Jag är helt ny här på forumet och har inte läst igenom gamla trådar, så jag hoppas att jag inte upprepar för mycket.

Jag ska dra igång en köksrenovering efter årskiftet och håller som bäst på att planera. Det jag vill ha tips på är hur pass glest jag kan placera spottar som bänkbelysning. Blir arbetsytorna inte tillfredställande upplysta med 10W med 80 cm mellanrum? Är rädd för att det bara ska bli "mysbelysning".

Tacksam för tips.

//Johan
 
Jag vet inte vad som är "rätt" men vi kommer ha en spott per 45 cm ungefär i vårt kök ritat av HTH.

/Anette
 
Det beror ju lite på vad ni har för bänkskiva också, men jag tror att det är för lite belysning.

Vi har 7st 10 wattare på 3 meter bänk. Det är tillräckligt men inte överdrivet.
 
Vi har 6 st 50wattare på ca 7 meter.. Dock i taket (Har inga överskåp).. Det lyser på bra..
 
En 10W per 40 cm är rekommenderat. Är du tveksam sätt dem på två kretsar så kan du välja att tända en per 40cm och en per 80cm. Både mysbelysning och hardcore i samma system.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.