Kök
zno: Håller med Anna_Robban om att det blir lite för liten yta mellan spis och diskho. Förslaget med ett 60-skåp för diskho skulle även medföra att du kunde placera diskmaskinen mitt i kökssektionen, vilket är att föredra vid urplockning.
AndersS: Körde du enbart med den tätningslist som följde med eller kompletterade du med en siliconsträng undertill längst ut mot kanten? Tycker att den medföljande listen känns för liten och tunn.
zno: [citat] Kommer inte ihåg beteckingen, men det är en Bosch slimline fläkt monterad i just ett IKEA-skåp.
matte-z: [citat] Mellan diskbänk och bardisk är det 92 cm, bardisk till vägg 66 cm(räknat på den övre skiva på baren). Känns ganska bra tycker jag, problemet med Kvik kök och denna typ av lösning är att man måste ha ganska höga stolar att sitta på om man ska äta där. Har precis höjt ett par Ikea stolar från 75 cm till 90 cm, blev kanske lite högt. Tror att en sitthöjd på 86 cm kan
yens: Fördelen är ju att det blir en vinkel mellan vardagsrumsdel och "huvuddelen" av köket. Jag gillar öppna lösningar, men har ändå någon form av "regel" som jag försöker följa, att man inte ska se spisen från soffan... Annars tycker jag att öppna sällskapsytor är väldigt trevligt.
Barea: Jag tycker att det låter konstigt. Vi var i kontakt med Vedum i Malmö när vi ville komplettera vårt 50-talskök med deras 50-talsserie Jenny. Vi skulle alltså behålla den gamla arbetsbänken men köpa nya väggskåp i samma stil. Det gick alldeles utmärkt och det är ju ett "halvt kök". Nu genomförde vi aldrig affären eftersom vi ska bygga ett helt nytt kök är det tänkt. Gå på dem
Skogsbananen: Jag TROR att det sjall vara en rostfri slang. Jag sökte massa på det när jag installerade min gasspis och hittade lite regler och bestämmelser i nån pdf. Skrev en tråd om det som borde gå att hitta under "Fjärrvärme och gas".
CarlSthlm: Ingen minns en fegis! ;-) Klart Du skall köra. Det är bara att riva ned om det blir dåligt.
CarlSthlm: Hej och tack för svar. Det syns bara i ett visst ljus och är förmodligen helt omöjligt att få med på bild. Har läst på lite på leverantörens hemsida och det verkar som att jag skall ge thinner med potatismjöl en chans. Sen är det tydligen så att man skall behandla den med grön såpa när den är ny. Tänk om man läste instruktionsböcker i alla fall ibland. Min lärkonto genom
Rosanna.Daniel: Vi skall i början på oktober åka till HTH och rita kök. Får jag fråga vilket myresjöhus det är ni bygger?
Luvied: it-snubben: ditt kök blev jättesnyggt, men du har helt klart mkt bredare fogar än vad jag hade på mina plattor, då funkar det nog bättre. jon_h: Min snickare kommenterade kaklet med "ja, om du vill ha terracottafärgad fog är det ju inga problem", dvs han trodde inte heller att det skulle gå att få fogmassa att fastna i de färdigskurna "skårorna". Så du har nog inte helt fel ändå.
anemon66: Jättefint blev köket:-) Sånna luckor vill jag ha.... mkt hemtrevligt!
JPL: Kviks ben skruvas fast med 4 skruvar. Har gjort det på flera Kvik kök.
perstr: Vi valde en Blanko infälld diskho i en kompaktlaminatskiva. Ursnyggt och kan rekomenderas. Vi valde att sänka fönstret så att "bänken" blir en kombinerad fösnstersmyg. Det ger oss en 80cm djup bänkskiva och ett enormt utrymme att ställa saker på.
anemon66: Tack för tips o råd. vi har bestämt oss för kolfilter iom att det blir mkt mindre jobb då... jag hör av mig när det är installerat o säger om jag blev nöjd el inte..
anemon66: http://www.lijo.se/page33487.html Här har du billiga kök som dessutom är ihopsatta. dock inte hörnskåp för dom går inte in genom dörren.
skropp: Nu är det gjort! Lånade en vinkelslip och köpte en kapskiva för kakel och det funkade utmärkt. Blev ett finare snitt än jag hade förväntat mig, så om någon har liknande problem så kan jag absolut rekommendera denna metod.
albinson: Kolla med Alstermo glas, 0481-61410. Fick pris på härdat glas för 400 /kvm.
halloy: Tack för era svar! Vi ska ha en stor ho; 40x50 eller 55 cm. Jag hade inte en tanke på detta med elen och ip-klass. Kanske vi skippar handdusch/utdragbar dusch, vi har ju små barn som gillar vattenlekar...
KurreBurre: Vi ska hämta vårt idag som vi har beställt på Silvan, kostade drygt 700kr/kvm. Våra e 4,7x4,7cm, men jag tror att de fanns i en storlek större. Vi valde blanka, men de fanna även som matta. Vi har även sett liknande på Bauhaus, men de har varit slut när vi har varit där. De kostade drygt 800kr/kvm.
tank77: http://forum.byggahus.se/koek/8992-rangordna-koeksleverantoerer-prisklass.html
wahcar: Jag kommer att ha Siemens KI38VA50, jag har beställt genom köksleverantören, på tretti kostar det 9500 SEK. Om kyl/frysen är bra eller dålig vet jag inte ännu. Det får jag berätta om några månader.
Marlen Eskilsson: Byggahus.se har en tävling som pågår fram tll den 10 oktober. Vem lägger in de finaste bilderna i vår nya bildfunktion under de kommande 30 dagarna? http://www.byggahus.se/bilder Vinsterna är i form av presentkort på: http://www.furnish.se – möbler och inredningsprodukter. Två presentkort à 5000 kr. http://www.badoo.se – badrum på nätet. Tre presentkort à 3000 kr. Det är
viltfjall: Ok, så vi tog ett gemensamt beslut för framtiden: I det nya köket får det bli oldschool-moccabryggare och egenvispas kastrullmjölk med kärlek istället för nuvarande "monster" som återfinns här under köpåsälj En Brasilia Super America, som att skiljas från en kär vän tyvärr :) [bild]
Lars_M: [citat] :eek::eek::eek: blir till att grotta ner sig rejält i programmet ikväll!!!