Kök
Martin_Blomberg: Jag köpte den fix och färdig på IKEA. Frågan om vem som kan göra sånt har varit uppe förut, kommer jag ihåg rätt så var rekommendationen att i Gula sidorna leta efter lokala snickerifirmor. Annars har GDS en artikel om hur man gör det själv: http://www.gds.se/Crosslink.jsp?d=268&a=3408 (betalartikel, kräver att man prenumerar på GDS)
miis: Du kan prova.... -HongKong trading på kungsgatan som någon redan nämnt eller -Omi foods, Olofsgatan (10meter in från Olof palmes gata) -???, ligger på hörnet Olof Palmes gata, Holländargatan -en halvunderjordisk affär på ringvägen vid skanstull (massa annat kul också) Jag gillar Omi, personalen är glada och trevliga (jag köpte min här).
helsod: Kvik har färdigkapade längder å dessa priser: 296 mm 32:- 396 mm 39:- 496 mm 47:- 596 mm 56:- 796 mm 72:- 1196 mm 105:- Men har inte mätt exakt hur breda Ikeas luckor är ännu... Så smarhem är ju ett alternativ om inte dessa skulle passa på längden, men annars är det ju skönare å ha färdigkapade.
Hejduk..tig: Kanske finner du inspiration i Centros katalog http://www.eyemag.se/core/main.php?&SITEID=2d83d&PROJECTNR=1674&
jon_h: Inte en chans. Det går inte. Spån kan fungera, men OSB rör sig alldeles för mycket.
Tessok: Är det en ättiklukt? Isåfall är det inte konstruktionslim utan silicon Polymerbaserat konstruktionslim är luktfri
andersmc: Du får dra vatten och avlopp själv.
Pius: Martin: Verkligen snyggt kök, utan att bli vare sig löjligt modernt eller överarbetat :-) Uttagen smälter bra in i kaklen.
CarlSthlm: Håller med om skarven vid hällen. Be dem göra en "gaffel" så Du har ena skivan med helt rak kant. Det blev helbra hos oss.
fresve: Kommer det inte bli konstigt att få stavarnas kortsida ut mot kanten? Jag kan tänka mig att det är mycket känsligt för att få flisor. Stämmer det så är det ju bara alternativ 3, eller alternativet att inte alls få stavarna åt samma håll i skarven som gäller. Eftersom du skall ha mer bänkskiva på andra sidan spisen går väl alternativ 1 bort, för jag anar att på de skivor du
fialottabus: jag håller med wahcar,Ni har ett rum som är som gjort för en rejäl köksö med både spis och en liten sköljho bredvid. Diskbänk med diskmaskin kan man såklart ha kvar vid fönstret. Frys/kyl där spisen är idag och JA det går att dra fläktröret (nästan) horisontellt, åtminstone har de gjort detta i vårt hus. Man måste ha en extra renslucka efter den 90gradiga kröken bara. Ni
Butcher: Eller så har de gjort prishöjningar inför sin kampanj... Fick offerten idag från dem, där stod typ pga att du köper kök för över 90' så får du 30' å handla vitvaror för. Hur som helst så kommer det inte att bli Noblessa pga de har skitluckor. Vi ska ha släta i högblankt å då finns det bara folie... tack å hej.
helsod: Fin lösning med bardisken och vitrinskåpen... vi har funderat på något liknande i vårat kök.
Swetrot: "Problemet" är att du får vad du betalar för. Ett okänt märke som det kan bli problem att hitta reservdelar till efter några år. Energiförbrukning, diskeffekt och torkeffekt är alla sämre än A, vilket de flesta kända märkens lågprismaskiner klarar av. Det leder till högre användningskostnader i det långa loppet. Jag skulle hellre råda dig till att leta reda på något känt
myrstack: Det måste finnas något högre fläktskåp än 57 cm om du ska köra 90 cm höga överskåp, har själv 70 cm höga överskåp från IKEA som jag skruvade ihop förra veckan och till dessa passar 57 cm fläktskåpet perfekt så att en spiskåpa med volymdel kommer i jämnhöjd med underkanten på de andra skåpen. Har en från franke som är 13cm hög vilket ger perfekt kant i kant
hempularen: Det är tänkbart att de akuta riskerna blir små med den monteringen. Men det är ganska säkert inte OK elsäkerhetsmässigt. Då måste man även väga in vad som kan hända om ni eller framtida ägare ex, tillfälligt monterar ner armaturen. Sladden som någon kan koppla loss från er armatur, koppla in på högersidan på en annan armatur (som redan matas från vänster), man får 2
krillek: Jag tycker att Philips Café Gourmet gör det bästa kaffet. Jag gillar principen att den värmer upp allt vatten innan det släpps ner i filtret...
josefinm: Hej, Ar det nagon som har lust att dela med sig bilder pa era kok, speciellt pa koksflakten om ni har ryggastak i storstugan? Vi sk bygga snart men ar ej sakra pa om vi ska satta spishallen och flakten vid vaggen eller over kokson. Skulle vara skoj att se hur ni lost det.
duell: Lite sent svar kanske, men vi har en laminatskiva från Hornbach som tål ca 250 grader. Vi ställer plåtar direkt från ugnen och kastruller direkt från spisen på den och den ser efter ca två år fortfarande ny ut. Kostar 219:-/lpm exkl sågning.
Doctah: Vi får se vad det blir, vitvaror är ju bara en del av alla de punkter att gå igenom vid planering av köksrenovering. Är på planlösningsstadiet, sedan får man använda denna till de olika intressanta tillverkarna och sedan lägga in vitvarorna i denna plan. Det går ju inte att förneka att tex Siemens har grymt snygga vitvaror.. Just nu lutar det åt IKEA Abstrakt Vit högblank, Siemens
jockeplopp: En plexiglasskiva sågad rakt eller i någon "rolig" form?
Anna_Robban: Är ena dörren felvänd på kyl/frys? Saknar fläkt och sen skulle jag tycka att det va snyggare med integrerande vitvaror
Anna_Robban: http://forum.byggahus.se/koek/64346-ett-koek-fran-epoq-tar-form-foere-efter-samt-byggbilder-2.html
Majkel: Tack för tipset, kanske slår till på det skyddet. Köpte häll+ugn hos Sallén i Uppsala och fick ett bra paketpris på utrustningen. Hällskydd ingick dock inte i paketet så det skulle jag få komplettera med separat (dock ej via Sallén då de ej tillhandahöll Electrolux/Husqvarnas hällskydd i plast av någon anledning).
andersmc: Produkten ifråga heter fortfarande allbänk. Den kanske används som tvättbänk, men trådskaparen frågade vad den hette, inte vad den användes till. Kolla här http://www.ifo.se/?id=129&prodID=17478 om om ni inte tror mig...
Martin_Blomberg: [citat] Surfa in på http://www.fargriket.se/shop/fulldekl.asp?id=240 där ser du i klarttext vad de olika oljorna och vaxerna innehåller. Mejla/ring killen som driver företaget så kan han berätta vilken olja/vax som passar för en köksbänk där livsmedel kommer att finnas. Jag har köpt mina oljor och vaxer därifrån och blev impad av hur noggrann han var med att förklara innehållet i
plg7004: Upptäckte i somras, på vårt ett år gamla hus byggt på totalentreprenad, att det bildas kondens på gavlarna mellan kyl och frys i köket. Beroende på luftfuktigheten varierar storleken på ytan som kondenseras, men det är minst stort som ett A4 papper. Skåpen står intill varandra med cirka 5mm mellanrum, som tur är på droppskydd. Bruksanvisningen föreskriver 20mm till närmaste