L
Lingi: Av ca samma orsak köpte vi kylens/frysens överskåp 2 ggr 180 + 58 (ställbar) blev det. Om vi behöver byta gör vi samma sak, samt våra kyl/frys-dörrar välvda nu, skulle blivit lite konstiga med raka ovanför. (Vi valt oxå 92 cm överskåp, vi skall köpa 1-1 extrahyllor/skåp, det finns gått om plats i höjden)
2 svar · 9,4k läst
V
veasel: Glaset är köpt genom ett inglasningsföretag som i sin tur köpt det av Uniglas. Det är "målat" på baksidan och finns i flera färger. Vet inte pris. Innan jag la dit golvet, hade jag en 10 mm list liggande under skåpen för att få rätt höjd. Sedan la jag golvet ca 10cm innanför köksbenen. Jag skruvade helt enkelt bort ett par ben i taget och skruvade dit dem allt eftersom arbetet
28 svar · 17,9k läst
·
M
MD_85: Jovisst kan jag det, får återkomma med det ev på fredag om han kommer och mäter hos mig då.
13 svar · 5,4k läst
bygga_bo
bygga_bo: Känner igen det du skriver... men det är BARA ATT göra en pessimistisk tidsuppskattning och multiplicera med pi (3,14) så brukar man komma ganska nära sanningen ;)
1 svar · 1,1k läst
M
myrstack: Har du ingen riktigt bra sticksåg rekomenderar jag faktiskt att du sågar ovanifrån istället, detta pga av två saker #1 Du eliminerar risken att bladet på sticksågen böjer sig så ditt snitt hamnar fel på andra sidan, speciellt med Ek är detta en risk i och med att det är så hårt trä och du har en så tjock skiva som 40 mm #2 Det är enklare att rita ut och kontrollera att din diskho
9 svar · 9,7k läst
T
toker78: Om du skulle lyckas med din wellpappattrapp och sen ska ta upp din bänkskiva så glöm inte skydda den väl... Visserligen ligger säkerligen bänkskivan i en pappkartong redan men inte helt fel att linda ett par varv med bubbelplast. Skulle ju vara tråkigt att när du väl kommit hela vägen upp så skulle det vara hemskt om ni upptäcker en skada i skivan för att man inte la ner ett par
5 svar · 4,6k läst
T
toker78: Okej ska testa att limma med konstruktionslim. Man vill ju inte gärna att det spricker. Visserligen kommer ju inte spishällen någonstans när man väl lagt dit den för den väger ju ändå en del, men klippsen ska nog ändå vara där för annars hade de nog inte följt med från början... Tack för hjälpen!
5 svar · 4,9k läst
·
Miles
Miles: Jo det blir nog ganska grått men man undrar samtidigt om det kan vara bättre med lite tydligare skillnad på färgerna än att dom är nästan lika men skär sig lite dumt ... :confused: Ljusgråa trägolv är ju ganska vanligt också men hur mkt grått ska man bryta med liksom?
5 svar · 4,0k läst
·
Luckyman
Luckyman: det är ju råspont bakom så fäste finns det överallt men har du tillåmed hittat reglarna så kan du sova säkert
10 svar · 3,0k läst
·
S
supremo: En fråga till; Var fäster man diffusionsspärren i ett sånt här fel, eftersom avrinngsytan tar upp större delen av bänkskivan? Kapar man till de och sätter den ända fram vid kanten på undersidan av bänkskivan?
3 svar · 3,9k läst
S
supremo: Vad tycker ni, en eller två infällda spotlights i taket på ett väggvitrinskåp? Vi har svårt för att bestämma oss för vad som blir snyggast. Om någon vet bilder där man kan se båda varianterna vore det kanon...
0 svar · 1,7k läst
L
luzifer: ...
0 svar · 1,4k läst
·
L
0 svar · 1,4k läst
·
V
veasel: Suveränt, håller just nu på att installera min andra.
6 svar · 1,2k läst
F
Fnashack: får definitivt rekommendera begagnat eller spana efter utställningskök... Vårt mutliformkök till huset kostade 45000:- som utställningsex o lär ha gått på 245000:- annars!! Fantastiskt trevligt -om man är ett gäng o lagom händig så man kan montera ner o frakta hem det... Kolla bara upp så du kan komplettera vad du saknar -tänk på att bänkskivor är dyrt, så försök hitta så de
5 svar · 2,7k läst
T
toker78: Jag diskar själv, bor ensam i en etta så det blir knappt nån disk. Har en liten diskmaskin men har nog bara använt den två gånger så den ska bort för att få plats med lådor. På väggen till höger stod det innan tre skåp men de har jag sålt för att få mer matplats. Nu har jag bestämt mig det blir som på bilden!! Och på väggen mitt emot kylen blir det två högskåp!! Men de
4 svar · 2,1k läst
·
Fabian-Bom
Fabian-Bom: Skan ni ha kakel hela vägen upp som i det ena exemplet så tror jag mosaik blir snyggast, blir lite "tungt" utseende annars tycker jag. Vitt fasat kakel skulle säkert funka bra om det slutar i höjd med fönstret. Inte svart kakel på vägg om ni ska ha svart golv, men svarta dekorationer i kaklet i såna fall. Rött fungerar bra ihop med grå, svart och trä men är kanske för djärvt.
