Hur stor är toleransen från leverantör då man köper en stenskiva ?

Jag skall i dagarna beställa en granitskiva med flush-fit monterad diskho och häll. En av de leverantörer jag mailat med säger att deras tolerans är +-2mm vilket jag tycker låter som ganska mycket. Om skivan sticker upp 2mm ovanför hällen så kommer det att bli en tydlig kant som jag inte alls vill ha. Nu vet jag att det knappast är sannolikt det blir 2mm över hela urtagningen, men jag ville ändå höra om någon vet vad som är brukligt i branschen.

Hej
+-2mm är alldeles för mycket i tolerans på en planlimmning.
Hällens / vaskens yta ska ligga cirka 0-0,3 mm under stenens yta. Dock så är oftast inte varken hällen eller plåten i en vask plan så det kräves mycket yrkeskunskap för att lyckas att hålla toleranserna, men det går.
Dom som svarar +-2mm kan inte sitt jobb och man ska heller inte köpa utav dom.
Om dom har +-2mm på planlimmningen så kan man ju undra hur stora toleranserna är på övriga mått.

Mvh Jens

Men har de explicit sagt att toleransen gäller planlimningen? För om det ex. bara gäller kapning på längden eller djupet på skivan så är det väl i de flesta fall OK.

Leverantören som annonserar högst upp på köksforumet ( Marbodal )
har just de toleranserna som krävs för att det skall se bra ut :)
Det är ett tålmodigt arbete för att plåt / sten skall passas ihop

• Genomskärning av planlimning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hempularen skrev:
Men har de explicit sagt att toleransen gäller planlimningen? För om det ex. bara gäller kapning på längden eller djupet på skivan så är det väl i de flesta fall OK.
Precis den frågan jag skickade tillbaka. Återkommer med deras svar (gäller diapol annars för den som är intresserad).

Det är nog snarare hur fogen runt vasken / hällen stämmer
I höjdled bör det inte vara mer än tjockleken på plåten som varierar
En plåtvask blir under tillverkning lite deformerad och måste på det sättet
utgöra mall till sig själv, annars stämmer det dåligt
Om man inte tar hänsyn till detta kommer fogen runtom variera kraftigt
Plus / minus 2mm blir ju 4mm skillnad vilket kan se riktigt illa ut
Som jag skrev ovan så är det ett hantverk att få det snyggt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.