Hej!
Har nyligen köpt min första lägenhet (renoveringsobjekt) och registrerade mig samtidigt här på byggahus för att hitta lite ideér om framför allt köket som är mitt första projekt, har fått mycket inspiration och tips och börjar nu närma mig ett beslut.
Detta är den idén som just nu känns mest aktuell (har dock ändrat mig väldans massa gånger innan): massiva ekluckor, svarta vitvaror, vitt kakel, svart bänkskiva, svart klinkergolv, väl planerade spotlights i taket då det blir ett ganska mörkt kök vilket jag ska kompensera så gott det går med belysning. Tyvärr är köket ganska litet, 508 x 230 och det kommer bli ett parallellkök. Kommer detta att bli fint tro?
Då jag inte har sett något kök som ser ut såhär skulle jag uppskatta lite tankar om min idé och gärna liknande alternativa förslag. Bifogar även en bild på hur planlösningen i köket är tänkt att se ut.. edit: Tips till andra planlösningar har jag inte heller något emot, hade helst fått in någon slags bardiskvariant i köket men det känns som ett omöjligt projekt med så lite yta, eller?
Har nyligen köpt min första lägenhet (renoveringsobjekt) och registrerade mig samtidigt här på byggahus för att hitta lite ideér om framför allt köket som är mitt första projekt, har fått mycket inspiration och tips och börjar nu närma mig ett beslut.
Detta är den idén som just nu känns mest aktuell (har dock ändrat mig väldans massa gånger innan): massiva ekluckor, svarta vitvaror, vitt kakel, svart bänkskiva, svart klinkergolv, väl planerade spotlights i taket då det blir ett ganska mörkt kök vilket jag ska kompensera så gott det går med belysning. Tyvärr är köket ganska litet, 508 x 230 och det kommer bli ett parallellkök. Kommer detta att bli fint tro?
Då jag inte har sett något kök som ser ut såhär skulle jag uppskatta lite tankar om min idé och gärna liknande alternativa förslag. Bifogar även en bild på hur planlösningen i köket är tänkt att se ut.. edit: Tips till andra planlösningar har jag inte heller något emot, hade helst fått in någon slags bardiskvariant i köket men det känns som ett omöjligt projekt med så lite yta, eller?
En snabb reflektion bara: Personligen så tycker jag inte att det är så snyggt att klämma in en vägghängd fläktlåpa mellan två väggskåp. Den kommer liksom inte till sin rätt. Sätt dit ett till skåp istället där du monterar in en fläkt, alternativt skippa skåpen vid sidan om fläkten.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kanske du kan tänka på att flytta runt på högskåpen? Som det står nu verkar det vara det första man ser när man kommer in. Det kan se lite massivt ut i ett lite kök
helt rätt, nåt måste jag göra åt det, dörren sitter ju lite dumt till där, och dörren går inte flytta mer till mitten heller, har även provat en annan lösning där jag bara har kyl/frys på den sidan och en lång L formad bänk, ungefär såhär: (det röda strecket jag målar dit illustrerar att en bänkskiva skall gå ut och man kan sitta där och äta osv som en bardisk), problemet är att jag inte får in nåt matbord....
Har du 2 dörrar? Ska du ha diskmaskin? Jag såg att du även flyttade diskhoen en bit, kan du det?
Jag håller på att göra om ditt kök, men tyvärr måste jag hämta min tjj nu(personalfest) Men jag försökar ladda upp en bild imorgon.
Mvh
Kent
Mvh
Kent
Jag tänke om du kan välja fritt vilken dörr du vill använda?
Dörrarna har jag tänkt haka av, dvs inga dörrar alls..... det var inte alls dum idé dedär med häll o fläkt på andra sidan , måste tilllägga att på den sidan med hällen, där bänkskivan slutar går det ut en betongpelare ca 30cm så vet inte om det blir konstigt eller ej, det är därför jag haft kylen direkt där innan....
Oh, jag måste säga också att jag har i princip bestämt mig för en side-by-side kyl/frys (den svarta senaste från lg), kan dock ändra mig om jag måste spara plats någonstans.
Oh, jag måste säga också att jag har i princip bestämt mig för en side-by-side kyl/frys (den svarta senaste från lg), kan dock ändra mig om jag måste spara plats någonstans.
Anledningen till att jag frågade om dörrar var att om man kunde ha bara en ingågng. Då kunde man ju gå in vid matplatsen istället? Det krävar givetvis, att man gör en vägg där var dörren var. Om man kan detta, kan man ju göra ett helt annat kök.
Betonpelaren tror jag inte stör så mycket(om den inte är ful) Evt. kan man ju välja att bygga in den i bänkskåp/skivan. Det kräver lite arbete dock.
Betonpelaren tror jag inte stör så mycket(om den inte är ful) Evt. kan man ju välja att bygga in den i bänkskåp/skivan. Det kräver lite arbete dock.
grejjen är att från kortsidan där dörren är till slutet av betongpelaren är det exakt 80cm, dvs, jag kan ändå inte ha nånting innan den slutar för då blir det trångt att ens komma in i köket den vägen, jag är inte heller beredd att sätta en vägg vid den ingången, då håller jag mig hellre till någon av dom befintliga lösningarna, tycker egentligen ingen av dom känns jätteklockren, gillar den varianten med bardisk mest men som sagt, skulle nog sakna en ordentlig matplats då.... tyvärr finns det väl inte många fler sätt att lösa det på, vill ju samtidigt ha kvar lite bänkyta....
Det verkar vara ett ganska smalt kök. Du har inte funderat på att försöka skippa högskåp/väggskåp på ena sidan för att öka volymen i rummet?
Sen kanske du kan vända på "L:et" så att du utnyttjar kortsidan bredvid dörren (om du förstår vad jag menar...)?
Sen kanske du kan vända på "L:et" så att du utnyttjar kortsidan bredvid dörren (om du förstår vad jag menar...)?


