hej hej hallå ...
Helt ny på forumet och jobbar som rörmockare med eget företag.
VVC står som sagt för varmvattencirkulation som tidigare nämndes...

Som ni då säkert redan förstår innebär det att färskvatten snurrar runt i handdukstorken.
Många gånger har man vvc i stora hus där det är långt från varmvattenberedaren och till tappstället.
Skulle ju ta en sån tid annars att få ta sig en dusch om inte vattnet cirkulerade från varmvattenberedaren och upp till lägenheten längst upp och tillbaka igen.
Finns även en del hus idag som har detta så det kan ta upp till 15-20 sec innan man får varmvatten i kranen... och i dessa fall när det finns i villor är det endast en lyx.

När man ska ha en handdukstork på vvc måste man se till att den är gjord för det, annars är det risk att den inte håller längre än 6 månader då den är gjord i vanligt svart järn som rostar ut på nolltid eftersom varmvatten är fullt av syre.

Att ha en handdukstork på värmen är också ok, fast man får den inte varm på sommaren ocm man inte har en elpatron på den också.... detta har jag monterat flera ggr och funkar kanon.

Som ni tidigare sa så tycker jag med att det dära med vvc i en villa kan vara smått onödigt ... med tanke på att om man inte trimmar in systemet rätt och temperaturen sjunker under 60 grader kan legionella bakterier tekniskt sett uppkomma.
Dock ska det fastslås att det inte finns ETT ENDA FALL I SVERIGE där någon skulle ha fått legionella i en villa.
Detta pga att man i en villa omsätter sitt vatten väldigt ofta så det hinner inte bildas bakterier....
Enda fallen registrerade gäller stora sjukhus där avdelningar har varit stängda en längre tid ....
Och det är inte utav att man dricker vattnet utan när man ducshar och inhalerar ångorna från vattnet.... och inte ens då är det säkert att man blir infekterad.
Man måste ha starkt nedsatt imunförsvar för att få det även .... yngre människor som jag själv påverkas inte .

Mvh RörBjörnen

FM Mattsson har bra handuksstorkar godkända för Vvc :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.