Kök
nimhed: [citat] Vi har högre än 240cm i tak och kör lite egna lösningar som kräver längre passbitar. Dessutom behövs ofta en passbit ovanför väggskåpen horisontell och det måttet är 278 cm för oss.
krissttoffer: Jag och min sambo har haft samma diskussion. Jag vill ha ek hon vitt. Men efter att ha kollat på endel ek kök så tycker jag att det blir för mycket trä och lätt att det blir för mörkt i köket, likadant med vitt där det blir för kliniskt. Har sett endel lösningar där man blandar ek och vitt, ca 65%vitt och 35% ek vilket vi båda har fastnat för rejält. Detta funderar vi på att
Jocke_T6: Hallo! Någon här som har nått förslag på vilket typ av kök jag ska välja till mitt kök! Har beställt allocs skeppsgolv "Merbau". Det är ett röd/brunt mörkt golv. Har kollat på Kvik:s Rimini och på Noblessa:s Castello vit/blåa kök... Förslag på fler? Eller någon som kanske har ovan nämda kök o vill dela med sig bilder på något av köken? Kanon forum det här :)
jizzo: Om man säger rent generellt så är NCS 9000-N svart och 0500-N vit. Så 8000-N är väldigt mörk. Har sett ett kök i 4000-N, uppfattade det som väldigt mörkt. Men det är ju min uppfatting :P
Doctool: Hej, Jag planerar bygga ett kök (epoq) med släta vita luckor med en eklist runt. Nu söker jag efter en schysst laminatskiva (helst vit med ek-kant). Jag har spanat på LGcollections Delian-bänk. Ursnygg, men kostar i runda slängar 26000SKr (5 lpm samt uttag för häll & ho). Tips på företag som säljer liknande bänkskivor emottages tacksamt. //Doctool
Ginflyer: 1. En snyggt fräst list med hål längs och i nivå med hela skivan som du sopar ner smulor och annat gojs i. Soppåse eller annat under. 2. Hopfällbart bord med liknande konstrution som LCD TV ovan, så att du får extra arbetsyta vid behov.
Hejduk..tig: Ja det används en massa synonymer. Ibland egna översättningar från tillverkarens ursprungsspråk. Har bl a sett bänkugn (fast det även var med spis), minispis, miniugn. Oftast vet man inte vad det är förrens man sett en bild :-)
FemTummar: Gram-skåpet var i aluminium och vad jag förstått är det rätt känsligt för slag och repor. Vi har en tiomånaders baby och en annan på väg, så jag fruktar att skåpet snart skulle se ut som en metallversion av Keith Richards... Tack i alla fall för tipset!
Hejduk..tig: Jag håller med pokergirl. Ett kök av någondera formen härnedan skulle vara att föredra för "arbetstriangelns" skull, dvs det mest praktiska för er. Vet ju inte vad budgeten är för er, men det går att uppfylla med även en liten insats. Kan förklara närmare ifall ni undrar hur.
pappskallen: Använd gärna sökfunktionen så får du bla. upp följande trådar:http://forum.byggahus.se/koek/10783-diskmaskin-anslutning-kallt-eller-varmt-vatten.html http://forum.byggahus.se/koek/10237-varm-eller-kallvatten-till-diskmaskin.html
AndersS: Har lagat plastföremål och hål med vanligt transparent tvåkomponentslim, det blir som en lackad yta. Men det kommer med tiden att bli flera småmärken och repor, se det som patina, för det är ju en arbetsyta.
¤ akila ¤: Va för ett år sen på Rusta och kikade på deras skivor och det räckte med en SNABB titt för att få oss att gå därifrån! T.o.m i utställningsköken va det flera limsprickor i skivorna för att inte tala om skivorna på lagret. Kan inte rekommendera dom till ett kök som ska användas dagligen. Vi köpte Ikeas massiva björkskivor ist som är enligt mig klart prisvärda.
dennisp: Vi satte in IKEAs hörnskåp m 2 karuseller i vår förra lgh. Jag var jättenöjd med det och längst in i hörnet på bänken satte vi ett eluttag. Det är fantastiskt vad mycket avställningsyta man får i ett hörn. Heja hörnskåp!
Håkan.E: Hej! Vi har en av IKEA:s diskhoar, installerad i våras och redan tycker vi att hoarna har mattats något. Finns det något bra medel att putsa upp detta med? Det är ju inte helt lätt att bara plocka loss diskhon, åka till IKEA och kräva en ny...vi vill försöka putsa detta först om det går. Tacksam för all hjälp! ha de gott
tjaaboo: Lite sent svar kanske om du redan fixat allt. Satte mina på 45 cm ut från vägg och då har jag överskåp på ena sidan och diskbänk utan överskåp på andra, jag har L-kök. Det blir bra ljus på arbetsytorna dock så får jag lite skugga från överskåpen närmast mot väggen(har bänk spotlight också, det skulle du inte ha såg jag) i övrigt bra arbetsljus utan att jag själv skuggar
Hemmakatten: Jag tycker att man i sådana här gamla hus där man vill ändra planlösningen, men där det inte är självklart exakt hur, skall vända sig till arkitekt. Föreslog det också i en annan tråd där familjen hade ett långsmalt kök och ville ha ett bättre kök. Ni är ju beredda att lägga ner en del pengar på detta och en arkitektritning skulle ge er väldigt mycket är jag helt övertygad
Martin_Blomberg: http://www.hettich.com/se/760.htm Fast om de är billigare lär jag vara osagt.
Anna_Robban: Exempel 4! 1an har ingen bra bänkyta mellan spis och diskho, vilket jag tycker e viktigt. 2an e ok mendet ser lite tight ut vid fönstret. 3an saknar bra avställningsytor och ser inklämt ut. En bra riktlinje tycker jag e den berömda triangeln är när man planerar kök. spis, diskho och kyl. Varför ha två sittplatser föresten med bar och bord i samma veva?
Glebster: Skivor man köper på varuhus numer är oftast förbehandlade på båda sidor. Detta innebär att det inte är lika viktigt att olja båda sidor första gången eftersom undersidan redan fått sig en omgång (eller båda sidor om man så vill). JAG skulle däremot rekomendera alla som inte än monterat sin bänkskiva att olja båda sidor innan montage när man ändå har sidan lätt åtkomlig.
matshermansson: Hej, Lite sent nu kanske. Men testa att såga/fräsa smala spår på undersidan av skivan. Du skär då av fibrerna i trät och skivan kan böjas rätt om den sätt i spänn. Det är ju inte lika många fibrer som håller. Såga ner till ca hälften av skivans djup. Detta gjorde jag med en tröskel som jag nygligen snickrade till, (visserligen tunnare i materialtjocklek) men det blev rakt/platt
Robert_Maria: Det smärtar mig att säga det här. Vad var det jag och andra sa? ;)
basil: www.tretti.se är oftast billigast och dessutom får man rabatt om man handlar tex ett helt kök. Trevlig personal också.
it-snubben: [citat] Du behöver inte fyra fötter. Skåpet står på regeln i bakkanten så det räcker att ha två fötter i framkanten. Annars blir det så omständigt att justera.
CarlSthlm: I vårt förra hem hade vi 360 cm i takhöjd och körde öppna hyllor i fyra våningar över bänkskivan. Det blev till at ställa onödiga gejer högst upp. :-) Tips: snigelpannor och sånt... :-)