Hej,

Ska renovera ett kök från början, hade tänkt mig Kvik Mano högglans. Tycker det känns ganska så brutalt med en stor köksfläkt så min tanke var att denna skall vara i ett köksskåp istället. På bilden lyckades jag inte inte få in hällen men den skall vara precis till höger från ingången. Hade tänkt mig kyl/frys till vänster om ingången samt ett till högskåp med ugn i bra arbetshöjd brevid.

Eller behövs det mer arbets yta? Dvs flytta ugnen till ett underskåp och ha en arbetsbänk brevid kyl/frys? Tycker jag har ganska mycket bänk redan.

Tar gärna emot tips på vad man ska ha i övrigt, tex på väggen bakom bänken. Tänkte mig svart liggande oregelbundet kakel. Men finns ju många möjligheter.

• kök2.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök3.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Jag tycker det ser bra ut! När det inte är så brett kök tycker jag man klarar sig att bara ha avställningsyta på en sida, men det är väl en smaksak. Många skriker rätt ut över det men... Du har ine funderat på att ha överskåp hela vägen upp till taket?

Jo jag skulle absolut vilja ha skåpen till taket, dels för att slippa städa ovanpå skåpen. Jag vet inte hur man får till det i Kviks planeringspgrogram bara!

Idag är det skåp hela vägen upp, ett gammal 20-talskök men som tyvär har byggts sönder på 60-talet så har valt att ta bort det.

Jag tycker också det ser bra ut, med reservation för hällens placering. Om man tolkar "precis till höger från ingången" som att hällen ska vara i det första skåpet så är det inte helt ultimat. Man vill gärna ha avställningsyta på båda sidor om hällen, så jag skulle satt den i skåp nr 2.

Jag skulle ha kört på de väggskåp du ritat in. Hela Mano-serien bygger på likformighet och de lägre väggskåpet harmonierar bättre med bänkskåpen imo.

Vad blir det för bänkskiva? Svart kompaktlaminat? Det ser även ut som om du ritat in den där svarta "slasken" Kvik har i sitt sortiment. Ser ut att bli grymt snyggt.

Det är sant angående hällen, den bör vara in bit in så man får plats. Eventuellt kanske ett bredare skåp och större häll. Jag får fundera lite.

Jag hade tänkt svart tunn kompaktlaminat. Jag såg att någon annan hade en färdiggjuten laminatskiva där diskhon var gjuten i samma skiva. Vet inte om kvik har detta men annars får jag ta deras vask.

Hm hur ska man göra med utrymmet ovanför skåpen. Det blir så tråkigt. Fast å andrasidan kanske skåp upp till taket gör att köket känns högt och litet.

A
Du kan ju sätta ett 120 skåp och centrera hällen då får du lite yta mot väggen men förlorar inte så mkt bänkyta mot diskhon. Fast då blir det ju knas med överskåpen dvs fläkten.
Tycker iaf att du sak ha skåp ända upp. Fördelen med Kvik är väl att dom har så många olika skåphöjder att välja på.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.