7 867 läst ·
13 svar
8k läst
13 svar
Rostfri plåt istället för kakel mellan under och överskåp
Vi håller på och ritar vårt kök och har fått den befängda ideen att ha en rostfri plåt mellan under och överskåp istället för kakel. Är det någon som har erfarenhet av att ha så och ev tillochmed en liten blid som vi kan få se.
Klassisk lösning! vi hade så i det köket vi rev från 1938.
Men tänk på att skvätt och kladd syns väldigt bra på rostfritt. Jag har haft ett rostfritt kylskåp och tänker inte göra om det misstaget. Det var alltid kladdigt. Vill ni ha rostfri känsla ovanför bänken så kanske de här nya metallmosaikerna kan vara en lösning också? Eftersom det är små bitar där så tror jag inte att smutsen syns lika mycket, men man får den rostfria känslan i alla fall.
Men tänk på att skvätt och kladd syns väldigt bra på rostfritt. Jag har haft ett rostfritt kylskåp och tänker inte göra om det misstaget. Det var alltid kladdigt. Vill ni ha rostfri känsla ovanför bänken så kanske de här nya metallmosaikerna kan vara en lösning också? Eftersom det är små bitar där så tror jag inte att smutsen syns lika mycket, men man får den rostfria känslan i alla fall.
Det finns ju färdiga lösningar med plåt som går upp från diskbänken.
Kolla denna:
www.stala.com
Förutsätter att ni vill ha en rostfri diskbänk förstås. Men det är en bra sida där du får pris direkt.
Kolla denna:
www.stala.com
Förutsätter att ni vill ha en rostfri diskbänk förstås. Men det är en bra sida där du får pris direkt.
Vi kommer ha spots under överluckorna och i taket, dessutom är köket kombinerat med vardagsrum (där vi har tre franska balkongdörrar) så jag hoppas att det ska räcka med ljus.Hemmakatten skrev:
Det finns laminat med rostfri struktur, dessutom med lite olika mönster på. Det kan ju vara en tanke att sätta det på en skiva som man sedan fäster på väggen.
http://www.lgcoll.se/LitiumInformat...944&IncPage2=39&Destination2=14&Destination=8
http://www.lgcoll.se/LitiumInformat...944&IncPage2=39&Destination2=14&Destination=8
Tack fresve! Jag tror ändå att vi är ute efter en mer matt och slät variant som matchar vitvarorna. Vi vill dessutom få ner det blanka som luckorna kommer ge.
Köket i övrigt är högblankt svart med en så vit/ljus granitskiva. Detta kanske ändrar era ideer något.
Köket i övrigt är högblankt svart med en så vit/ljus granitskiva. Detta kanske ändrar era ideer något.
Jag var på Ikea igår. Där hade dom satt upp rostfritt i stället för kakel på ett par av utställningsköken. Visst ser det läckert ut. Men man får tycka om att putsa. Fingeravtrycken drar ner det fina intrycket avsevärt.
Vi har beställt rostfritt ca 25 cm högt som vi ska ha på det sätt du beskriver. Kan skicka bilder när det är uppsatt. Fingeravtryck ska väl inte vara ett problem på väggen bakom diskbänken. Där pillar man väl inte? Inte ens barn. Dessutom kan man vaxa plåten så att det inte blir så mycket avtryck.
Klicka här för att svara