5 321 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Diskmaskin och träbänkskiva
Det börjar bli dags att beställa diskbänk (hel 140 cm)) och bänkskiva. Mitt problem är att om det skall vara PRAKTISKT så blir diskbänken i mitten, en längre ekskiva till vänster och en 60 cm kort bänkskiva till höger. Om det skall vara SNYGGT så blir det hel ekbänkskiva ca 2 m och sedan hel diskbänk höger fram till väggen. Den snygga lösningen innebär att ekbänkskivan kommer ovanför diskmaskin. Hur funkar det med varma ångor o.s.v. från diskmaskinen ?
Det skall följa med en folie som skall klistras under träskivan som skydd för värmen o fukten
Det finns ändå en risk med just trä och den heta ångan
olja undersidan av träbänken ordentligt,det kan också vara förebyggande
Träskivan kan med tiden bli lite grå framtill av ångorna
Lite pyssel blir det nog om skivan skall se fräsch ut en längre tid
Det finns ändå en risk med just trä och den heta ångan
olja undersidan av träbänken ordentligt,det kan också vara förebyggande
Träskivan kan med tiden bli lite grå framtill av ångorna
Lite pyssel blir det nog om skivan skall se fräsch ut en längre tid
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Ånga från diskmaskin är ett problem vad du än väljer för skiva för även luckorna runt omkring tar stryk av ångan. Det vi gör är att helt enkelt försöka låta bli att öppna diskmaskinen innan den svalnat. Kändes ursvårt i början men nu har alla lärt sig och det funkar faktiskt! Och då borde inte bänkskiva i trä vara något problem (men glöm inte folien som skyddar extra).
/FlitigaLisa
/FlitigaLisa
Jag har haft 4 cm massiv ekskiva och diskmaskin i ca 1,5 år nu.
Som Tessok säger: Olja in träskivan på båda sidorna ett antal gånger. Inte bara pga ångor men för att träet inte skall börja bukta sig.
Precis som Flitiga Lisa väntar jag med att öppna diskmaskinen. Om jag måste öppna på en gång så passar jag på att dra alla lådorna från diskmaskinen, detta så att vattenångorna går rakt upp i luften istället för att bli koncentrerade till just mellan öppningen diskmaskinsfron/bänkskiva.
Folie under bänkskivan måste du ha (följde med min diskmaskin).
Jag har förutom att olja in träskivan med kinesisk Tung Tree Oil även vaxat den. Inga märken efter diskmaskinsångor än så långe.
Som Tessok säger: Olja in träskivan på båda sidorna ett antal gånger. Inte bara pga ångor men för att träet inte skall börja bukta sig.
Precis som Flitiga Lisa väntar jag med att öppna diskmaskinen. Om jag måste öppna på en gång så passar jag på att dra alla lådorna från diskmaskinen, detta så att vattenångorna går rakt upp i luften istället för att bli koncentrerade till just mellan öppningen diskmaskinsfron/bänkskiva.
Folie under bänkskivan måste du ha (följde med min diskmaskin).
Jag har förutom att olja in träskivan med kinesisk Tung Tree Oil även vaxat den. Inga märken efter diskmaskinsångor än så långe.
Diskmaskinen har jag aldrig sett att det blivit märken efter, men en kaffebryggare som efterr tio år som ståt under överskåpen hade färgat de från början vita till gulbruna.
Klicka här för att svara