra som råkar ut för att gipset faktisk går sönder då man tar bort kakel? byter alla hela väggen och tvingas riva ner väggskåp, mm....
//Rkn
Det är bara reglar under, inte dubbla gips (huset är ca 14år) jag vill bara
försäkra mig om att det är ok så att inte väggskåpen ramlar ner en dag
Eller att kaklingen spricker i fogar pga att det är skarvar under kaklet.
Eller hur gör ni alla andra som råkar ut för att gipset faktisk går sönder då man tar bort kakel? byter alla hela väggen och tvingas riva ner väggskåp, mm....
//Rkn
Klicka här för att svara