Kök
Hickory: FIck det också i ett mail. Det kostar lite men det är då himla vackert...
Nallis: [citat] Tack Då blir det uttag i skåpen då tror jag för spottarna så är man av med några som ska döljas=)
Nallis: [citat] Tack så mycket MiHjo Har en kran hemma som ser ut nästan så, den tänkte vi satt i en hyreslägenhet en gång därför vi valde en billig. Gjorde aldrig det och tänkte att den kanske kunde användas här hemma. Men brorsan o rörmokaren tycker man ska köpa en för runt 2000 kr så man vet att dem är bra. Hur bra är Epoq blandare? Hittade en sådan rak som denna, för 800kr. Men då
¤ akila ¤: Blanda gärna olika material men INTE såna som är så lika varandra.
ginnfilt: Vi har beställt förljande enhet från Siemens. Tyvärr har den inte kommit än men förhoppningsvis kan vi hämta ut den nästa vecka. Om det är intressant så kan jag återkomma med bilder då, om du kan vänta så länge. Vi har inte sett den själva i verkligheten men den har rekommenderats från flera håll, både design och funktion. Siemens LI46630SD + Siemens LZ46050 (Greplist i
Linska: Personligen tycker jag att även mörkgrått-svart kakel blir i mörkaste laget..(men då är jag själv en extremt ljustörstande människa) En sak att tänka på är att mörka kulörer och material fullständigt äter ljus, så mycket ljus behövs. Visst har du stora fönster men under den mörka årstiden är ju även dessa svarta. Jag är helt enkelt lite fräck och föreslår ett ljusare
willsen: Som du säger så kan man titta in där för att få inspiration, sen kanske man kan snickra ihop något själv ;D.. och ta resultatet därefter..
ThomasN: Solution: 8-) Stängde av vattnet eftersom jag inte fick stopp på det i fredags kväll. Igår när jag satte igång det igen så var allt OK. Testade att ta vatten från vattendistributören och fick bara vatten precis när jag tryckte med glaset. Nu ett dygn senare så är även ismaskinen full... Av någon anledning behövde det alltså stå ett tag?
Vi-i-villa: Monica9: vi har gjort nästan exakt samma köksval som ni :) (Vi ska bygga ett Eksjöhus Lyckan) Jag är också velig våg, har funderat i samma banor som du, men det får bli mörkt kakel för vår del, har dock inte hittat det ultimata ännu.
Mannehund: Vi har kikat lite på glaskakel 10x10. Kollade Konradssons, kostade 4-5000kr/kvm :o Bauhaus i Göteborg har ett grått glaskakel 10x10 uppsatt i ett av badrummen..grymt snyggt :P ...1300kr/kvm om jag minns rätt. Tror att det fanns i lite olika färger och storlekar.
Tomas_G: Tack båda två för länkarna. Jag har nu beställt handtag på smarthem.se för 69:-/st istället för 95:-/st i butik.
johu: Jag använder bara linolja. Det skall väl fungera om man är ordentlig och gör det ofta.... Jonas
666kalle: Ståt-vitrinluckorna lackeras innan glaset monteras. Glaset sitter fast med "plast-lister" på baksidan. Lossa plastlisterna och du kan ta bort dina glas innan du lämnar dom för omlackering.
husloppan: Ska testa det. Fläckarna är bara av "naturlig" art, vanligt slitage. Det är väl nån slags folieyta, så inte så bra kvalitet som äkta trä. va bra ide att måla dom, ska kolla upp det.
KMH: Hej Vi ska ha en ugn till och jag är intresserad av en ugna som har ånga. I reklman låter de bra, men allt framställs bra i reklam. Finns det någon som har erfarenhet av de ugnarna? Är de bra? Finns det något som är dåligt med dem?
Tessok: Ett lite proffsigare utförande finns här http://www.marbodal.se/templates/Accessories____6331.aspx svarta är de förståss inte :-/
Skogsbananen: Jag har byggt ett helt kök på det sättet. Det gick hur bra som helst. Såga bort en bit längst bak. Tvinga fast biten och borra genom hålen så att du får hål för hyllbärarna. Fräs ett spår i bakkant för att fälla in masonitskivan Såga även av hyllorna och gör nya urtag för hyllbärarna såklart Lycka till!
j-enson: Hej, vi har hittat kakel på Kakelservice som vi ska använda i vårt kök. De har storlek 10x10 och har ojämn yta samt lite ojämn glasyr. vi hoppas att dessa kommer att passa i vårt kök. Kanske något för dig? Vi gav ungefär 1500:- med allt för 2,6 m². Ska se om jag får med någon bild!
Zneckan: Vi har en väldigt begränsad budget för vår köksrenovering. Nu funderar vi på vilken fläkt vi ska ha. Köpte först en begagnad vit frihängande med dubbla motorer, men nu har jag ändrat ritningen och vill ha en inbyggd fläkt, ev. utdragbar. Vilken ska vi köpa! Mest fläkt för pengarna? Hur stor/liten kapacitet kan man klara sig med? Hoppas ni kan hjälpa mig!! Mvh Hanna
hammarband: Det beror lite på hur det kommer att se ut. Om det är en hel vägg som kaklas skulle jag vilja påstå att du bör kakla först och sätta fläkten sen, eftersom det kanske finns en chans att kaklet kommer att överleva fläkten så att säga - nå är det bra att ha gjort detta så att väggen blir enhetlig. Byter du fläkt är det ju dumt om det inte finns kakel där det saknas fläkt :) Om
Medoxa: Prova t ex: http://www.theofils.se/ eller http://www.beslagsboden.se/se/sortiment/sortimentstartframes.html
Linska: Personligen skulle jag antigen välja ett matt 10x10 gräddvitt kakel eller ett blankt vitt gammaldags fasat 10x20 kakel.
kaifas: Vi valde att ha två skarvar eftersom glasdelen ovanför hällen och bakom fläkten skall vara härdat. Sedan blir det en snutt till vänster om den härdade och en längre del till höger = tre delar.
GustavW: Ronneby Bruk har en med 36 cm diameter. Det borde väl räcka. http://www.ronnebybruk.com/rb/pdf/kat_gjut.pdf Kolla artnr 113610, sida 3, serie Maestro.