God kväll!

Imorse gick vi upp tidigt för att få våra massiva ek bänkskivor klara. Vi började med att betsa dessa då vi ville ha en väldigt mörk ton. Resultatet var fantastiskt! Vi väntade i 10 timmar och tänkte att nu ska det oljas ett lager. (kändes safe då det stod 3 timmar på burken). Vi började i hörnet, såg bra ut med ju längre bort vi kom märkte vi att betsen börjad försvinna? Nu står vi här, tittar på dessa fläckar och undrar vad som gick snett? Hur kan betsen helt enkelt bara försvinna på vissa ställen? Någon som har någon idé?

Frågan är nu hur vi bäst går tillväga för att fixa detta?

tacksam för svar

/Jonas
 
Kan det ha varit fettfläckar på skivan när ni betsade? Isf sög inte skivan upp betsen utan den la sig som en hinna. Ni kan ju testa att slipa på fläckarna och börja om med bets och olja. Det finns dock en risk att ni får ringar på skivan där den nya betsen överlappat den gamla. Om så är fallet är det nog bäst att börja om från början med att slipa hela skivan...
 
Tackar för svaret!

Jag tyckte jag var väldigt petig när jag slipade och tvättade av skivan. Tycker det låter mystiskt då skivan från början var obehandlad. Nåväl. Gör om gör rätt.

Kan jag använda ett grovare sandpapper för att få bort de mesta och senare använda ett finar papper? kanske 80/120 först sen 180?

mvh

/J
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.