6 148 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Vad ska jag ha utanpå lerkliningen?!
Hej!
Jag håller på att rusta upp ett gammalt kök i våran timmerstuga från 1700-1800 tal! Innerväggarna är timmer med lerklining! Tidigare satt det spånskivor direkt utanpå lerkliningen som man tapetserat på, och halva vägen var täkt av panel som satt direkt på lerkliningen.
Jag undrar nu om ni har några bra tips på vad som ska upp på väggarna?! Jag har förstått, och min tanke är, att behålla lerkliningen. Men ska jag skapa nån luftspallt mellan klining och ev. skivor? Är det bara att sätta upp skivor direkt på kliningen? Ska jag använda gips eller spånskivor?
Hoppas på goda råd!
Jag håller på att rusta upp ett gammalt kök i våran timmerstuga från 1700-1800 tal! Innerväggarna är timmer med lerklining! Tidigare satt det spånskivor direkt utanpå lerkliningen som man tapetserat på, och halva vägen var täkt av panel som satt direkt på lerkliningen.
Jag undrar nu om ni har några bra tips på vad som ska upp på väggarna?! Jag har förstått, och min tanke är, att behålla lerkliningen. Men ska jag skapa nån luftspallt mellan klining och ev. skivor? Är det bara att sätta upp skivor direkt på kliningen? Ska jag använda gips eller spånskivor?
Hoppas på goda råd!
Det kan vara en ide att fundera på. Problemet är väl mest att det verkar ganska komplicerat och tiskrävande, kanske inte dyrt men svårt att göra?! Av vad jag har läst mig till!
Men annars borde det väl gå bra att sätta upp skivor, kanske blir lite plattare och tråkigare än lerklining, men det får väl bli en avvägning!
Nån som har erafernhet av liknande jobb? Kanske till och med lite bilder?
Men annars borde det väl gå bra att sätta upp skivor, kanske blir lite plattare och tråkigare än lerklining, men det får väl bli en avvägning!
Nån som har erafernhet av liknande jobb? Kanske till och med lite bilder?
Jag hade behållt lerkliningen "naken" och sedan målat den. Det är snyggt.
Har själv allt för liten erfarenhet av lerklining. Har just lärt mig putsa och det är skoj!
Pappa jobbade med leran på utsidan huset och han sa att det var mer lättjobbat än bruk. Så när det kommer till inomhusrenoveringen planerar jag att plocka bort tretexen och lerklina istället. Anar att det är vad som finns under skivorna, nämligen. Gammal lera går att återanvända. Bara att blöta i vatten och röra ordentligt. Om du kan få tag på gammalt torkat lertegel går den bra att använda också. Då blir det billigt, dessutom. 
Har själv allt för liten erfarenhet av lerklining. Har just lärt mig putsa och det är skoj!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Konstruktion för hängning av spegel utanpå bröstpanel
Byggmaterial & Byggteknik -
Hej!Jag skall renovera mitt badrum,badkarsblandaren är från 80 talet.Tog måttet cc40mm,utanpåliggande rör.Vilken blandraren skall jag ha.🤔
Badrum -
Övergång från infälld dosa till utanpåliggande dosa och perilexuttag till induktionshäll
El