Kök
Adrian: Tack tack. Vi tycker att det gjorde stor skillnad mot att sätta skåpen direkt mot varann.
screamin-daemon: Om du läggar dig ner på golvet kan du ana en lite glipa, men står/sitter du som vanligt folk brukar göra, syns inget.
Peter_K: Skruvat isär frontpanelen nu och det har brunnit på kretskortet vid ett relä. Försökte löda om men allt är dött så det är nog bara att skrota maskinen då ett nytt kort kostar ca 1600:- Edit: maskinen är ca 10 år så man kanske inte ska räkna med att den håller längre än så. Synd för den fungerar ju bra för övrigt.
bygga_bo: Det finns en del info om import under "verktyg o maskiner". Inom EU (inlägg #28 o framåt): http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/93593-import-fran-uk.html Utanför EU (inlägg #8 är informativt): http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/77844-privatimport-fran-utanfoer-eu.html Hoppas att detta kan ge lite vägledning.
pinebar: Det går bra att göra som Ilam säger fast med vanlig Plastic padding också. Använder du det får du dock vara lite snabb och få in spikpluggen innan det stelnar, annars kan det bli svårt att få dit den.
Ica80: Nån som vet något om Arens kök från Estland? Vad de ligger i för prisklass? Har sett att de har färgade stommar, och det är jag ute efter.
kankonkan: Nämnda galler från fresh(alu-look) monterat i en stenmönstrad bänkskiva. Blev väl inte optimalt, men det får duga då jag inte hittade nå bättre.
snickar_lasse: hej ! här har du en sådan. funkar bra. hela utrymmet i skåpet går nästan åt. det blåser nere vi sockeln,inget att bry sig om.häftig fläkt
Fotografen: Som sagt, kolfilterfläktar kan vara hur "bra" som helst men de kan aldrig ta bort röken, steker man pannkakor läggs köket i Lützendimma.
Kalle_71: Det är nog bäst du kollar om du får kapa upp låneskivan. Om inte kan du åka på att betala för den med...
JanneSjo: det stämmer byggt år 1969 - ok det innebär att jag får palla upp medan jag lägger parketten . tack för svaret!
screamin-daemon: [citat] Nej, bara 3 års reklamationsrätt. Har precis pratat med kundtjänst.
Tripod: Vi har applåd. Vi testade med den gamla bänkskivan och olika överhäng. Vi bestämde oss till sist för 62 cm djup skiva. Vi fick känslan att med ett mindre överhäng kändes skåpet som en fyrkantig kloss. Att tänka på är även vilka handtag man ska ha. har man handtagslösa luckor skulle jag nog välja ett mindre överhäng. Vi monterade en stala diskbänk och tyvärr täcker inte
nattugglan11: Tack! Skall kolla på golvlack, dock så vet jag att det finns två typer, 2 komponent och vattenbaserat, 2 komponent är det mer hårda o slitstarka, det andra vet jag inte hur det håller sig som lack på bänk, säkert bra(?) Många golvlacker kan man idag rolla med filterroller, skall kolla upp det, tänkte inte på golvlack. :-D
smiler: Ja kör inte änns mjukfog uppåt bara mot bänkskivan... hårdfog funkar uppåt lika bra.
stinamedk: Men det är det som är det fina med kråksången. Det är ju inte funktionen vi är ute efter, utan hur de ser ut. =) Så för oss spelar det ingen roll om de faktiskt låser fast luckan eller bara är ett snyggt handtag.
pinebar: Nu äntligen en bild på skåpet under diskbänken. Diskbänken är inte på plats än, men hålet för hon och förstärkningen är det. [bild]
Stefoooo: Hej. Vi har nyligen köpt hus och installerat ett helt nytt kök. Vi är nöjda med allt, utom fläkten! Inte nog med att den låter som en startande jumbo jet, redan på steg 1, men backspjället (kallrasskyddet) ligger och smäller hela tiden oxå. Fläkten är en siemens LC 46956. Vi blev rekomenderad att köpa denna då vi fått ett stort kök och måste ha en kraftig fläkt... Någon som vet
trolltyg: Nu är det bestämt att golvet ska upp och ivärsta fall plastmattan som ligger underst. Tur att vi har betongolv i grunden ändå. Sedan får vi se hur länge det måste torka innan nya spånskivor läggs på och slutligen nya golvet. Kostnaden får snickren stå för.
JanneJanne123: Kallt vatten är det som gäller. Många diskmaskiner har fördiskprogram som använder kallt vatten för att lösa olika fetter mm.
FastFWD: Hallais Jeg har en Husqvarna Vedspis i itt køk som jeg skal fjerne - (driver og moderniserer litt, og tror vedspis ikke er så moderne lenger :)...) Og lurer på om det er noen som har fjernet en slik spis, og kan gi meg noen gode tips angående "hvordan i alle dager får man den løs..." Den er selvfølgelig satt inn i en ferdigstøpt nisje, ved siden av en vanlig vedovn (med innebygd
FredrikR: Vi har en Bosch i vårt IKEA kök, dock fick vi klyva en passbit, som visserligen levereas förberedd för måttanpassning och klisterkant. :)
LUDDET: Så förståndigt, så smart. Ni har nu ett kök som är snyggt, mysigt och som dessutom fungerar som kök skall fungera. Den rejäla diskbänken och spis och ugn under fläkten är ett föredömme. Jag har sett så många exempel på köksrenoveringar där man investerat i köksbänkar som bara de kostar många gånger mer än hela ert kök. Bänkar som måste oljas och grejas med och som
LUDDET: Det brukar sitta ett utsläpp strax ovanför luckan. Oset går delvis ut genom köksfläkten och sprids delvis ut i övriga utrymmen i huset. Hur mycket os man blir av med beror på avståndet mellan ugn och fläkt samt vilket ventilationssystem huset är utrustat med. Jag har haft inbyggnadsugn men återgick till vanlig spis vid senaste renoveringen. Brandvarnaren startade för ofta.
Vincius: [citat] Instämmer med Erik P. Jag och min sambo var där nyligen och fick tid med en av deras planerare. Vi såg verkligen fram emot detta eftersom vi lite naivt tyckte att vi hade tur som fick halva priset precis när vi var ute efter nytt kök. När vi kom dit blev vi snabbt varse om var detta var på väg. När det var klart hade vi nästan backat på hela vår idé. Och förslaget på
AndersS: Har sågat 40mm skivor utan problem med sticksågen. I de flesta så hamnar väl den sågade sidan mot en vägg/sidostycke så att den inte syns efter montering eller om det är en 90 graders vinkel under en list för sammankoppling om du valt IKEA icke anpassade skivor. Att försöka få till en snygg 90 gradare utan sammansättningslist som även tar hänsyn till formen på skivans framkant är