1 svar · 1,9k läst
·
S
snabbdisk: Det kommer att komma heltäckande diskbänkar igen på Ikea (finns tydligen redan att beställa)... Se denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/koek/93800-heltaeckande-diskbaenk-fran-ikea.html
4 svar · 5,9k läst
M
-MH-: Tack för allt moraliskt stöd. Nu känns det mycket bättre! :)
8 svar · 7,4k läst
J
jonas.n: Hej, Någon som har tips på en bra firma i Skåne kan köpa en skiva i Lacobel, att ha ovan vasken i köket ? Undrande Jonas
0 svar · 2,1k läst
T
toker78: Jag har liknande problem som dig... men min vägg är putsad och tegel innanför iaf på några ställe har jag sett :) På väggen ska jag ha två horisontella väggskåp 40x92cm, de kommer sitta ovanpå varandra. Så jag tänkte sätta en regel i underkant på det undre skåpet. Sen en dekorlist på sidorna och fram. Och på undersidan ska det sitta en täckskiva för att dölja regeln plus att
16 svar · 7,6k läst
tallmilan
tallmilan: lavpriskökken (inte rätt stavat) i Danmark kan jag rekomendera. Snabbt och rätt. Lyckades till och med få tillbaka pengarna som jag hade betalat för mycket (DKK vs SEK)
3 svar · 2,1k läst
H
Holmis: [citat] Behöver inte diska ofta för att du skall ha nytta av det, vattnet kommer aldrig bli kallare än rumstemperatur och på detta viss slipper man uppvärmningen från direkt kallvatten. Skulle man diska 2 maskiner i följd så är vattnet några grader varmare.
4 svar · 2,0k läst
C
Carolin: Har precis besällt en gasspis från IKEA. Någon som har erfarenhet av denna? Eller annan gasspis. Var kan jag få tag i en svart vägghängd fläkt men glasskiva eller endast "röret" , dvs utan kåpa. Det fanns ingen snygg på IKEA.
0 svar · 3,4k läst
T
Tessok: [citat] Argumentet gällde inte för silgranit utan plåtvaskar En rätt flashmonterad plåt är den absolut bästa lösningen Köksbänkar idag är ju både arbetsbänkar samt en möbel Inte som förr när de endast var en arbetsplats Hygien är också något som man beaktar mer Dåliga träslag är jumjum för bakterier De konsttillverkade materialen är döda till strukturen och väldigt
9 svar · 26,5k läst
·
estwing
estwing: har ni bara väggskåp kan man montera dessa efter smak å tycke. har ni inbyggnadsskåp m.m har ni detta måttet givet bara. brukar sätta 51 cm mellan då många vill ha 100x100 plattor! mvh snickar estwing
11 svar · 19,7k läst
Swetrot
Swetrot: Är bara stommarna bra finns det intresse hos människor. Där jag bor får man tillbaka ungefär 25kr i försäljningsvärde för varje hundralapp man bygger hus för, och det gör det ganska så ointressant att köpa nya kök ens från IKEA.
4 svar · 3,9k läst
S
Strit: Svårt att se på din bild hur mycket plats du har i övrigt men en idé kan vara att göra bänkskivan djupare på den sektionen där du skall ha vasken. Om du tar extra djupa skåp som finns hos de flesta kökstillverkare (utom IKEA) så får du inte bara mer utrymme i bänkskåpen utan oxo längre mellan blandaren och fönstret vilket borde ge mindre stänk. De extra djupa skåpen brukar göra
9 svar · 21,8k läst
·
H
hassea: Tack! Det ska jag göra. Är som synes ganska ny här...
2 svar · 5,4k läst
J
jonne72: Vi har mörk virrvarr och vita luckor och tyckte också att det var svårt att välja kakel. Efter en del velande valde vi bort de vita lösningarna, eftersom vi tyckte det blev för sterilt, men det är ju en smakfråga. Vi har iofs även vita väggar, så det hade gjort intrycket ännu vitare i vårt fall. Till slut fastnade vi för ett mörkgrått, ganska stort, kakel som vi satte rakt med
10 svar · 15,6k läst
T
tripptrapp: Den tål värmen visst, men den blir väldigt skitig om man ställer smutsiga grytor på den.
18 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.